2021-03-25, 10:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Inte om någon inte blir smittad.

Ju fler som blir smittade, desto större chans till mutation.

Indien är ju en mardröm med den enorma mängden folk. Börjar ju komma information om indiska mutationer nu. Bland annat en ny "double mutant"

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-56517495#:~:text=Indian%20genome%20scientists%20ha ve%20detected,compared%20with%20D ecember%20last%20year.
Citera
2021-03-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
vad har du för vetenskapligt belägg för det? Munskydd i allmänheten är helt värdelöst i princip.

Pga denna kartan:

https://masks4all.co/what-countries-require-masks-in-public/

Jag är ingen forskare. Jag vet inte, men eftersom i princip ALLA folkhälsoinstitut över hela världen rekommenderar munskydd så är det bevis nog för mig.

Hade det inte fungerar hade man knappast rek det.

Säger 99 forskare att rökning är farligt och 1 säger att det är helt ofarligt, vem lyssnar man på?
Citera
2021-03-25, 10:58
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Inte om någon inte blir smittad.

Ju fler som blir smittade, desto större chans till mutation.
Att vi människor kommer att utrota detta virus är en utopi.
Det kommer att finnas kvar över överskådlig tid.

Och så länge som det cirkulerar kommer viruset att genomgå mutationer, tills den dagen som det inte lyckas smitta vidare.
Citera
2021-03-25, 10:59
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Indien är ju en mardröm med den enorma mängden folk. Börjar ju komma information om indiska mutationer nu. Bland annat en ny "double mutant"

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-56517495#:~:text=Indian%20genome%20scientists%20ha ve%20detected,compared%20with%20D ecember%20last%20year.
Indien som i dagarna stoppade all export av AZ-vaccin.
Citera
2021-03-25, 11:00
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Och om inte i Sverige så i ett par hundra andra länder.
Precis, det muterar oavsett vad vi människor gör.
Det kan helt enkelt inte låta bli.
Citera
2021-03-25, 11:01
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Hur stor risk då? Och hur stor risk jämfört med andra dödsorsaker/skaderisker? Du är så insnöad på covid att det är skrämmande.

Det finns långt värre sjukdomar och risker för skador än att drabbas av det du påstår.
Jaha?

På vilket sätt är risken att bli smittad relaterad till andra risker? Du menar att om man undviker att bli smittad av SARS-CoV-2 så blir man per definition automatiskt överkörd av en buss alternativt utvecklar terminal cancer? Om man blir smittad och viruset inte muterar så vaknar man per automatik upp med spetälska dagen efter?

Sluta nu, please...du kommer inte kunna göra karriär inom riskhantering. Jag lovar.
Citera
2021-03-25, 11:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Olika människors kroppar fungerar på olika sätt och kan möjliggöra mutationer på olika sätt. Hos vissa människor kan viruset mutera till en farligare, mer smittsam variant som vaccinerna inte biter på.
Det är farligt för överviktiga och folk med underliggande sjukdomar. Så har man det bör man absolut vaccinera sig och hålla sig undan. Eller försöka gå ner i vikt.

Citat:
Det är inte alls säkert att bara för att du har blivit smittad av viruset kommer du vara immun hur länge som helst. Immuniteten varar inte hur länge som helst.
Rent historiskt har genomgången infektion i tidigare pandemier gett ett mycket långt och robust skydd. Vi ser nu med covid att det hela tiden förlängs vart efter tiden går. Jag vet inte varför det skulle vara annorlunda denna gång.

Citat:
Och om viruset har muterat till en sådan variant som du inte har utvecklat antikroppar mot kommer du bli smittad igen. Därför bör vi vaccinera så många som möjligt så att viruset inte muterar till sådana varianter som viruset inte biter på.
Det vill läkemedelsbolagen ha det till för de tjänar pengar på sina vacciner. Därför är det faktiskt bra om du får covid när du är ung och frisk så får du ett naturligt skydd bättre än alla vacciner.

Citat:
Det finns studier som visar att munskydd minskar smittspridningen. Läs på lite och ta till dig fakta.
Nej det är mycket tunnt på sådana studier eftersom denna situation är helt ny för oss. Det vi vet är att det inte har någon större effekt i allmänheten och därför var det inte heller rekommenderat i början.

Citat:
De bör förstås munskydd för att minska smittspridningen. Japan är mer tätbefolkat än Sverige, men vi har också slutna platser där det inte går att hålla avstånd. Därför bör vi ha munskyddskrav i Sverige.
Nej det ska vi inte ha. Det finns ingen anledning så glesbefolkat land som vi bor i.

