2021-01-24, 06:21
Medlem
WallaceShawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr
Är det spikat att det är pundarna som länkats som är häktade?

Jag utgick från Åklagarmyndighetens pressmeddelande när jag frågade efter häktningsframställningarna, så svaret på din fråga borde vara ja.

https://via.tt.se/pressmeddelande/tva-personer-begars-haktade-for-mord-i-karlskrona?publisherId=3235540&releaseId=3291540
Citat:
Två personer begärs häktade för mord i Karlskrona

21.1.2021 11:05:28 CET | Åklagarmyndigheten

Två personer som suttit anhållna misstänkta för mordet på en 78-årig man utanför Rödeby norr om Karlskrona begärs i dag häktade på sannolika skäl misstänkta för mord.

Söndagen den 17 januari påträffades en man död i sitt hem i Lillö nordost om Rödeby utanför Karlskrona. En man och kvinna har sedan i måndags varit anhållna misstänkta för mord. De bägge misstänkta hämtades till förhör efter uppgifter som kom fram i den dörrknackning som gjordes under söndagskvällen. Efter förhör greps de och anhölls under natten till måndagen.

Dödsorsaken är inte fastställd men mannen har utsatts för yttre våld. Kammaråklagare Hedvig Lundblad begär de två häktade på sannolika skäl misstänkta för mord, vilket är den högre misstankegraden.

– Misstankarna mot de båda anhållna personerna grundas på uppgifter som framkommit i förhör samt genom spår och beslag, säger kammaråklagare Hedvig Lundblad vid Åklagarkammaren i Karlskrona.

Målnummer i Blekinge tingsrätt: B 116-21.

Häktningsförhandling sker vid Blekinge tingsrätt torsdagen den 21 januari. Det är tingsrätten som sätter ut tid för förhandling.
Citera
2021-02-10, 01:56
Medlem
Nu är det väldigt tyst. Ingen som vet något mer?
Citera
2021-02-10, 08:28
Medlem
WallaceShawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baalfrant
Nu är det väldigt tyst. Ingen som vet något mer?

Jag vet att Mi*riam önskar bli tilltalad som Jess*ica enligt dagens dagboksblad.

https://docdro.id/jw2d8gW
Citat:
Miri*am Ande*rsson har under häktningsförhandlingen meddelat att hon önskar bli tilltalad med Jes*sica och inte Miri*am.
Citera
2021-03-18, 17:27
Medlem
En liten uppdatering i BLT.

Citat:
Två månader har gått sedan det misstänkta mordet norr om Rödeby. Trots det är uppgifterna om vad som hände sparsamma och åklagare Hedvig Lundblad fortsatt förtegen. Under torsdagen kommer hon begära förlängd åtalstid.

https://www.blt.se/karlskrona/aklagare-fortsatt-fortegen-om-misstankta-mordet-det-vill-jag-inte-ga-in-pa-d648b19e/

Citat:
Hedvig Lundblad har inte velat kommentera om de fått en bättre koll på när brottet skedde eller hur polisen fick reda på det misstänkta brottet från första början. Inte heller vill hon svara på om 78-åringen har legat död, oupptäckt, i flera dagar.

https://www.blt.se/karlskrona/tva-manader-efter-misstankta-mordet-det-har-vet-vi-0602d11d/
Senast redigerad av baalfrant 2021-03-18 kl. 17:30.
Citera
2021-03-21, 20:06
Medlem
Okej, innan ni placerar personerna i olika ”fack”, som pundare m.m.

Tänk på att det är en person bakom dessa ord.

Jag försvarar inte den handling som de är misstänkta för, absolut inte, men tänk på de misstänktas familjer. Likaså på offrets familj.

Jag har känt Jesper sen han var 5-6år. Jag vet allt som han har gått igenom och han har inte haft en lätt barndom.
Citera
2021-03-21, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reziow
Saxat från BLT :
Den misstänkta mannen förekommer vid 23 olika avsnitt i belastningsregistret, senast dömdes han för ringa stöld och ringa narkotikabrott i Halmstad tingsrätt. I samband med den domen frikändes han även från misstankar kring grovt olaga hot.
Mannens brottsliga historia sträcker sig över flera år och orter i Sverige. Han har dömts för brott åtminstone så långt bak som 2010 och nu senast 2019. De senaste åren har mannen upprepade gånger dömts för ringa stölder eller narkotikabrott. Går man längre bak i tiden hittar man däremot desto grövre brott i mannens register.
För tre år sedan dömdes han till en månads fängelse efter att han och två andra personer stulit ett flak öl från en privatperson. För åtta år sedan dömdes han till fyra månaders fängelse för misshandel. Ett år senare dömdes han till två månaders fängelse för ytterligare en misshandel och under samma år dömdes han till fyra månaders fängelse för medhjälp till rån.
Kvinnans historia med kriminalitet påminner om mannens. Även hon förekommer över 20 gånger i belastningsregistret och har under åren döms för flera fall av snatteri, narkotikabrott, stöld och olovlig körning. De vanligaste påföljderna hon dömts till är dagsböter eller frivård.
Kvinnan har bott i Karlskrona kommun under flera år, men mannen flyttade dit i början av december 2020, lite mer än en månad innan det misstänkta mordet skedde.

Det stämmer in på personerna i huset inte långt från BO! Har dom alltså haft ihjäl den stackars farbrorn ett stenkast ifrån där dom bor?

Var hittade du denna information?
Citera
2021-03-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TarzanOchBanarne
Var hittade du denna information?

Det är offentliga handlingar som BLT har publicerat.
Citera
2021-03-22, 09:08
Medlem
Citat:
Okej, innan ni placerar personerna i olika ”fack”, som pundare m.m.

Tänk på att det är en person bakom dessa ord.

Jag försvarar inte den handling som de är misstänkta för, absolut inte, men tänk på de misstänktas familjer. Likaså på offrets familj.

Jag har känt Jesper sen han var 5-6år. Jag vet allt som han har gått igenom och han har inte haft en lätt barndom.

Att han inte haft en lätt barndom försvarar väl inte det han är misstänkt för? Sjukt resonemang.
Citera
2021-03-24, 05:48
Medlem
Citat:
Det är offentliga handlingar som BLT har publicerat.

Ok, vet inte vad BLT är🤷‍♀️.
Citera
2021-03-24, 05:52
Medlem
Citat:
Att han inte haft en lätt barndom försvarar väl inte det han är misstänkt för? Sjukt resonemang.

Det skrev jag ju också 🙄.
Citera
2021-03-24, 12:39
Medlem
Citat:
Ok, vet inte vad BLT är🤷‍♀️.

Blekinge Läns Tidning.
Citera
2021-04-23, 15:33
Medlem
https://blt.se/karlskrona/forlangd-atalstid-i-mordutredning-a7454f33

Citat:
Det har gått över tre månader sedan den 78-åriga mannen hittades död i sitt hem i en by norr om Rödeby. Två personer, en man och en kvinna, häktades senare på sannolika skäl misstänkta för mord.
Enligt Sydöstran har åklagare Hedvig Lundblad begärt förlängd åtalstid på ytterligare fyra veckor i utredningen och de två misstänkta omhäktas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in