Jag vet inte hur alarmistisk Aftonbladet är här, men det är lite oroväckande att coronaviruset nu även orsakar svår sjukdom hos många unga personer:
Citat:
Larm om allt fler sjuka unga: ”Vi står inför en ny pandemi”
Fler unga blir svårt sjuka i covid-19 och läget är mycket oroande, anser experter. Situationen kopplas till de nya virusmutationerna som breder ut sig i Sverige.
– Det är allvarligt. Jag anser att vi har att göra med ett nytt virus, säger Fredrik Sund, verksamhetschef på infektionskliniken på Akademiska sjukhuset.
Du är helt obildad. Mutationerna som sprider sig nu tycks slå ganska hårt även på yngre. Även originalcoronan kunde orsaka svår sjukdom förra året, och nu är det värre. Öppnar vi hela samhället så fylls samtliga av Sveriges sjukhus upp inom en vecka.
Hur många yngre dör och har lagts in på iva? Jag har aldrig sagt att vi ska öppna upp allt på en gång. Men efter alla 60- 70+ är vaccinerade finns det ingen anledning att ha så nedstängt som idag.
BRA SVERIGE, använd doserna från AstraZeneca. Även fast det ''bara'' gäller personer från 65 år och uppåt just nu så är det bra.
Det är fortfarande väldigt många 65+ som väntar på vaccin så bra att det används.
Låter som ett klokt beslut då man inte sett några tecken på problemet med blodproppar/plättar hos de äldre.
Inget vaccin har ännu levererats från fabriken i Nederländerna. Åtminstone inget som administrerats i några armar.
Det verkar som att skribenten "davidladde" har hittat förklaringen varför dessa doser inte har injicerats i några armar:
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
29 miljoner doser av Astra Zenecas vaccin har hittats i Italien, rapporterar La Stampa.
Fyndet hittades av italienska myndigheter på uppdrag av EU:s inremarknadskommissionär Thierry Breton, som ville se var doser som tillverkades i Nederländerna tog vägen.
Kan dessa doser vara mindre olycksbringande än doserna som kommer från Seneffe?
Gällande AZ var det nog det bästa beslutet givet det prekära läget Sverige befinner sig. Nyttan för 65+ är väldigt stor och dessa biverkningar har samtidigt inte observerats i den gruppen mig veterligen.