2021-03-24, 14:11
Medlem
12% har nu fått första dosen. Börjar röra lite på sig. Skulle man "släppa" på Astra Zeneca så bör vi enligt mina prognoser börja närma oss 20% slutet på nästa vecka.
Citera
2021-03-24, 14:13
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Var är han orolig/otrolig som ger oss update varje dag 14:00 på ett bra sätt?!

Nu blir fan JAG orolig.
Citera
2021-03-24, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Smittspridningen är långsammare nu än i våras och höstas. Trots att den brittiska varianten står för över 80% av fallen i Stockholm.

fast det ökar hela tiden.

Vi är inne i en tredje våg nu.

Håll ut snart kommer sommaren on räddar oss som förra året.
Citera
2021-03-24, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Nu blir fan JAG orolig.

Bidragit mest till denna tråd sedan start med slaviska uppdateringar. Hoppas han mår bra.
Citera
2021-03-24, 14:17
Medlem
OG-lovers avatar
14 063 nya smittade, det var ingen blygsam siffra. Nästan lika många nya smittade på en dag som nya nålstick som ligger på 18 645.
Citera
2021-03-24, 14:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Jag postade ju tidigare i tråden att många kontorsråttor endast var utomhus 15 minuter per dygn så att de skulle få tillräckligt med solljus är helt osannolikt. De måste i såfall pricka de få ljustimmar UK har samt lyckas exponera tillräckligt med hud under de 15 minuterna.
D-vitamin lagras i kroppen, du behöver inte fylla på i solen 15 minuter varje dag. En solig dag på stranden under helgen ger nog mer än ett dagsbehov. Därför blir det viktigt att passa på när man kan och inte tvingas inomhus 23 av dygnets 24 timmar. Och 15 minuter på lunchen är väl ingen omöjlighet, om man går och köper en sandwich och sätter sig på en parkbänk och mumsar.

Naturligtvis skiljer det sig vida åt mellan individer. Står man i solgasset och väntar på bussen, promenerar en bit mellan hem och busshållplats och äter lunch ute får man mer solsnuttar än om man bara sätter sig i bilen och kör till och från jobbet och stannar inne på lunchen. Ännu bättre om man cyklar till och från jobbet.

NHS anser i alla fall att britterna får det mesta av sitt D-vitamin från solen under sommarhalvåret.

UK har i snitt 1493 soltimmar per år, det är väl inte illa?

https://www.currentresults.com/Weather/United-Kingdom/annual-sunshine.php

Stora delar av Sverige har lite mer, men då är vi också längre norrut och solen är svagare här.

https://www.smhi.se/data/meteorologi/stralning/normal-solskenstid-for-ett-ar-1.3052

Så jag tror nog NHS kan ha rätt, att britterna får det mesta av sitt D-vitamin från solen under sommarhalvåret. Några minuter här och där under dagen även för kontorsjobbare, och sen finns ju många som arbetar utomhus eller inte jobbar heltid, och/eller åker till alperna och åker skidor och till Kanarieöarna på solsemester etc. Så visst kan lockdown verka avigt om man vill rädda liv under pandemin.

I början av pandemin fanns uppgifter om att rökning tycktes skydda något mot smitta. Kanske för att rökare ofta tvingas utomhus för att röka sina giftpinnar, och därmed får några extra minuters solsken på köpet?

Citat:
Finns ju en anledning att var femte britt har extremt låga d vitaminnivåer.

Ja, nämligen lockdown.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-03-24 kl. 14:23.
Citera
2021-03-24, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
14 063 nya smittade, det var ingen blygsam siffra. Nästan lika många nya smittade på en dag som nya nålstick som ligger på 18 645.

Det är gårdagens siffra
Citera
2021-03-24, 14:23
Medlem
Går långsamt att vaccinera just nu. Är det bara på grund av AZ?
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag är inte antivaxx om du tror det. Jag är flexivaxx. Alla behöver inte vaccineras är min starka tro. Vad som däremot behövs är en bättre folkhälsa.
Ja, det är du inte ensam om att ha insett. Igår skedde det inte helt vanliga att ett förslag som började som en petition på en av regeringens publika hemsidor nådde så många namnunderskrifter att saken tvingades tas upp för debatt i parlamentet.

"Open gyms first as we come out of lockdown & fund a Work Out to Help Out scheme"

Och till min stora förtjusning lyckades man komma till ett beslut i frågan efter EN debatt i huset. Man kommer inleda arbetet för att att få upp fitness-nivån. Hur det skall se ut återstår att se, subventionerade gymkort, skattefria cyklar, avdragsgilla löparskor och liknande grejor + sockerskatter och annat etc etc. På tiden!

Petition
https://petition.parliament.uk/petitions/567492

Debatten:
https://www.youtube.com/watch?v=e3K5SyLEsJc
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover

14063 var väl gårdagens rapport, dvs den som avser fredag-måndag.
Verkar inte som att det uppdaterats idag. Aftonbladet rapporterar 42 nya döda, men hos FHM:s statistiksida har det inte skett någon uppdatering
Citera
2021-03-24, 14:24
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
fast det ökar hela tiden.

Vi är inne i en tredje våg nu.

Håll ut snart kommer sommaren on räddar oss som förra året.

Det är inte mycket till våg, iaf inte storstadsregionerna.
Citera
2021-03-24, 14:25
Medlem
Qaas avatar
Fan, hoppas Otrolig inte blivit en del av statistiken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in