2021-03-25, 07:53
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Att man låter någon annan ratta skutan, kan bero på många saker. Säg att man faktiskt har koll på läget, så blir det ett ypperligt tillfälle att kolla köparens moral, etik och allt det där. Bjuder personen inte rätt summa pengar, avstyr man affären bara.

Eller om man är lat som jag, låt någon annan rodda i det. Skulle jag vara 80 och ha en fot i graven, utan släkt som bryr sig om mig i det dagliga, så att få 4 millar utan att anstränga mig mer än att skriva min signatur på ett papper, skulle kännas bra. Fastigheten måhända erbjuder nostalgiska minnen, men att se den förfalla då, kan inte vara kul. 4 millar att göra nåt kul av de år man har kvar.
4 miljoner? Var det inte 3,8?
2021-03-25, 07:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej, är det korta och enkla svaret på den frågan. 36 § AvtL kan inte tillämpas på det viset.

Det skulle innebära att den som endast gått ut grundskolan aldrig skulle kunna ingå avtal med den som avlagt högskoleexamen, eller att den som har en mycket hög lön aldrig skulle kunna sälja sin begagnade bil till den som för tillfället går på a-kassa.

När det kommer till att tillämpa den paragrafen vad gäller partsställning, handlar det mer om t.ex. näringsidkare kontra konsument och oskäliga avtalsvillkor i relation till partsförhållandena. Ett annat exempel som jag sett vara aktuellt är ett stor börsnoterat bolag som haft "lojalitetsvillkor" mot enskilda näringsidkare, där avtalet helt ensidigt kräver lojalitet från den enskilde mot det börsnoterade företaget.

Det måste alltså föreligga någon form av oskälighet utöver eventuell skillnad i partsställning. Och det är där det haltar för Esbjörn. Det finns inget oskäligt med avtalet. Inte ens om det varit en näringsidkare kontra en konsument i detta fallet, så föreligger inte något oskäligt avtalsvillkor.

Dessutom så skulle inte Esbjörn anses ha någon svagare partsställning i detta gentemot Ebba. Visst han är pensionär men han äger också en fastighet värd ca 4 miljoner och två bostadsrätter. Ebba är en ung ensamstående tvåbarnsmor om än med hög lön men också med ett riskfyllt jobb som hon kan bli av med över en natt när en stark part, som Esbjörn, hänger ut henne i media.

Men som sagt, partsställningen är sekundär, det primära är ett oskäligt avtalsvillkor, och det finns inget sådant här.

Tack för svaret, ja partställning måste vara något alldeles i särklass. Det är nog svårt att hävda det i detta fallet. Fast jag håller inte med om att oskälighet skulle saknas. Att sälja mot sin vilja är oskäligt oavsett hur bra vilkoren är.

Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Att han var den svagare parten tvekar jag inte på. Bara det att han låter Ebba styra upp hela affären tyder ju på det. Men hans ekonomi vet vi väl inget om, och han har jobbat som ingenjör det är inget lågstatus yrke och han är ’Änklig’ eget ett 40 årigt sambo förhållande och hon är skild. Så just de grunderna var kanske inte så bra.

Tack för svaret. Fast det ska ju vara relevant utbildning och erfarenhet. Dessutom tog Ebba professionell hjälp, men det verkar inte Esbjörn haft. Fast du har nog rätt i att det är svårt att få det argumentet att hålla i rätten. Anledningen att jag tog upp det är att demens kan motbevisas, medan svagare partställning är svårare att tvätta bort. Det är få som sympatiserar med en politiker som slår på de svaga.
2021-03-25, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Tack för svaret, ja partställning måste vara något alldeles i särklass. Det är nog svårt att hävda det i detta fallet. Fast jag håller inte med om att oskälighet skulle saknas. Att sälja mot sin vilja är oskäligt oavsett hur bra vilkoren är.

Tack för svaret. Fast det ska ju vara relevant utbildning och erfarenhet. Dessutom tog Ebba professionell hjälp, men det verkar inte Esbjörn haft. Fast du har nog rätt i att det är svårt att få det argumentet att hålla i rätten. Anledningen att jag tog upp det är att demens kan motbevisas, medan svagare partställning är svårare att tvätta bort. Det är få som sympatiserar med en politiker som slår på de svaga.
Sälja mot sin vilja är väl inte applicerbart här. Vid MUF sa Esbjörn, med mina ord, att han signerat och att det inte var tvång. Att han ångrat sig av nåt skäl efter en tid är inte skäl att bryta ett fastighetsköp.

Att hänvisa till att argumentet är svårare att tvätta bort betyder för mig att det inte finns nån saklig grund utan att man ska tvinga henne att bryta avtalet, eller lida för de, pga skitspridning.

Jag vet vad jag tycker om den sortens resonemang och det är inte nåt snällt.
2021-03-25, 08:17
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen

Jag tror att du är kunnigare på juridik än vad jag är. Att demensen kommer att kunna motbevisas är jag tveksam till. I alla fall i höst, då om inte förr lär utredningen var klar.
Men demensen behöver ju inte i sig vara en orsak att häva kontraktet.
Esbjörn säger ju själv att han visste vad han skrev på men ångrade sig.

Är det någon som vet hur det är, finns det någon regel för hur lång tid det får vara mellan omskrivning av kontrakt och köpebrev? Varför skiljer man dom?
2021-03-25, 08:22
Medlem
Citat:
Jag tror att du är kunnigare på juridik än vad jag är. Att demensen kommer att kunna motbevisas är jag tveksam till. I alla fall i höst, då om inte förr lär utredningen var klar.
Men demensen behöver ju inte i sig vara en orsak att häva kontraktet.
Esbjörn säger ju själv att han visste vad han skrev på men ångrade sig.

