2021-03-23, 12:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
De räknas inte med i fördelningen av riksdagsmandat och vi får en fortsatt rödgrön regering.

Det är isf bättre för borgerligheten att frysa ut L och C, så att väljarna begriper att inte rösta på dessa batikpartier 2026.
Citera
2021-03-23, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Nja jag tror nog på Nyamko Sabunis goda avsikter. Ingen kan säga något om framtiden. Om partiledningen vinner nu och talar om vart skåpet ska stå och täpper till truten på Nylandrarna och Jönssonarna så finns ett hopp för partiet. Däremot tror jag det finns anledning att misstro C om de vill närma sig M-KD-SD. Då måste i så fall Annie Lööf lämna partiet. Det blåser en svag men tydlig högervind i landet och jag kan mycket väl tänka mig att även C snart kommer krypande.

Nej alla öppningar för L och C måste blockeras. Kommer dessa batikpartier med i regeringen så är det kört iaf. Inget kommer att gå igenom av det som måste göras.
Citera
2021-03-23, 13:03
Avslutad
Citat:
Jag tror inte att en majoritet av väljarna vill ha deportationer av den typ som AfS förespråkar om det är det du menar.

Det är jag övertygad om att väljarna vill. L står som sagt i vägen för detta projekt, och du är ju L så det förvånar inte att du inte förstår detta.

SD pratar redan om återvandring och M/KD kommer snart att inse att detta är nödvändigt.
Citera
2021-03-23, 13:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du drömmer om en renodlat konservativ regering, men det tror jag inte att en majoritet av de svenska väljarna vill ha. Om det också finns en liberal röst (L) i nästa regering ökar möjligheten att på sikt hålla de rödgröna utanför Rosenbad.

Det tror jag är optimistiskt. Liberalerna har inga politiska frågor som är attraktiva för väljarna på riksnivå. Ingen fråga tillförs med L och ingen fråga saknas om de försvinner. Det är enbart ett borgerligt risktagande.

Vad gäller liberalismen, så är M numera så liberalt att det knappast är någon "risk" för en renodlat konservativ regering.
Citera
2021-03-23, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Det är jag övertygad om att väljarna vill. L står som sagt i vägen för detta projekt, och du är ju L så det förvånar inte att du inte förstår detta.

SD pratar redan om återvandring och M/KD kommer snart att inse att detta är nödvändigt.
Precis, kommer nog inte bli någon "dra in en miljon medborgarskap och skicka ut packet"-lösning, däremot en Dansk version där man med piska och morot skapar negativ nettoinvandring är absolut möjlig och trolig. Den genomsnittlige M väljaren (eller LO medarbetaren för den delen) vill egentligen inte heller ha stora mängder parasiter här och vill i smyg eller öppet helst inte se somalier med 4-5 barn vagga runt i stan på bidragspengar eller ha Hazargäng som förpestar stadsbilden.

Förut var det mer av en icke-fråga då det var färre invandrare i Sverige, men på senaste tiden är det så uppenbart och alla förstår vilken börda vi egentligen dragit på oss. Jag har bott utomlands stora delar av mitt liv (min mamma är inte svensk och mina föräldrar bor utomlands) men spenderade ett år i Sverige några år efter millenieskiftet då jag gjorde värnplikt och återvände sedan till Sverige förra sommaren (bor i Stockholm nu). Det är uppenbart att andelen icke-svenskar har dubblats eller tripplats bara under tiden. För mig är det uppenbart och för mina akademiker övre-medelklass svenska kompisar och släkt som tidigare aldrig pratade om invandrare är det nu ett vanligt samtalsämne. Som en av mina advokatkusiner som alltid förut varit PK sade "Nu för tiden är det viktigt att man väljer en bra skola, jag märker ju i jobbet vad mångkultur utan en svensk bas gör med tonåringar".

Mitt intryck är att det snart börjar koka. Det enda som gör mig konfunderad är varför det inte syns i opinionsundersöknignarna eller ens i valresultatet 2018. Tror tyvärr att många är så korkade att de inte tycker sveriges utveckling är positiv men röstar ändå på typ C. Min advokatkusin ovan var i alla fall en MP röstare tidigare men hon har övergett partiet, osäker för vad. Vet att hon är för kärnkraft i alla fall (hur man kan tycka att sveriges utveckling är fel och för kärnkraft och ändå tidigare rösta på MP är ju en gåta i sig).

Men någon gång kommer kraven på repatriering i någon form (dansk modell eller hårdare) att komma från den breda massan, frågan är bara hur illa det först måste bli. Håller tummarna att dagens "nivå av illa" är tillräcklig.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-03-23 kl. 13:19.
Citera
2021-03-23, 13:32
Bannlyst
Citat:
I så fall är ju de 2,5% som under alla omständigheter röstar på L förlorade röster för det borgerliga blocket. Det är bättre att stödrösta på L så att de kommer in i riksdagen och även dessa röster räknas. Det kan avgöra om vi får en borgerlig regering.
Nej din lilla horunge. De mandaten L förlorar fördelas på andra partier varav komservativa blocket tar merparten eftersom M och SD är två av tre största partier.

