2021-03-25, 06:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Var det någon annan som reagerade på Arpis bisarra vanföreställningar om ett "svenskt New York Times", onekligen med tillhörande fantasier om glassiga korridorer och en aura av anrikhet? Med sådana ambitioner förstår jag beslutet att sätta judinnan Paulina Neuding på chefsredaktörsposten. Att Tino torpederade hela projektet ser jag som ren karma för den vidriga klass av pseudointellektuella kvasihögerprofiler som trodde sig kunna kapitalisera på det skriande behovet av konservativ och högerorienterad nyhetsrapportering i Sverige.

Och att man fortfarande lever i ett parallellt universum visar ju Pontus Tholins imbecillartade slutanalys i P1. Han ville göra gällande att man "skulle ha anställt fler nyhetsreportrar", men för oss som inte lever kvar på 90-talet, och som accepterat moderna informationsflöden, är det uppenbart att så kallade "nyhetsjournalister" helt saknar existensberättigande och att medvetet vinklad nyhetsrapportering inte bara är den enda effektiva formen av opinionsbildning, men också är precis vad människor vill ha i sin nyhetskonsumtion (se exv. Fox News). Svaret på Aftonbladets och judeosfärens vänstervridna nyheter är inte "objektiva" nyheter, utan högervridna nyheter. Om man insett detta från första början och satt ut för att opinionsbilda med högernyheter, i kombination med kolumner, ledare och krönikor av högerprofiler från "finrummet", så hade man kunnat få verkligt genomslag hos den breda allmänheten.

Widar Nord har med rätta gottat sig i Bulletins clown fiesta.

Vissa delar av New York Times är väl dock lysande. Farrows reportage om Harvey Weinstein affären var ju ett reportage om skrämmande maktutövning som stora delar av branschen länge hycklande höll tyst med och att före detta Mossadagenter tar uppdrag som bestod i att systematiskt utsätta de av Weinsteins offer för övervakning och i vissa fall gas lightning. Man riggade en låtsasredaktion med kontor och allt för att intervjua skådespelerskor eller andra som Weinstein upplevde sig ha problem med i ett led med att kartlägga dem. Ett extremt maktmissbruk i liberalernas egna kulturnäste utan att det blev ett slaskigt reportage likt som med Clintonaffären där Lewinsky behandlades rätt illa lång efteråt.
Citera
2021-03-25, 07:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headsoft
Inte för att försvara Bulletin, jag tycker hela historien är tragisk för alla inblandade, men det står ju uttryckligen att det är ett kåseri.
Och som kåseri betraktat är det helt Ok.
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A5seri

Så kan det vara att man inte tycker om kåserier men det är ju något annat.

Blir för övrigt påmind om varför jag slutade följa Sanandaji på Facebook. Han har en del åsikter och tankar som är bra men ett mycket aggressivt och konfliktsökande tonläge bitvis, på nivå med Ekeroth, som inte är bra för något.

Ja kanske fin att läsa men ha han som boss det är nog inte så nice. Ingen av alla de här är väl det egentligen. Alla är sin egen boss, vilket kanske förklarar delvis varför det sket sig.
Citera
2021-03-25, 07:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Stämmer att kvaliteten på Bulletin är mycket låg, men i de flesta fall beror det på att man inte har något intressant att skriva, vilket gör att artiklar får pyspunka efter som bäst en handfull paragrafer. Är brottet av det litterära slaget är huvudinvändningen, som i kåseriet ovan (som ju därtill är lika intetsägande som mycket annat på sidan), att språket är platt.

Inte någonstans på Bulletin har jag sett en så förvirrad text som denna krönika. Inte någonstans med gatekeeper har jag sett det. Sådant här skrivs stort sett bara på Facebook, av folk som är så arga över något att man nästan ser hur röda i ansiktet de blir, som läser igenom högst än gång och även det i onödan, då de saknar all uppfattning i hur en informativ text ska se ut.

Sedan har jag förvisso inte sett inslaget med Wolodarski, eller krönikan som avses, men texten verkar ändå slåss mot uppenbara halmgubbar, vilket är ovärdigt en seriös tidning.

Stämmer i och för sig bra att publikation skulle skadat Neudings karriär, men inte för att hon skulle stött sig med någon, utan att detta hade inkompetensförklarat henne. Och det har hon ju sitt CV till att göra.

Tore Börjesson skriver väl då och då liknande dagbokstexter på sin Facebook. Fast han skriver ju bra, väldigt precis i språket, och har ofta någon kommentar om musik, litteratur konst eller sport med.
Citera
2021-03-25, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Advarsel-
Just så. Det är helt i linje med min uppfattning. Kanske borde jag ha känt till Lekander tidigare, men jag fick slå upp hennes namn. Enligt bilden på Bulletin trodde jag att det kanske var någon slumpmässig white trash-morsa som fick chansen att uttrycka sin verklighet i Bulletin.