Är det någon som vet hur det är, finns det någon regel för hur lång tid det får vara mellan omskrivning av kontrakt och köpebrev? Varför skiljer man dom?
Har du aldrig köpt bostad?
Typiskt från nån vecka upp till 3 mån.
Första sign binder upp båda till att genomföra affären, förbereda slutlig finansiering, tömma bostad etc. Men det många missar är att i och med att båda signerat så är resten bara att avsluta affären. Inte fundera igen om den ska göras.
Du kan hitta info om detta hos de flesta mäklare eller banker.
2021-03-25, 08:26
Medlem
Alwaysrights avatar
Fanken vad Ni ältar allt fram och tillbaka (trngw/maryblunt m.fl.)!!!!

Vad händer nu?:
Scenario 1: Esbjörn inser vilken skitsits han sitter i och försöker förlikas på bästa möjliga villkor dvs släpper huset och minimalt med skadestånd
Scenario 2: Esbjörn tjurar och får däng i Tingsrätt, vite o strul följer. Långbänk i ~ ett år.
Scenario 3: Ebba orkar inte vänta ut processen, släpper huset
Scenario 4: Kamikaze ombud ersätter Binninge och vänder målet genom att xxx och Esbjörn får behålla huset

Inte mycket har hänt senaste tiden. Tråden har tuggat om samma detaljfrågor om och om igen.

Ebba måste vara enormt frustrerad. Varför har man satt av tre dagar i förhandling med dussintals vittnen, hade inte målet kunnat dömas av med en domare på halvdag = snabbare få domstolstid?

Esbjörn torde vara jagad av pressen men har väl lugnat sig lite nu. Han lever med vetskapen att han strulat till det rejält och ingen bra lösning finns. Risken att det börjar kosta rejält torde vara uppenbar!

Resultat: alla köpeavtal kommer att ha ”Esbjörnklausuler” fortsättningsvis!
2021-03-25, 08:33
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Har du aldrig köpt bostad?
Typiskt från nån vecka upp till 3 mån.
Första sign binder upp båda till att genomföra affären, förbereda slutlig finansiering, tömma bostad etc. Men det många missar är att i och med att båda signerat så är resten bara att avsluta affären. Inte fundera igen om den ska göras.
Du kan hitta info om detta hos de flesta mäklare eller banker.
Tack för svar.
Japp, jag bor i ett hus som jag äger. Men det var länge sedan jag köpte det och inga frågetecken uppstod. Så därför minns jag inte alla detaljer.
Men om jag förstår dig rätt så är köpebrevet en bekräftelse på att affären är klar. Och kontraktet skrivs ( jag ifrågasätter inte att det är bindande) när man beslutat att affären skall ske?
2021-03-25, 08:52
Medlem
Citat:
Tack för svar.
Japp, jag bor i ett hus som jag äger. Men det var länge sedan jag köpte det och inga frågetecken uppstod. Så därför minns jag inte alla detaljer.
Men om jag förstår dig rätt så är köpebrevet en bekräftelse på att affären är klar. Och kontraktet skrivs ( jag ifrågasätter inte att det är bindande) när man beslutat att affären skall ske?
Så kan man se det. Köpebrev är kvitto på betalning, lagfartsunderlag etc.
Man kan göra allt i ett men då bör det vara tomt och att köparen har alla pengar tillgängligt. Inspekterat och klart.
Därför är typiskt 2 steg och vanligast ca 3 mån mellan eftersom det är normal uppsägningstid för en hyreslägenhet. Men kan vara vad man kommer överens om.
2021-03-25, 09:25
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du tycker inte att två experter kan uttala sig om Esbjörns kognitiva hälsa baserat på Barry Karlssons utredning, men du kan självklart bedöma hans tillstånd baserat på vad du sett i media. Du har till och med gett diagnosen demens.

Lindrigt sagt så skulle man kunna påstå att din logik haltar betänkligt.

Dom två experterna har ju haft tillgång till inte bara Barry Karlssons psykologutredning 2020 utan även den från 2010 och den från 2012, psykologernas journaler och alla deras testresultat.
Samt hans läkares journalanteckningar innan och efter dom utredningarna.
Så nog har dom gjort sina uttalanden på allt som finns, inte bara på Barry Karlssons utlåtande.
Dom håller ju dessutom med alla utredningarna, en lindrig kognitiv nedsättning som är subjektivt upplevd av honom själv.
Den diagnosen utesluter dessutom demens och han uppvisade heller inga demenssymptom i någon av dom 3 psykologutredningarna.

Mary Strunt tror jag vi döper henom till hädanefter och om logiken haltar, så haltar i alla fall Mary lika mycket på båda benen som tur är för henom.
2021-03-25, 09:54
Medlem
Citat:
ett standardavtal innebär rimligen att 36§ hävning känns orimligt

Generalklausulen kan självklart användas även om man använt ett ofta använt standardavtal. Det inser man lätt om man tänker efter.
2021-03-25, 09:59
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Så kan man se det. Köpebrev är kvitto på betalning, lagfartsunderlag etc.
Man kan göra allt i ett men då bör det vara tomt och att köparen har alla pengar tillgängligt. Inspekterat och klart.
Därför är typiskt 2 steg och vanligast ca 3 mån mellan eftersom det är normal uppsägningstid för en hyreslägenhet. Men kan vara vad man kommer överens om.
Tack.
2021-03-25, 10:07
Medlem
fnirps avatar
Citat:
4 miljoner? Var det inte 3,8?

Jag förenklade lite. Om man ska hårddra det hela så handlar det om 3.9 miljoner minus inköpskostnad och minus ev avdrag minus vinstskatt, så Esbjörn får max 3,042 miljoner in på sitt konto. Så närmare 3 än 4 miljoner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in