2021-03-23, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmastaren1
Äntligen har Zlatan fått en värdig motståndare, vi har en ny kung, knullkungen Lambertz.

Ja onekligen lyckades han dribbla upp åklagaren till läktaren.

Stämmer förresten ryktet att Lambertz skall bli staty på Uppsala Torg?
Citera
2021-03-23, 22:50
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
GL känner sig relevant nu: Bland unga kvinnor, i media, i rättssalen, bland äldre män. Suger på karamellen.

Jag ser kungen som en given kandidat till sommarpratare 2021 i P1.
Knullkungen Lambertz äger.
Citera
2021-03-23, 22:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Orsaken till att jag tycker det är viktigt att utreda det avgörande utfallet, om varför åklagaren lägger ner det (det de har räcker inte till åtal, som hon uttryckte) är att jag är emot att flashbackare och sociala medier tror att det är folkdomstolen och det som grävs fram här, som avgör vad utfallet blir.

Då har vi ju inget rättsväsende längre.

Så jag vill gärna att rättsväsendet är tydliga med vad det är som avgör att de släppt fallet.
Så att inte folk här på flashback tror att de påverkat rättssystemet med allt de grävt fram om tjejen.

Flashback, Stoppa Pressarna och andra behövs just därför vi saknar rättssäkerhet. Utan sådant stöd hade den anklagade hamnat i fängelse med detta underlag.

Åklagaren uttryckte också tidigare att hon var besvärad av denna granskning och det förstår jag, hon mörkade kvinnans bakgrund för att det skulle bli lättare att få en fällande dom.
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag är inte insatt, men reagerar på ordet avgörande. Dvs det har spelat en viss roll?

Ja precis. Det tänker jag också.

Åklagaren är otydlig där.

Och det är skittokigt. I en annan artikel går hon ut och säger "Fallet ska inte avgöras i medierna" https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aklagaren-fallet-ska-inte-avgoras-i-medierna

I så fall så fordras det att de är hypertydliga med från rättsväsendet vad som det är som EXAKT avgör utfallet att de släpper ärendet.
Citera
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja onekligen lyckades han dribbla upp åklagaren till läktaren.

Stämmer förresten ryktet att Lambertz skall bli staty på Uppsala Torg?

Haha, vore ju helt fantastiskt.
Citera
2021-03-23, 22:52
Medlem
Citat:
Orsaken till att jag tycker det är viktigt att utreda det avgörande utfallet, om varför åklagaren lägger ner det (det de har räcker inte till åtal, som hon uttryckte) är att jag är emot att flashbackare och sociala medier tror att det är folkdomstolen och det som grävs fram här, som avgör vad utfallet blir.

Då har vi ju inget rättsväsende längre.

Så jag vill gärna att rättsväsendet är tydliga med vad det är som avgör att de släppt fallet.
Så att inte folk här på flashback tror att de påverkat rättssystemet med allt de grävt fram om tjejen.

Jag håller med dig fram till det sista stycket då de har uppgett tydligt att det är den vanligaste orsaken till att åtal läggs ned vid FUP-stadiet, d.v.s. bristande bevisning. En sak som inte många lekmän fattar är att åklagaren i egenskap av myndighet har utöver ett ansvar att driva mål som faller under allmänna åtal en skyldighet enligt lag att avgöra om målet kan leda till en fällande dom. Om det i förundersökningsstadiet bedöms ej vara möjligt ska åtalet läggas ned och de ska under inga omständigheter redogöra närmare om grunden till detta då en misstänkt som ej delges stämning ska skyddas av sekretessen. Den sista biten är extremt viktig för ett fungerande rättsväsende för att just undvika Flashback-liknande folkdomstolar.
Citera
2021-03-23, 22:53
Medlem
Tror ni det dyker upp några nya omständigheter om ett par dagar och en överprövning sker? Har en känsla av att detta inte är över än. Sedan är det inte helt omöjligt att målsägande vänder sig till högre åklagaren för en överprövning men det är ju väldigt sällan sådant går vägen utan att det framkommit nya omständigheter eller vad tror ni andra? EA har ju inget att förlora på det.
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Flashback, Stoppa Pressarna och andra behövs just därför vi saknar rättssäkerhet. Utan sådant stöd hade den anklagade hamnat i fängelse med detta underlag.

Åklagaren uttryckte också tidigare att hon var besvärad av denna granskning och det förstår jag, hon mörkade kvinnans bakgrund för att det skulle bli lättare att få en fällande dom.

Så du menar att snacket här på flashback och det som grävts fram i sociala medier har påverkat utgången?

Det skulle jag gärna vilja se om någon med insyn i rättsväsendet kan bekräfta.

Läskigt om vi inte har ett rättsväsende som står utanför de sociala medierna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Polisen säger att den är sekretessbelagd enligt offentlighets- och sekretesslagen 35 kap 1 §.
Men det betyder innte....att den inte skulle kunna begäras ut.
Ska brott inom rättsväsendet kunna uppdagas och bli beivrat nu, så måste så att säga råmaterialet upp på bordet!
Citera
2021-03-23, 22:55
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Alltså han fick väl först höra det efter att hon anmält honom?

Nej. Anledningen till att GL hade kontakt med EA var bland annat för att han hjälpte henne med hennes förtalsmål.
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Enligt min mening bör hon dömas till vård. Hade detta varit innan psykiatrireformen så hade hon redan varit inlagd.

Tänk så mycket lidande som har orsakats av en enda spelfilm: Gökboet.

Jag håller helt med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av ENTJ8w7
Förstår att detta blir väldigt spekulativt men jag försöker verkligen förstå nyttan av att falskanmäla. Kan det bara handla om skadeståndet? Måste ju vara ngt annat som driver MÄ att dra igång flera processer? Borde vara extremt vara påfrestande att vara på förhör, bevisning som ska lämnas in, etc etc, 3-4 ggr på ca 4 år. Iofs kanske detta förklaras av hennes psykologiska tillstånd (mot bakgrund till LPT-domen mot henne).

Jag tror ju hon är psyksjuk, fast i, eller en återkommande psykos. Minst ett av de andra fallen inträffade också jultid......

Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Men hennes bakgrund har noll att göra med detta fallet hon kan ha mördat någon innan men det ska inte spela någon roll det är bedömningen i detta ärende som gäller. Enligt dig kan aldrig en kvinna som anmält för två eller tre våldtäkter innan där det blivit friande dom aldrig bli våldtagen ?

Har man mördat någon och mördar igen kallas man seriemördare....

Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
EA:s namn tack!

Vi får inte skriva ut det här, ännu......
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fethorunge
Ursäkta, beroendeställning? Kärringen försökte ju klättra uppåt genom att suga gubbkuk, men hon insåg såklart att hon inte skulle kunna dra några fördelar av sitt moraliskt fördärvade beteende och bestämde sig för att hämnas det klassiska sättet: via en fabricerad våldtäktsanklagelse.

Att Göran, vars fru dog alldeles nyligen, betett sig på det här viset är än mer talande om den mannens integritet. Han har aldrig varit en man att lita på.

GLs fru avled inte nyligen,utan 2018.
Det drivande för EA tror jag har varit pengar och inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in