2021-03-24, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Göran Lambertz anser att han blev felbehandlad av rättsväsendet när han satt häktad misstänkt för våldtäkt.

Nu vill han ha en miljon kronor i ersättning från staten.

Samtidigt har han anmält kvinnan för falsk tillvitelse – men den anmälan lade åklagaren ner direkt.

– På samma vis som jag inte kunde styrka brotten mot honom så är jag av uppfattningen att jag inte kan styrka att kvinnan har gjort något brottsligt, säger Annika Bokefors.
https://www.expressen.se/nyheter/goran-lambertz-stammer-staten-kraver-en-miljon/

Du måste länka till Expressen när du tar citat.
Jag är inte säker på att Lambertz ger sig oavsett vad åklagaren säger om brottet falsk tillvitelse det återstår att se. Det bör ju vara en annan åklagare som tittar på det än den här minst sagt värdelösa åklagaren.
Citera
2021-03-24, 17:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Väldigt konstigt då Svt var live, men då får man se om han anmäls för tex förtal. Det är dock bara målsägande som kan gå den vägen.

Men SVT avbröt sändningen i förtid:

Citat:
"Lambertz fick efter sitt inledande anförande frågor av journalisterna på plats och SVT valde att avbryta sändningen bland annat på grund av Lambertz uttalanden om målsäganden."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/borde-ha-forutsett-risken-for-smutskastning

SVT hade kanske redan avbrutit sändningen när förnamnet nämndes?
Citera
2021-03-24, 17:09
Medlem
FedupFlorences avatar
Och jag vill också ge en känga och ett stort frågetecken till den poliskvinna som i ärendet talade med EA i 35 minuter och ombad henne att komma in med sin telefon - utan att göra en enda notering eller anteckning om saken. Dagen efter samtalet "fabriksåterställer" EA sin telefon. Och dagen efter det lämnar hon in den till polisen.
Citera
2021-03-24, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaMaria
Vilken hedersknyffel han är, GL. Kalla till presskonferens och kalla henne för lögnerska. Varför inte bara säga: Det här är min bild av vad som hände.
Inte konstigt att vi kvinnor drar oss för att anmäla våldtäkter när det är så svårt att bevisa och det lätt blir sån här smutskastning.
Om man falskeligen blir anklaga för våldtäkt , är ju lögnerska väldigt mild omskrivning för vad denna kvinna har gjort och är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Det är bara att inse att om man är högt uppsatt i Sverige kan man komma undan med det mesta. Tom att få en trolig våldtäkt till att bli "jag tyckte synd om henne och ville hjälpa henne".
Trots att hon alltså tidigare avvisat honom så tänker han att det är ok att köra på då hon fått i sig lite alkohol och tappat omdömet? Borde inte det här falla under den nya samtyckeslagen? Hon har ju sagt nej men trots det anser alltså herr GL att det är ok att ta med henne till sovrummet?

De flesta män som anmäls för våldtäkt döms inte. Och jag tror inte att alla dessa män som går fria är justitieråd eller hovrättspresidenter.

Att så många går fria är ett tecken på en ännu fungerande dömande makt. Och relativt duktiga åklagare som inte tar fall upp i rätten mer än vad som bedöms hålla.

Det är klart att många av de män som inte åtalas/blir frikända har gjort sig skyldiga till våldtäkt. Men detta är priset vi får betala i en rättsstat. Det är många tjuvar som släpps i brist på bevis, det är många våldsmän och mördare som släpps i brist på bevis. Visst skulle många fler kunna lagföras om man tubbade på beviskrav. Men vi skulle också få mången oskyldig i fängelserna. Och jag tror inte att så många egentligen vill ha en sådan utveckling.

Själv är jag en medelålders man som av hela mitt hjärta hatar våldtäktsmän. Jag har döttrar, en hustru, mamma, systrar mm som jag är rädda om, därtill värnar jag om alla andra kvinnor. Ingen skall behöva bli utsatt för nåt så skändligt som en våldtäkt.

Men lika mycket som man hatar våldtäktsmän måste man hata (den förhoppningsvis mycket lilla skara) kvinnor som fejkar våldtäkt. Ty dessa kvinnor gör sina medsystrar jävulskt illa. Dels genom att alla kvinnor kan misstänkas för lögn, dels genom att polis och åklagare tvingas utreda det som inte har hänt, vilket tar tid och resurser från att utreda de våldtäkter som faktiskt har hänt. Sen är det såklart så att det är hemskt för den man som oskyldigt blir anklagad.

Jag har flera kompisar i poliskåren som berättat om uppdiktade anmälningar. Känner också vakter på Finlandsfärjorna. Har fått höra mycket om kvinnor som jagat karlar och sedan framåt tidig morgonkvist kommit till vakterna och anmält våldtäkt. Då måste mannen lämnas till polis på Åland, i Helsingfors eller Stockholm. Och i 30-40% av fallen har det vart frivilligt sex. Men damen i fråga har nyktrat till, kanske hon har man hemma och hon känner att han kommer att se att nåt har hänt.