Jag tänkte här på Lindbergs dravel. Kåseriet höll ju ändå bulletinnivå.
Citera
2021-03-25, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Advarsel-
Jag skulle fortfarande vara intresserad av en källa (t.ex. en länk till en Journalisten-artikel som citerar mailkorrespondens eller liknande) som visar att ägarna pressade Paulina att återpublicera. Tholin påstår att han kritiserade Paulina generellt angående att hon inte skötte sitt jobb och det stämmer ju överens med tredjepartskällan Negar Josephi som inte varit imponerad av Paulinas insatser.

Jag vet inte om mailkorrespondens på detta finns men det finns nog utrymme för Journalisten att skriva mer om detta så håll till godo (eller skaffa prenumeration och sök genom tidigare artiklar, de betalväggas ju efter någon dag).

Att Tholin kritiserat Neuding för sitt jobb får man ju hoppas, givet hur dålig produkten blev...
Citera
2021-03-25, 08:25
Medlem
Hade man dragit Lindbergs text genom Neudlingstimulatotn hade problematîîken aldrig uppstått.
Nu var hon ju inte anträffbar. Dåligt.
Att ha talat med Sanandaji i flera år om det här projektet och sedan inte sköta sina åligganden...
Citera
2021-03-25, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Hade man dragit Lindbergs text genom Neudlingstimulatotn hade problematîîken aldrig uppstått.
Nu var hon ju inte anträffbar. Dåligt.
Att ha talat med Sanandaji i flera år om det här projektet och sedan inte sköta sina åligganden...

Som jag förstår det sade hon att hon skulle korrläsa den, vilket lär ha varit ett sätt att tyst ”döda” den pga dess låga klass. På sin höjd var det väl fegt att inte säga ifrån direkt.

Sedan så är ju det bråket bara toppen på ett isberg.
Citera
2021-03-25, 09:19
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Som jag förstår det sade hon att hon skulle korrläsa den, vilket lär ha varit ett sätt att tyst ”döda” den pga dess låga klass. På sin höjd var det väl fegt att inte säga ifrån direkt.

Sedan så är ju det bråket bara toppen på ett isberg.
Som jag förstått saken låg bollen hos Neuding, som ju sedermera fick kritik för att ingenting blev gjort med henne vid rodret. Det var väl tyst, Tholin tog saken i egna händer och Neuding vaknade till liv. Väldigt seriöst, det hela.
Citera
2021-03-25, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Som jag förstått saken låg bollen hos Neuding, som ju sedermera fick kritik för att ingenting blev gjort med henne vid rodret. Det var väl tyst, Tholin tog saken i egna händer och Neuding vaknade till liv. Väldigt seriöst, det hela.

Kritik mot Neuding är ju alltid rättfärdigat så som tidningen såg ut, men i just det här fallet har hon som chefredaktör inget ansvar att återkoppla eller "slå tillbaka bollen". Svarar hon inte, eller gör undanflykter som att "den måste korrläsas", får man förstå det som att texten hamnat i det runda arkivet snarare än att den skall göras redo för publicering. Så som texten ser ut är det underligt hur Tholin någonsin kan ha trott något annat.
Citera
2021-03-25, 09:33
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Kritik mot Neuding är ju alltid rättfärdigat så som tidningen såg ut, men i just det här fallet har hon som chefredaktör inget ansvar att återkoppla eller "slå tillbaka bollen". Svarar hon inte, eller gör undanflykter som att "den måste korrläsas", får man förstå det som att texten hamnat i det runda arkivet snarare än att den skall göras redo för publicering. Så som texten ser ut är det underligt hur Tholin någonsin kan ha trott något annat.
Javisst — jag instämmer. Försöker mest förstå hur de "missförstånd" vi nämnde i går kan ha uppstått. Självklart var Lindbergs alster långt under acceptabel standard, men det var väl den enda "standardmjölk" de hade där och då. Det är nog så enkelt.
Citera
2021-03-25, 09:35
Medlem
moralhoras avatar
Citat:

Människor som Tholin och Sanandaji fattar/behärskar helt enkelt inte journalistik-lingo; de tog det bokstavligt talat att den bara behövde "korrläsas". Lägg sedan till att texten stryker på Sanandajis och ledningens ego och de vill gärna ha den publiceras (även om detta egentligen är ännu ett slag mot texten - hur skulle folk reagera om en text som hyllade Peter Wolodarski eller Bonniers-familjen publicerats på DN mottagits?).
Senast redigerad av moralhora 2021-03-25 kl. 09:57.
Citera
2021-03-25, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Javisst — jag instämmer. Försöker mest förstå hur de "missförstånd" vi nämnde i går kan ha uppstått. Självklart var Lindbergs alster långt under acceptabel standard, men det var väl den enda "standardmjölk" de hade där och då. Det är nog så enkelt.

Ja precis, det känns ju som att just statusen som (skuren) "standardmjölk" var anledningen till att Tholin ens engagerade sig, möjligen i kombination med att Lindberg är Tinos lilla vän. Möjligen känner rentav han och Tholin varandra, då jag förstår att Tino och Tholin är ganska nära vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in