Citat:
Ursprungligen postat av
dialektiker
Orsaken till att jag tycker det är viktigt att utreda det avgörande utfallet, om varför åklagaren lägger ner det (det de har räcker inte till åtal, som hon uttryckte) är att jag är emot att flashbackare och sociala medier tror att det är folkdomstolen och det som grävs fram här, som avgör vad utfallet blir.
Då har vi ju inget rättsväsende längre.
Så jag vill gärna att rättsväsendet är tydliga med vad det är som avgör att de släppt fallet.
Så att inte folk här på flashback tror att de påverkat rättssystemet med allt de grävt fram om tjejen.
Jag håller med dig fram till det sista stycket då de har uppgett tydligt att det är den vanligaste orsaken till att åtal läggs ned vid FUP-stadiet, d.v.s. bristande bevisning. En sak som inte många lekmän fattar är att åklagaren i egenskap av myndighet har utöver ett ansvar att driva mål som faller under allmänna åtal en
skyldighet enligt lag att avgöra om målet kan leda till en fällande dom. Om det i förundersökningsstadiet bedöms ej vara möjligt
ska åtalet läggas ned och de ska under inga omständigheter redogöra närmare om grunden till detta då en misstänkt som ej delges stämning ska skyddas av sekretessen. Den sista biten är extremt viktig för ett fungerande rättsväsende för att just undvika Flashback-liknande folkdomstolar.