2021-03-25, 00:09
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är inte jag om framför detta, det framgår av länkarna.

Skärp dig.

Jag diskvalificerar inte ditt alternativ men du diskvalificerar mitt. Varför då? Hyfsat dryg inställning
Citera
2021-03-25, 00:12
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Bland män på IVA i åldersgruppen 60-79 hade alltså 4 % extrem fetma. Bland kvinnor på IVA i samma åldersintervall hade 9 % extrem fetma.

2300 män, varav 4 % med extrem fetma
872 kvinnor, varav 9 % med extrem fetma

Det blir svår att skylla på fetma att det är mer än dubbelt så många män, trots att mer än dubbelt så stor andel av kvinnorna hade extrem fetma.

Så du får nog överge din favoritteori. Könsskillnaderna tycks bero på något annat. Man kan inte skylla allt på några extra kilon.

Du slingrar ju dig som allas vår älskade Britt. Igen; radera extrem och ge procent på feta istället. Du vet vanligt feta , såsom du själv förmodligen. Herregud.
Citera
2021-03-25, 00:17
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
ok, men enligt median när kommer skitet ta slut?
eller ska vi leva med det här i resten av livet?

Alla ska naturligtvis få covid förr eller senare, finns däremot idioter som tror man kan "utrota" detta virus. Lika omöjligt som att utrota influensa. Irrationell rädsla kommer däremot att kosta hundratals miljoner liv och miljoner-miljarder i rena pengar vilket förstås kommer att gå ut över sjukvård, skola, infrastruktur, levnadsstandard, folkhälsa , psyk osv osv.. förhoppningsvis ställs de räddhågsna politikerna inför domstol inom sinom tid
Citera
2021-03-25, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Bland män på IVA i åldersgruppen 60-79 hade alltså 4 % extrem fetma. Bland kvinnor på IVA i samma åldersintervall hade 9 % extrem fetma.

2300 män, varav 4 % med extrem fetma
872 kvinnor, varav 9 % med extrem fetma

Det blir svår att skylla på fetma att det är mer än dubbelt så många män, trots att mer än dubbelt så stor andel av kvinnorna hade extrem fetma.

Så du får nog överge din favoritteori. Könsskillnaderna tycks bero på något annat. Man kan inte skylla allt på några extra kilon.
Det beror på könshormoner: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2021-03-25, 00:21
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Det beror på könshormoner: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Att män generellt är fetare och lever syndigare liv med alkohol, tobak osv har naturligtvis ingenting att göra i ekvationen. Det simpla unika svaret är östrogen. Mm, jag som hitintills tyckt att du har haft vettiga inlägg, nu får jag väl tänka om.
Citera
2021-03-25, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vet inte, men det tror jag är irrelevant även om det är så. Man hade tillräckligt på fötterna från SARS, MERS och H5N6 - och andra länders hantering av de virusen för att ha vett att hantera saken med högre grad av respekt. Det var ju dessutom bara att titta på t.ex. Korea och följa deras exempel. Hade man gjort det hade det sett HELT annorlunda ut och ekonomin hade varit i hyfsat skick.

SLT = Strategic Leadership Team
Det är lätt att vara efterklok.

Sverige har tydligen haft fem egna fall av SARS och UK fyra. Det var uppenbarligen inga problem att hantera dessa fall när de upptäcktes, och SARS orsakade inte några större utbrott någonstans. SARS genererade bara drygt åtta tusen fall globalt. Man måste ha nära kontakt med en symptomatisk sjuk person för att smittas.

Fågelinfluensan var inte heller något som kan mätas med covid19. Vad jag förstår är det inte ens luftburet mellan fåglar, och med 359 dödsfall globalt kan det nog knappast smitta mellan människor alls.

Man hade därför ganska mycket på fötterna för att tro att även det här viruset gavs mer uppståndelse än det förtjänade, och att virusets smittofunktion mellan människor fortfarande var outvecklat, eftersom det var ett djurvirus.

Nu hade man ju fel, men antagligen beror felbedömningen på att covid19 kommer från ett labb. Viruset hade egenskaper som var helt ologiska för ett djurvirus.

Att kinesiska staten har en historia av att mörka och sprida desinformation om virus (däribland SARS) gjorde det också omöjligt för västvärlden att tolka deras officiella signaler, som normalt inte är tillförlitliga. När Kina bygger ett sjukhus på två dagar vet man inte om det är en propagandauppvisning eller allvar.
Citera
2021-03-25, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Att män generellt är fetare och lever syndigare liv med alkohol, tobak osv har naturligtvis ingenting att göra i ekvationen. Det simpla unika svaret är östrogen. Mm, jag som hitintills tyckt att du har haft vettiga inlägg, nu får jag väl tänka om.
Nej visst, livsföring spelar säkert in också men det är ju inte så att alla kvinnor är trådsmala renlevnadsmänniskor.
Citera
2021-03-25, 01:02
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Nej visst, livsföring spelar säkert in också men det är ju inte så att alla kvinnor är trådsmala renlevnadsmänniskor.

Nej naturligtvis inte, herregud besök UK så får du se. Men oftast då faktiskt mörka kvinnor, och nu vill jag verkligen inte låta rasistisk men det är ett faktum. Hursom störde jag mig på att östrogen skulle övertrumfa både leverne och hudfärg. I princip alltid är svaret komplext och med många variabler oberoende av frågeställning (om inte frågan är rent matematisk)
Citera
2021-03-25, 01:10
Medlem
Citat:
Nej naturligtvis inte, herregud besök UK så får du se. Men oftast då faktiskt mörka kvinnor, och nu vill jag verkligen inte låta rasistisk men det är ett faktum. Hursom störde jag mig på att östrogen skulle övertrumfa både leverne och hudfärg. I princip alltid är svaret komplext och med många variabler oberoende av frågeställning (om inte frågan är rent matematisk)
Som, sagt. Det är vad forskningen kommit fram till i alla fall.
Citera
2021-03-25, 01:16
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Som, sagt. Det är vad forskningen kommit fram till i alla fall.

Ok , så östrogen punkt. Hudfärg, leverne , fetma noll betydelse. Nå men dåså. Härligt med enkla svar.
Citera
2021-03-25, 01:17
Medlem
Citat:
Ok , så östrogen punkt. Hudfärg, leverne , fetma noll betydelse. Nå men dåså. Härligt med enkla svar.
Det är i alla fall en viktig faktor.
Citera
2021-03-25, 01:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Du slingrar ju dig som allas vår älskade Britt. Igen; radera extrem och ge procent på feta istället. Du vet vanligt feta , såsom du själv förmodligen. Herregud.
Jag utgick från de uppgifter som fanns i länken, där fanns enbart uppgifter om extrem fetma, BMI > 40 dvs. Har du uppgifter om det du intresserar dig för får du gärna redovisa dessa. Men du tycks drivas av en tjockskallig önskan att håna och mobba överviktiga, trots att andra faktorer verkar viktigare för covid.

Intressant är dock att det tycks finnas en korrelation mellan övervikt och lågt D-vitamin. Det är alltså inte nödvändigtvis övervikt i sig som är det avgörande. Du tänker i klichéer, du är orimligt fixerad vid vikt. Känsligt ämne för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in