2021-03-25, 10:36
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är att de munskydd som används inte fungerar mot luftburna virus. Det står tillochmed på förpackningen.

Vad är det som är så farligt med att bli smittad? Det är väl tvärtom bra för unga att bli smittade? Ju fler som genomgår infektion desto fortare blir vi av med pandemin.

Det kan vara rimligt att prioritera vaccination av lärare över 60. Men en sak jag inte förstår är varför man inte kan flytta lektionerna utomhus. Det kan inte vara så svårt att sätta upp partytält och bajamajor till toaletter.

Det är bättre att lektionerna flyttar utomhus tror jag och är förvånad att inte så har skett. Vad jag vet är inte lärare särskilt drabbade av corona, vilket borde tyda på att barn inte är särskilt drivande i smittspridningen.

Mer skydd är bättre än inget skydd alls. Dessutom finns det säkert munskydd som fungerar.

Det farliga när många är smittade är att viruset kan mutera till en sådan variant som de befintliga vaccinera inte biter på. Då är vi tillbaka i steg 1 och behöver vaccinera 80+ igen. Detta leder naturligtvis till att det kommer att ta evigheter tilsl vi återgår till pre covid livet.

Alla lektioner går inte att hålla utomhus.

Arbetsbelastningen för lärare har ökat nu under pandemin. Det finns dessutom rapporter om klusterutbrott i skolor där både lärare och elever är smittade. Vissa skolor behövde till och med stängas och övergå till distans. Det finns till och med internationella studier som visar att öppna skolor är en stor bidragande faktor till en ökad smittspridning.
Citera
2021-03-25, 10:40
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du bör ta i beaktning att 90% av de som avlidit med Covid symptom har varit 70+..

Min kompis sa att det är ett djäkla gnällande från typiskt kvinnodominerade yrken typ sjukvården och lärarkåren.. jag försöker hitta argument att motbevisa henne.

Så är det. Därför bör vi se till att viruset inte muterar till en sådan variant som vaccinerna inte biter på. Om vi inte lyckas med det behöver vi vaccinera 80+ igen och det förhindrar våra möjligheter till att återgå till ett pre covid liv.

Det går inte att hålla avstånd i klassrummen, matsalen etc. Jag förstår lärarnas oro. Regeringen har skitit fullständigt i dem och lät dem bli smittade av viruset. Inget munskyddskrav och andra obefintliga åtgärder har bidragit till att lärarnas oro har ökat.
Citera
2021-03-25, 10:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Mer skydd är bättre än inget skydd alls. Dessutom finns det säkert munskydd som fungerar.
Inte för gemene man. Du behöver även skydda ögonen. Att bara gå runt med munskydd är öppet mål för virus som covid-19.

Citat:
Det farliga när många är smittade är att viruset kan mutera till en sådan variant som de befintliga vaccinera inte biter på. Då är vi tillbaka i steg 1 och behöver vaccinera 80+ igen. Detta leder naturligtvis till att det kommer att ta evigheter tilsl vi återgår till pre covid livet.
Det farliga är att försöka skydda sig och inte utsätta sig för viruset så att så få som möjligt genomgår infektion. Då kan man hamna där tjeckien, polen och ungern befinner sig nu.

Citat:
Alla lektioner går inte att hålla utomhus.
Nej men de allra flesta går alldeles utmärkt att hålla utomhus.

Citat:
Arbetsbelastningen för lärare har ökat nu under pandemin. Det finns dessutom rapporter om klusterutbrott i skolor där både lärare och elever är smittade. Vissa skolor behövde till och med stängas och övergå till distans. Det finns till och med internationella studier som visar att öppna skolor är en stor bidragande faktor till en ökad smittspridning.
Vad är det som är så farligt med att bli smittad när du är ung? Om en lärare tillhör en riskgrupp är det en annan sak.
Citera
2021-03-25, 10:41
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Självklart idioti att öppna gymnasieskolan i det här läget när vi har en tydlig uppgång. Nu kommer vi att förlänga eländet med några veckor.
Märkligt. Man har rimligen studerat den brittiska variantens effekter på gymnasiekolan i UK när den bröt ut och insett att man kommer få en kraftig ökning av antalet smittade. De som fattar dessa beslut kan ju inte vara helt oinformerade om konsekvenserna därav?

Lite märkligt, faktiskt.
Citera
2021-03-25, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Precis, CDC säger att det är icke-vita, extrema fetknoppar med underliggande sjukdomar. Precis som i Sverige, får man förmoda.

CDC är mycket öppnare med sin statistik
https://covid.cdc.gov/covid-data-tracker/#demographicsovertime

Demographic Trends > Race/Ethnicity
People At Increased Risk > Underlying Medical Conditions

Extrem överrepresentation

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/need-extra-precautions/people-with-medical-conditions.html

Står ingenting om att svarta är i en riskgrupp

Anledningen till att fler svarta dör är att det drabbar kanske dom värst pga levnadsförhållande m.m
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Lyda order. Det är det vi ska göra alltså? Nej tack till maskfascism. Det är bättre att friska människor genomgår infektionen och att vi skyddar och vaccinerar de äldre så vi blir av med pandemin ASAP. Det räcker nu.

har du ens läst om vad jag har skrivit i mitt tidigare inlägg om virusets möjlighet att mutera sig?

