Citat:
Ursprungligen postat av
loal
Känner att jag behöver få lite ordning här.
Är det säkerställt att GS är först på plats och att södermalmspiketen kommer efteråt?
Finns det något fakta som stödjer det omvända? I "Inuti labyrinten" sägs iaf att GS anlände först och nästa bil ett tiotal sekunder senare.
Citat:
Är det säkerställt när anropet till poliserna börjar? Första larmet kommer väl LJ med 23:22:10? Då är GM fortsatt mitt i trappan. Det är inte otänkbart att taxiväxeln hinner ringa polisen som sedan gör ett anrop inom cirka 1 minut?
Antar att du menar LL. Han ringer LAC (dvs 90000) och kommer fram dit tiden du anger. De kopplar honom till polisen där han aldrig kommer fram.
Järfällaväxeln ringer polisen direkt (ej via 90000) efter ADs samtal och sedan LAC för att beställa ambulans. Samtalet med LAC börjar 23.23.40. Om det tar 10s att slå numret så bör hon ha avslutat utropet som SAA hör 23.23.30 och pratat med polisen ca 23.23.00. Så ja polisen har möjlighet att skicka ett larm 23.23 men gör det inte.
Citat:
23:24:30 kan inte stämma att larmet ljuder eftersom Dalsgaard i så fall skulle hinna från kungsträdgården till DB gata på 30 sekunder. Det låter inte rimligt. Vi vet att dalsgaard anländer 23:25. Jag tror du överskattar tidsuppfattningen.
Hur vet vi att Dalsgaards tid stämmer? De tider jag angett är inte mina uppskattningar utan kommer från vad folk sagt i förhör. Och med stöd från LAC tiderna är de snarare i underkant. (SAA sprang t ex troligen ut först 23.23.30.) Sen är det ju en rätt lång händelsekedja som ska pressas in på 1,5-2,5 min ifall larmet verkligen går 23.23. Varje enskild händelse har ju en minimitid som måste vara rimlig.
Citat:
Var exakt träffas YN och piketpoliserna?
Det verkar vara något oklart men jag har antagit att det är nedanför trappan. Frågan är om exakt position hjälper. Om de möts i trappan blir tidsproblematiken större. Om de möts vid mordplatsen bör YN vara där ca 23.25.30 så det blir ändå tajt.
Citat:
Lista med uppgifter på tidpunkter för larmet finns mig veterligen tillgängliga. Bröderna Poutianien har kommit med en gedigen uträkning och allt hänger ihop.
Nja. En av teserna som argumenteras för i "Inuti labyrinten" är just att polisens larm inte gick ut 23.23 som de hävdar. I boken beräknas larmet ha gått ut mellan 23.25 och 23.26. Det som inte var känt när boken skrevs är uppgifterna i SAAs vittnesmål. Det vi kan se nu är att hans vittnesmål bekräftar denna uträkning.