Dessutom hade dessa 2 procent kanske gått till centern. Med andra ord bättre att dessa 2 procent bränns. De borgerliga som vill ha maktskifte kan rösta M/KD. Simpel as that.
Senast redigerad av loal 2021-03-23 kl. 13:35.
Citera
2021-03-23, 13:35
Bannlyst
Citat:
Nja jag tror nog på Nyamko Sabunis goda avsikter. Ingen kan säga något om framtiden. Om partiledningen vinner nu och talar om vart skåpet ska stå och täpper till truten på Nylandrarna och Jönssonarna så finns ett hopp för partiet. Däremot tror jag det finns anledning att misstro C om de vill närma sig M-KD-SD. Då måste i så fall Annie Lööf lämna partiet. Det blåser en svag men tydlig högervind i landet och jag kan mycket väl tänka mig att även C snart kommer krypande.
Så trött man blir på brända idioter som dig.

Nyamko äger inte hela partiet även om hon vinner partirådet.
Citera
2021-03-23, 15:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Precis. Sabuni kommer att få ordning på L och partiet blir en naturlig del av det borgerliga blocket efter nästa val. Kanske till och med en del av regeringen.

Vad som händer med C är mer oklart.
Citera
2021-03-23, 16:02
Medlem
Reguluss avatar
DN har nu en artikel där den liberale "rådgivaren" Fredrik Jerlov argumenterar för att man ska ställa in helgens omröstning:

Rådgivare i Liberalerna: ”Fatta inget beslut på söndag, partiet pallar inte det”

På söndag klockan 16 är det meningen att de 91 ombuden på Liberalernas partiråd ska fatta beslut om partiets ställningstagande i regeringsfrågan.

Nu höjs interna röster om att voteringen bör ställas in.

– I den sekund vi börjar räkna huvuden har vi förlorat. Partiet pallar inte det. Oavsett vem som vinner slaget förlorar vi kriget, säger Fredrik Jerlov, mångårig rådgivare inom Liberalerna.

https://www.dn.se/sverige/radgivare-i-liberalerna-fatta-inget-beslut-pa-sondag-partiet-pallar-inte-det/

Detta är goda nyheter. Om DN vill att omröstningen ska ställas in betyder det att Sabunis linje förmodligen kommer att vinna. Det finns alltså all anledning för Sveriges liberaler att se framtiden an med tillförsikt.
Citera
2021-03-23, 16:19
Bannlyst
Citat:
Precis. Sabuni kommer att få ordning på L och partiet blir en naturlig del av det borgerliga blocket efter nästa val. Kanske till och med en del av regeringen.

Vad som händer med C är mer oklart.
Nej din lilla fitta. Sluta lura bort röster från ett redan konkret och realistiskt regeringsunderlag (M KD SD). Nyamko Sabuni kommer knappast kunna envåldshärska partiet även om hon vinner partirådet.
Citera
2021-03-23, 16:21
Medlem
Citat:
DN har nu en artikel där den liberale "rådgivaren" Fredrik Jerlov argumenterar för att man ska ställa in helgens omröstning:

Rådgivare i Liberalerna: ”Fatta inget beslut på söndag, partiet pallar inte det”

På söndag klockan 16 är det meningen att de 91 ombuden på Liberalernas partiråd ska fatta beslut om partiets ställningstagande i regeringsfrågan.

– I den sekund vi börjar räkna huvuden har vi förlorat. Partiet pallar inte det. Oavsett vem som vinner slaget förlorar vi kriget, säger Fredrik Jerlov, mångårig rådgivare inom Liberalerna.

https://www.dn.se/sverige/radgivare-i-liberalerna-fatta-inget-beslut-pa-sondag-partiet-pallar-inte-det/

Detta är goda nyheter. Om DN vill att omröstningen ska ställas in betyder det att Sabunis linje förmodligen kommer att vinna. Det finns alltså all anledning för Sveriges liberaler att se framtiden an med tillförsikt.
Fast just nu är ju L ungefär som ett gift par som bara bråkar och har inget gemensamt mer än gamla minnen, men de vill inte ta ut skilsmässa heller och därför är de bråkiga och miserabla och drar ner vänner och släkt med sin blotta närvaro. Vad Jerlov vill är att den situationen ska fortsätta.

Utan en klar och tydligt förankrad plan för att gå framåt kommer det ju om möjligt bli ännu svårare för L att genomföra en valrörelse. Hur ska riksdagsledamöter och lokalföreträdare kunna möta väljarna i valstugorna när de inte ens kan svara på hur de vill göra i sin viktigaste fråga (vilken är regeringsfrågan aka hur man ska hantera SD)? Hur motiverade kommer partimedlemarna som inte håller med Sabuni vara att vilja kampanja, och i sådana fall för vad? Mer EU och NATO? Det kommer att kommuniceras dubbla budskap i SD-frågan hejvilt i debatter, artiklar och när medlemmarna möter väljarna.

Ska L ha den ynkligaste chansen att klara sig igenom valet 2022 med en riksdagsplats måste de ha en tydlig och klar strategi och plan som kan kommuniceras utåt. Pinsamt att de som fortfarande stödjer L inte ser det.
Citera
2021-03-23, 16:21
Bannlyst
Citat:

Din patetiska jävla horliberal. Varför kan du inte engagera dig för centerns vinning istället för att förstöra för M, KD, SD genom att ge förhoppningar till folk att återigen luras av folkpartiet?

Partiet är körd oavsett vem som vinner. Vinner nyamko så kommer resterande 2 procenten gå till centern samtidigt som lättlurade moderater går tillbaka till liberalerna. Summa summarum liberalerna åker ur samtidigt som jök-blocket får en nettovinst och konservativa blocket nettoförlust av röster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in