2021-03-23, 15:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det stämmer såklart till viss del, ffa vad gäller upphovsregler - där är de säkert just mest oroade över risken att bli fällda. Men i många andra fall tillämpas ju en egen regelbok, och ska vi ta fallet Swebb-TV som exempel verkar man ha fällts för att man (via en inringare) spridit konspirationsteorin om att Corona är en "plandemi", och att man har använt uttrycket "ljugande skäggbarn".

Jag säger inte att folk som pratar om plandemi och skäggbarn inte är idioter, men detta är åsikter som får yttras på Sergels torg, och det är väl närmre det Youtubes policy bör ligga. Och kommer att ligga, mtp att det finns brett stöd i EU och USA att reglera, och att man dessutom har möjligheter att självreglera för att undvika statlig/överstatlig regulation.

Jag har aldrig sett Swebbtv, aldrig hört talas om dem innan de försvann. På sökningar jag gjort verkar dock en hel del bestå av klipp från andra kanaler. Därav antog jag att saken handlar om att man anses snylta på andras material, eller framställer det på annat sätt utan att det är fråga om satir eller annat med egen verkshöjd eller vad man ska kalla det.
Citera
2021-03-23, 15:02
Medlem
minnesdus avatar
Återigen folket. bradgardsindianen är ett sminkat vänstertroll.

Att en anställd inte ska lyda sin chef, haha kom igen.

Strunta i att svara trollet bara så blir det bra
Citera
2021-03-23, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast hela mediabranschen är ett klusterfuck av vänner, svågrar, buksvågrar, släktingar och sängvägskarriärister. Vad är skillnaden?

Att man i de flesta fall tar in vänner, svågrar, buksvågrar, släktingar och sängvägskarriärister som kan skriva halvdant, och att man som ansvarig utgivare får välja vilka vänner, svågrar, buksvågrar, släktingar och sängvägskarriärister man anser besitta den förmågan.
Citera
2021-03-23, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har aldrig sett Swebbtv, aldrig hört talas om dem innan de försvann. På sökningar jag gjort verkar dock en hel del bestå av klipp från andra kanaler. Därav antog jag att saken handlar om att man anses snylta på andras material, eller framställer det på annat sätt utan att det är fråga om satir eller annat med egen verkshöjd eller vad man ska kalla det.

Jag tvivlar inte på att man kan ha gjort andra övertramp, men ovanstående anledning var iaf vad SVT lyckades luska ut.
Citera
2021-03-23, 15:08
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Att man i de flesta fall tar in vänner, svågrar, buksvågrar, släktingar och sängvägskarriärister som kan skriva halvdant, och att man som ansvarig utgivare får välja vilka vänner, svågrar, buksvågrar, släktingar och sängvägskarriärister man anser besitta den förmågan.

Ja, det är väl precis det Bulletin trodde att de gjort? Men när det väl kom till kritan så får soyboy-Ivar och HBTQ-gänget kalla fötter.

Uppenbart.
Citera
2021-03-23, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Trams. Vad som är en nyhet/stor nyhet är en subjektiv bedömning, där det är förväntat, självklart och invändningsfritt, att olika tidningsredaktioner har olika inställning.

När det gäller vilken diagnos, som en patient har, så är det inte en subjektiv bedömning och det är ingalunda förväntat, självklart och invändningsfritt att olika läkare/sjukhus har olika uppfattning.

Fast nu är det väl inte någon nyhet att ansvarig utgivare har sista ordet i vad som publiceras!?!? Den ordningen har ju gällt sedan ett par hundra år, långt före det fanns några kommunister och sossar att försöka skylla på. Hur många funktionsvariationer ska man ha för att som journalist ifrågasätta det (vilket var vad skribenten hintar till, att projektet kvaddats på grund av en konspiration när det helt enkelt beror på inkompetens i ägarledet).

Oh, det är behandlande läkare som har rätten att ställa diagnos i Sverige. Vilket i och för sig inte garanterar att diagnosen är rätt. Men ägaren kan inte ens rycka behörigheten som sådan av läkaren.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2021-03-23 kl. 15:20.
Citera
2021-03-23, 15:15
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Fast nu är det väl inte någon nyhet att ansvarig utgivare har sista ordet i vad som publiceras!?!? Den ordningen har ju gällt sedan ett par hundra år, långt före det fanns några kommunister och sossar. Hur många funktionsvariationer ska man ha för att som journalist ifrågasätta det (vilket var vad skribenten hintar till, att projektet kvaddats på grund av en konspiration när det helt enkelt beror på inkompetens i ägarledet).