Att det är krav på säkerhetsbälte när man kör bil är också fascistiskt för dig antar jag.

Sedan när är Japan fascistiskt? Är du dum på riktigt?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Senaste siffrorna från Folkhälsomyndigheten omräknat efter folkmängd.
Jag har nu infört dubbla 7 dagars rullande medel av antal fall per dag och miljon innevånare. Det ger lite lugnare beteende om man jämför siffrorna från en dag till en annan (på bekostnad av ytterligare 4 dagars fördröjning). Procent anger procent ökning på 7 dagar.

Kod:
region               fall per miljon  procent  R-värde
Halland                        782.0     15.6     1.10
Gävleborg                      714.0      5.7     1.04
Jönköping                      638.0     20.5     1.14
Norrbotten                     524.0     15.1     1.10
Västra_Götaland                498.0     15.3     1.10
Stockholm                      495.0      8.0     1.05
Kalmar                         473.0     29.2     1.19
Sörmland                       470.0     35.9     1.23
Jämtland_Härjedalen            459.0     13.8     1.09
Dalarna                        453.0     21.4     1.14
Totalt_antal_fall              450.0     13.7     1.09
Uppsala                        440.0     32.1     1.21
Västerbotten                   414.0     -5.5     0.96
Örebro                         401.0     21.2     1.14
Värmland                       376.0     19.5     1.13
Västernorrland                 360.0     23.0     1.15
Östergötland                   343.0     12.8     1.09
Västmanland                    300.0      5.8     1.04
Skåne                          297.0      8.6     1.06
Kronoberg                      220.0     34.5     1.23
Blekinge                       189.0     19.0     1.13
Gotland                        159.0      5.0     1.03
Halland ligger på 910 nya fall per miljon och dag om kollar på vad som rapporterats de senaste 7 dagarna. Det är mycket bättre att titta så. Det går fortare att se såväl uppgångar som nedgångar.

Det är hiskeligt många nya fall i Halland, men fortfarande inte all time high.

https://platz.se/coronavirus/?lan=halland
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Just när man trodde att man inte skulle få ta del av dummare påståenden än de som Swan65 hasplar ur sig på daglig basis - så kommer du och slår alla dessa förhoppningar i spillror!

Det här måste ju helt enkelt vara någon form av världsrekord i dumskalle?

Svara på frågan istället. Vad är det som är så farligt för en ung och frisk person att smittas med covid19? Självklart ska vi se till att skydda och vaccinera de sköra och äldre. När vi gjort det finns det ingen anledningen längre att skydda sig.
Citera
2021-03-25, 10:45
Medlem
Citat:
Svara på frågan istället. Vad är det som är så farligt för en ung och frisk person att smittas med covid19? Självklart ska vi se till att skydda och vaccinera de sköra och äldre. När vi gjort det finns det ingen anledningen längre att skydda sig.

Ju fler som smittas desto fler "vägar" för viruset att gå till en som inte klarar av sjukdomen.
Citera
2021-03-25, 10:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
har du ens läst om vad jag har skrivit i mitt tidigare inlägg om virusets möjlighet att mutera sig?
Det är därför det är bra att genomgå infektion. Då får du ett naturligt skydd även mot mutanterna.

Citat:
Att det är krav på säkerhetsbälte när man kör bil är också fascistiskt för dig antar jag.
Det är äpplen och bananer. Säkerhetsbälten fungerar. det gör inte munskydd.

Citat:
Sedan när är Japan fascistiskt? Är du dum på riktigt?

De har det frivilligt och har haft det långt innan pandemin började som något slags mode. Sedan bor det långt många fler människor där än i Sverige.

att japan klarar sig så bra beror inte på munskydden, utan att de är betydligt mer hälsosamma och äter bättre mat.
Citera
2021-03-25, 10:46
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Globalisterna tjänar pengar på både nedstängningar och vaccin. Det är alltid win-win för dem.

Slutmålet med nedstängningar och restriktioner är att folk ska ledsna på att vara begränsade och därmed vaccinera sig.

Förstår du?

Jag förstår hur du tänker. Vem som tjänar pengar på vad är dock inte så relevant. Det viktigaste är att vi återgår till det normala så fort som möjligt. Oavsett om globalisterna ligger bakom allt ont som finns i världen eller ej bör vi vaccinera oss för att återgå till livet i pre covid så fort som möjligt.
Citera
2021-03-25, 10:47
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Ju fler som smittas desto fler "vägar" för viruset att gå till en som inte klarar av sjukdomen.
Och om man samtidigt vaccinerar de äldsta populations-grupperna?

Var drar man gränsen?
Hur många är det minsta antalet som ska skyddas genom allmänna restriktioner.
Och varför gör man då inte det samma gällande influensan som återkommer varje säsong?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in