Citat:
Ursprungligen postat av
FlashEnter
Det är bara att inse att om man är högt uppsatt i Sverige kan man komma undan med det mesta. Tom att få en trolig våldtäkt till att bli "jag tyckte synd om henne och ville hjälpa henne".
Trots att hon alltså tidigare avvisat honom så tänker han att det är ok att köra på då hon fått i sig lite alkohol och tappat omdömet? Borde inte det här falla under den nya samtyckeslagen? Hon har ju sagt nej men trots det anser alltså herr GL att det är ok att ta med henne till sovrummet?
De flesta män som anmäls för våldtäkt döms inte. Och jag tror inte att alla dessa män som går fria är justitieråd eller hovrättspresidenter.
Att så många går fria är ett tecken på en ännu fungerande dömande makt. Och relativt duktiga åklagare som inte tar fall upp i rätten mer än vad som bedöms hålla.
Det är klart att många av de män som inte åtalas/blir frikända har gjort sig skyldiga till våldtäkt. Men detta är priset vi får betala i en rättsstat. Det är många tjuvar som släpps i brist på bevis, det är många våldsmän och mördare som släpps i brist på bevis. Visst skulle många fler kunna lagföras om man tubbade på beviskrav. Men vi skulle också få mången oskyldig i fängelserna. Och jag tror inte att så många egentligen vill ha en sådan utveckling.
Själv är jag en medelålders man som av hela mitt hjärta hatar våldtäktsmän. Jag har döttrar, en hustru, mamma, systrar mm som jag är rädda om, därtill värnar jag om alla andra kvinnor. Ingen skall behöva bli utsatt för nåt så skändligt som en våldtäkt.
Men lika mycket som man hatar våldtäktsmän måste man hata (den förhoppningsvis mycket lilla skara) kvinnor som fejkar våldtäkt. Ty dessa kvinnor gör sina medsystrar jävulskt illa. Dels genom att alla kvinnor kan misstänkas för lögn, dels genom att polis och åklagare tvingas utreda det som inte har hänt, vilket tar tid och resurser från att utreda de våldtäkter som faktiskt har hänt. Sen är det såklart så att det är hemskt för den man som oskyldigt blir anklagad.
Jag har flera kompisar i poliskåren som berättat om uppdiktade anmälningar. Känner också vakter på Finlandsfärjorna. Har fått höra mycket om kvinnor som jagat karlar och sedan framåt tidig morgonkvist kommit till vakterna och anmält våldtäkt. Då måste mannen lämnas till polis på Åland, i Helsingfors eller Stockholm. Och i 30-40% av fallen har det vart frivilligt sex. Men damen i fråga har nyktrat till, kanske hon har man hemma och hon känner att han kommer att se att nåt har hänt.
I Lambertz-fallet är jag övertygad om att han är oskyldig. Damen har ju en historia av ett antal anmälningar vilket ökar sannolikheten för att anmälan mot GL är hittepå. Men jag kan ju inte veta, precis som polis och åklagare inte heller kan veta. Men fallet hade troligtvis inte hållit i domstolen och då gjorde åklagaren rätt som lade ner förundersökningen.