I Lambertz-fallet är jag övertygad om att han är oskyldig. Damen har ju en historia av ett antal anmälningar vilket ökar sannolikheten för att anmälan mot GL är hittepå. Men jag kan ju inte veta, precis som polis och åklagare inte heller kan veta. Men fallet hade troligtvis inte hållit i domstolen och då gjorde åklagaren rätt som lade ner förundersökningen.
Citera
Medlem
swimmingpools avatar
Det är väl inte konstigt att Lambertz säger att hon är en lögnare om han anser sig vara oskyldig, det har han väl all rätt att göra. Yttrandefrihet osv. Sen om media vill rapportera det eller inte är väl en annan sak.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Göran Lambertz anmälde målsäganden i våldtäktsmålet för falsk tillvitelse – men åklagaren lade idag ned ärendet.
– Jag har precis fått besked om detta från åklagaren, säger målsägandebiträdet Clea Sangborn till Dagens Juridik.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/lambertz-anmalde-kvinnan-lades-ned-av-aklagaren/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Men SVT avbröt sändningen i förtid:

SVT hade kanske redan avbrutit sändningen när förnamnet nämndes?

Ja mycket möjligt. Vi får se om det går någonstans eller om det stannar vid det här. Oavsett är det en massiv kritik framförd om att han gavs den tid och den möjlighet att prata nedvärderande om målsägande.

Jag tänker så här att han satt häktad och isolerad i 15 dagar på grunder som inte är acceptabla oavsett förstörande av bevis vilket i sig gör Sverige unikt. Sen är han då utpekad våldtäktsman och målsägande har basunerat ut sin story i varenda media. Han släpps och talar om sin version då skulle han alltså tystas eller i alla fall inte fått säga lögnerska? Aja, rättssäkerheten är det ingen som talar om tydligen. Oavsett vilket är det extremt tramsigt just nu.
Citera
2021-03-24, 17:12
Medlem
Stina-Linas avatar
Jag tycker att hans attityd är bekymrande. Han sätter näsan i vädret.Som om det vore något att skryta med det han gjort. Han erkände ju att hon avvisat hans kladdande (har läst transkriptionen) och menade att hans offer (faktiskt) blivit bättre behandlad än honom.
Om han än inte anses skyldig rättsligt sett är hans beteende omoraliskt då hon var någon han ” hjälpte” och biträdde juridiskt förutom att han kallade henne din bonusdotter.
Jag vet också att kvinnor som tidigare varit utsatta för övergrepp
har svårt att veta var gränsen går. Och svårt att stoppa en kladdig person. Och eftersom han säger sej vara en kladdig person som onykter skulle han låtit spriten stå.
Tänker att med hans ställning borde hon ha kunnat känna sej trygg?
Han har ju i allra högsta grad varit orsak till att situationen öht uppkom. Det verkar han inte förstå utan som så många män lägger han skulden på den kvinna han bjudit hem och hällt upp
alkohol till så att hon blev avtrubbad. Och han borde ha stoppat med sitt kladdande när hon sa ifrån.
Senast redigerad av Stina-Lina 2021-03-24 kl. 17:19.
Citera
2021-03-24, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Han har erkänt ett samlag, och att hans sedvanliga kladdande först hade avvisats men att kvinnan ändrat sig framåt midnatt.
Han har Erkänt ett st. samlag med mä.
Men har det verkligen inträffat då???
Det tror innte jag !! Framåt midnatt var GL så på kanelen , att han knappast kunde lyckas med slika övningar.

NÄ , det det där med samlag o övergrepp är bara mumbojumboprat från den sen ungdomstid helt sinnesbefriade skärholmskan!
I förhören så hakade nog GL på lite extra, vetandes att detta skulle bli hans första och enda chans i livet att få studera ett övergrepp från rikets RÄTTSVÄSEN...helt och hållet "från insidan".

Jag hoppas nu, att den gode GL i sin bok ska erkänna till sist. ATT han i mars 2021 ägnade sig åt att skämta aprillo med den aktivistiska åklagerskan i uppsala.
Det vore Fett Kul!!
Citera
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Och jag vill också ge en känga och ett stort frågetecken till den poliskvinna som i ärendet talade med EA i 35 minuter och ombad henne att komma in med sin telefon - utan att göra en enda notering eller anteckning om saken. Dagen efter samtalet "fabriksåterställer" EA sin telefon. Och dagen efter det lämnar hon in den till polisen.
Det gällde ju i och för sig ett tidigare mål där EA anklagat en viss DU för våldtäkt, som friades i HovR efter 7 månader i häkte.
Citera
Medlem
swimmingpools avatar
Nån sa att han ville bli namngiven för att kunna smutskasta tjejen. Hade han inte kunnat göra det annars??

Han hade väl kunnat skriva om det anonym nånstans och så kan dom som vet vem är är veta och resten inte veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in