Nej, ditt lilla vänstermongo. Ägare har sista ordet i vad som publiceras.

Vänstermongon som du tycker dock det är en bra ursäkt, så er vedervärdiga "journalistik" ska framstå som trovärdig.

Vill förtydliga att det inte ens är journalistik vänstern bedriver i Sverige, snarare propaganda likt Nordkorea eller valfri kommuniststat. SVT och public service är ett bra exempel.

Nu när nya genuina mediealternativ börjar poppa fram så gör propagandamaskinen allt för att tysta dem. Genomskinligt och patetiskt.
Senast redigerad av Vaxad 2021-03-23 kl. 15:19.
Citera
2021-03-23, 15:15
Medlem
Citat:
Jag tvivlar inte på att man kan ha gjort andra övertramp, men ovanstående anledning var iaf vad SVT lyckades luska ut.

Kränkningar av upphovsrätt är väl den vanligaste anledningen till att kanaler ryker, även sådana som inte är politiskt inriktade öht.
Citera
2021-03-23, 15:16
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Som jag redan har svarat dig, så verkar det som Swebbtv stängdes ned, då youtubes riktlinjer är snäva betr. i vilket utsträckning som den verdertagna handläggningen av Covid-19 (t.ex vaccinering) får ifrågasättas.

https://support.google.com/youtube/answer/9891785

Swebbtv har f.ö. fortsatt på en egen plattform. Klicka:

https://swebbtv.se/videos/recently-added?a-state=42

Hur du har kommit fram till, att "en hel del består av klipp från andra kanaler" är lite svårbegripligt.
Citera
2021-03-23, 15:23
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Fast nu är det väl inte någon nyhet att ansvarig utgivare har sista ordet i vad som publiceras!?!? Den ordningen har ju gällt sedan ett par hundra år, långt före det fanns några kommunister och sossar. Hur många funktionsvariationer ska man ha för att som journalist ifrågasätta det (vilket var vad skribenten hintar till, att projektet kvaddats på grund av en konspiration när det helt enkelt beror på inkompetens i ägarledet).

Det är så många som svarat dig - utan att du verkar ta in det - att en tidningsredaktion ska producera den produkt, som tidningsägaren efterfrågar; redaktionen ska inte köra sitt eget race och skapa en annan produkt.

Citat:
Oh, det är behandlande läkare som har rätten att ställa diagnos i Sverige. Vilket i och för sig inte garanterar att diagnosen är rätt. Men ägaren kan inte ens rycka behörigheten som sådan av läkaren.

Och relevansen är vilken i din bisarra jämförelse?

När det gäller vilken diagnos, som en patient har, så är det inte en subjektiv bedömning och det är ingalunda förväntat, självklart och invändningsfritt att olika läkare/sjukhus har olika uppfattning.
Senast redigerad av Meiji 2021-03-23 kl. 15:29.
Citera
2021-03-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Nej, ditt lilla vänstermongo. Ägare har sista ordet i vad som publiceras.

Vänstermongon som du tycker dock det är en bra ursäkt, så er vedervärdiga "journalistik" ska framstå som trovärdig.

Vill förtydliga att det inte ens är journalistik vänstern bedriver i Sverige, snarare propaganda likt Nordkorea eller valfri kommuniststat. SVT och public service är ett bra exempel.

Nu när nya genuina mediealternativ börjar poppa fram så gör propagandamaskinen allt för att tysta dem. Genomskinligt och patetiskt.

Som röstande till höger kan jag bara beklaga att de mest korkade höger människorna ofta är de mest högljudda. Ni behöver inget Nord Korea för att trassla in er i febriga konspirationsteorier.
Citera
2021-03-23, 15:25
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Vet ej om rollfördelning inte stått i klartext samt förmedlats, men att Neuding avpublicera artikeln kanske beror på att hon lett Neo, som var en typ månadstidning där hon sannolikt läste allt innan publicering. En dagstidning fungerar inte så. Diskussionen om händelsen med Arpis och andras tal om att funktionen ansvarig utgivare har relevans tyder på okunskap.
Ja så kan det vara. Men jag är faktiskt bara måttligt intresserad av själva sakfrågan; vem har rätt och fel när det gäller vilket ansvar olika roller bör ha på en tidning. Jag ser ett gäng psykopater med mognadsgrad i dagisklassen och ett gäng journalister som inte kan få arbetsro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in