Citat:
Munskydd är en bidragande orsak till att Japan har lyckats väl under pandemin. Däremot är det så att de är generellt hälsosammare än vi. Det bidrar också. Däremot bör vi inte förminska munskyddets betydelse att minska smittspridningen. Dessutom är det lättare att bära munskydd än leva hälsosamt för en del människor.
Nej det är det inte. Man klarar den här typen av virus mycket bättre om man

1. Har en bra grundhälsa

2. Har någon form av immunitet.

Japanerna har redan varit i kontakt med tidigare coronavirus och deras immunförsvar känner då igen även detta och kan hantera det.
Citera
2021-03-25, 11:04
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
vad har du för vetenskapligt belägg för det? Munskydd i allmänheten är helt värdelöst i princip.
Såvitt jag vet finns det vetenskapliga belägg för att munskydd (textil så som engångsskydd) minskar risken att föra smittan vidare.

Däremot låter jag det vara osagt huruvida det faktiskt skyddar en själv, och hur pass mycket dessa skydd påverkar smittspridningen åt det andra hållet med alla som inte vet hur man hanterar personlig skyddsutrustning utan pillar i ansiktet konstant utan att tänka sig för.

Däremot kan jag förstå var du kommer ifrån, du tänker väl att det ser larvigt ut att täcka ansiktet med en ”munblöja”, eller hur? Visst är det ”cringe” att värna om varandra?
Citera
2021-03-25, 11:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jaha?

På vilket sätt är risken att bli smittad relaterad till andra risker? Du menar att om man undviker att bli smittad av SARS-CoV-2 så blir man per definition automatiskt överkörd av en buss alternativt utvecklar terminal cancer? Om man blir smittad och viruset inte muterar så vaknar man per automatik upp med spetälska dagen efter?

Sluta nu, please...du kommer inte kunna göra karriär inom riskhantering. Jag lovar.

jag har haft viruset och vet vad det är. Det var ingen big deal. Nästan alla mina vänner har också haft det och absolut ingen blev särskilt dålig. Det var över på mindre än en vecka för de flesta. Och nu har vi alla antikroppar och är hur friska som helst. Ju fler som genomgår infektionen desto fortare kommer vi att bli av med eländet. Att hålla på att skydda friska vuxna människor och barn är helt orimligt.
Citera
2021-03-25, 11:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Såvitt jag vet finns det vetenskapliga belägg för att munskydd (textil så som engångsskydd) minskar risken att föra smittan vidare.
Oftast är det test i lab. Det är inte samma sak som test i allmänheten. Det finns inte så många studier för användning i allmänheten. Bara ytterst svag evidens för att det fungerar.

Citat:
Däremot låter jag det vara osagt huruvida det faktiskt skyddar en själv, och hur pass mycket dessa skydd påverkar smittspridningen åt det andra hållet med alla som inte vet hur man hanterar personlig skyddsutrustning utan pillar i ansiktet konstant utan att tänka sig för.
Folk är som folk är och därför fungerar det såklart inte. Bara för att det har en funktion inom vården betyder det inte att det fungerar i allmänheten.

Citat:
Däremot kan jag förstå var du kommer ifrån, du tänker väl att det ser larvigt ut att täcka ansiktet med en ”munblöja”, eller hur? Visst är det ”cringe” att värna om varandra?
Jag tänker att det ser riktigt otrevligt ut och att vi behöver gå vidare med våra liv. Om munskydd inte fungerar ser jag ingen anledning till varför man ska använda det.
Citera
2021-03-25, 11:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
jag har haft viruset och vet vad det är. Det var ingen big deal. Nästan alla mina vänner har också haft det och absolut ingen blev särskilt dålig. Det var över på mindre än en vecka för de flesta. Och nu har vi alla antikroppar och är hur friska som helst. Ju fler som genomgår infektionen desto fortare kommer vi att bli av med eländet. Att hålla på att skydda friska vuxna människor och barn är helt orimligt.
Haha, ja det är ju helt otroligt; här har det dött straxt under 2.8 miljoner människor - och så är det ingen som tänkt på att de skulle ringt upp dig så att du kunde förklarat för dem att viruset är helt ofarligt och att du inte blev särskilt dålig!

Haha, ja jädrar vilken miss!
Citera
2021-03-25, 11:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Haha, ja det är ju helt otroligt; här har det dött straxt under 2.8 miljoner människor - och så är det ingen som tänkt på att de skulle ringt upp dig så att du kunde förklarat för dem att viruset är helt ofarligt och att du inte blev särskilt dålig!

Haha, ja jädrar vilken miss!

Av 7,6 miljarder människor. Hur många dör i trafiken, i cancer och diabetes? Du kommer nog att göra i byxan när du får höra om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in