2021-03-22, 22:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Men nu gällde det som sagt i vilken mån Sverige eller något annat land varit bäst på att begränsa smittspridningen.

Hade Sverige ansträngt ett par grader hade man antagligen räddat minst 10,000 liv. Frågan är om något annat land procentuellt sätt hade kunnat lika många. Det tror inte jag.

I diskussionen gällande förmågan att begränsa smittspridningen blir det snudd på komiskt att hela tiden få höra "vi har mindre antal döda" eller "vi klarade ekonomin bättre". Ja, men ni är tveklöst sämst på att begränsa smittspridningen och bäst på att understödja den.

Som jag påpekade i ett tidigare inlägg: man sparar inte morötter genom att låta bli att äta potatis.
Och hade UK ansträngt sig ett par grader hade man antagligen kunnat rädda 100 000 liv. Och klarat ekonomin på köpet.
Citera
2021-03-22, 22:23
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Men nu gällde det som sagt i vilken mån Sverige eller något annat land varit bäst på att begränsa smittspridningen.

Hade Sverige ansträngt ett par grader hade man antagligen räddat minst 10,000 liv. Frågan är om något annat land procentuellt sätt hade kunnat lika många. Det tror inte jag.

I diskussionen gällande förmågan att begränsa smittspridningen blir det snudd på komiskt att hela tiden få höra "vi har mindre antal döda" eller "vi klarade ekonomin bättre". Ja, men ni är tveklöst sämst på att begränsa smittspridningen och bäst på att understödja den.

Som jag påpekade i ett tidigare inlägg: man sparar inte morötter genom att låta bli att äta potatis.

Men hur menar du nu? Är det alltså bara ”lagstiftade åtgärder” som räknas?
Jag håller absolut inte med. Jag med många i min omgivning har isolerat oss mer än gemene Britt trots att vi inte blir straffade om vi vägrar.
Frågan är ju vilken effektivitet men fått av sina åtgärder (bindande eller ej)

Resultatet ser man i siffrorna.

Jag kan tillägga att jag hela tiden varit för en mycket mer restriktiv hållning i Sverige.
Jag är t.o.m. förvånad över att det inte dött fler. Men detta visar bara på att de åtgärder som tagits till i Sverige faktiskt har fungerat i viss utsträckning.
Citera
2021-03-22, 22:25
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Det mest logiska, sett ur myndigheters, EUs och AZs perspektiv, är att skylla på enstaka "batcher" och hävda att dessa oturligt nog blivit förorenade på något sätt och helst skyller man självklart då på ett litet dotterbolag som är lätt att skylla på och som senare läggs ner och alla bevis försvinner i ett vips...

Detta är vad jag tror kommer hända.

Att det skulle vara problem med enskilda satser låter som en mycket rimlig förklaring, med tanke på att Storbritannien inte har rapporterat samma problem med Oxford-vaccinet.

Storbritanniens vaccin tillverkas i egna fabriker. Vaccin till Europeiska Unionen tillverkas i Belgien och Nederländerna. Fabrikerna i Belgien och Nederländerna hade problem i uppstarten, så det skulle inte vara förvånande ifall det har påverkat vaccinets kvalitet.
Citera
2021-03-22, 22:27
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och hade UK ansträngt sig ett par grader hade man antagligen kunnat rädda 100 000 liv. Och klarat ekonomin på köpet.

För sent, nationalfödan i UK är frityrolja och vanligaste blodgrupp är bearnaisesås så loppet va kört innan det började. Har naturligtvis inget med lockdowns och övriga restriktioner att göra. En enda vettig grej har UK gjort det senaste året och det är att göra snabbmatsreklam i princip förbjudet och flera övriga insatser mot den pandemiska fetman som drabbat UK sedan många år. I övrigt har UK gjort allt fel.
Citera
2021-03-22, 22:28
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu ger covid kanske även hörselnedsättning.

https://news.sky.com/story/covid-19-hearing-loss-tinnitus-and-vertigo-may-be-associated-with-coronavirus-research-suggests-1225 3274

Covid måste vara den mest varierande sjukdomen någonsin med en enormt lång och fullspäckad symptom-lista. Finns det ingen ände på virusets skattkista av symptom?!
Citera
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Haha du lyckas reta upp BÅDA sidorna i den här tråden det är du nog ensam om. Starkt jobbat.

Kort och gott antal konstaterat smittade spelar ingen roll.
Antal döda och sargade fysiskt, psykiskt och ekonomiskt DET spelar roll.
Sluta tjata om begränsad smittspridning nu för det är ingen av sidorna här inne som inte förstår vad 150 000 döda innebär i antal smittade oavsätt hur många positiva pcr-test du har i dina rapporter.

Du är fanimej världsmästare på att slingra dig det måste jag ge dig
Citera
Medlem
Det säger sig självt att de som styr, vem nu det må vara, vill att viruset skall spridas så mycket som möjligt. Vi såg det i början när man inte stängde ner rasandet från Sydostasien och särskilt Kina, senare Italien osv. Nu är det Brasilien som är i ropet och har den värsta smittspridningen men tror ni resandet med flyg, till och från landet, är stoppat? Hell no!!!

Så ni som påstår att myndigheterna, EU, läkemedelsindustrin, storfinanserna et al INTE har en agenda kring denna pandemi, kan dra åt helvete!
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och det är ju det som är min fråga - vad menar du att man kunde ha gjort?

Jag å min sida skulle kunna räkna upp ganska många saker som Sverige hade kunnat göra för att minska smittspridningen.

Men du klarar alltså inte av att nämna EN sak?
Citera
2021-03-22, 22:29
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Att det skulle vara problem med enskilda satser låter som en mycket rimlig förklaring, med tanke på att Storbritannien inte har rapporterat samma problem med Oxford-vaccinet.

Storbritanniens vaccin tillverkas i egna fabriker. Vaccin till Europeiska Unionen tillverkas i Belgien och Nederländerna. Fabrikerna i Belgien och Nederländerna hade problem i uppstarten, så det skulle inte vara förvånande ifall det har påverkat vaccinets kvalitet.
Inget vaccin har ännu levererats från fabriken i Nederländerna. Åtminstone inget som administrerats i några armar.
Citera
2021-03-22, 22:38
Avslutad
Citat:
Och det är ju det som är min fråga - vad menar du att man kunde ha gjort?

Jag å min sida skulle kunna räkna upp ganska många saker som Sverige hade kunnat göra för att minska smittspridningen.

Men du klarar alltså inte av att nämna EN sak?
Nej har jag ju sagt, jag vet inte hur ni kunde klanta er så. Men det är uppenbart att medan ni ägnade er åt att ”minska smittspridningen” så missade ni att förhindra att folk dog. Och folket blev ännu fattigare. Stackars det brittiska folket.
Citera
2021-03-22, 22:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Kort och gott antal konstaterat smittade spelar ingen roll.
För oss andra som i motsats till dig inte fått för oss att folk som dör i COVID-19 gör det p.g.a. något de handlat på ICA kan jag garantera dig att antalet smittade spelar roll - det är till och med primärt.
Citera
2021-03-22, 22:41
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Hade Sverige ansträngt ett par grader hade man antagligen räddat minst 10,000 liv. Frågan är om något annat land procentuellt sett hade kunnat lika många. Det tror inte jag.

Tss. Nu sitter du bara och killgissar.

Alla länder har gjort sitt bästa och därtill också haft olika förutsättningar.
Hur mycket du än önskar så har Sverige bättre siffror än UK.

Ta det inte så hårt, UK är inte ett sämre land för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in