2021-03-23, 14:45
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
En dum fråga, men jag hörde det igår. Men hur hänger det ihop? Arpi var ansvarig utgivare. Men vad hände med utgivningsbeviset? Avslutade Arpi det? Bulletin hade väl bara kunnat utse en ny ansvarig utgivare?

Som jag förstått det, så är det knutet till Arpi personligen i egenskap av ansvarig utgivare, varför denne bara kunde meddela myndigheten att han har lämnat.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Bulletin Ledare
@BulletinLedare
I väntan på att Bulletin registrerar nytt utgivningsbevis och ny ansvarig utgivare har tidningen ett uppehåll i publiceringen. Därför kommer det inget nytt från ledarsidan idag.
https://twitter.com/BulletinLedare/status/1374248178694897667?s=20
Citera
2021-03-23, 14:46
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Haha, men hon var i god tro i alla fall . Funcke måste väl vara en av de mest överskattade svenskar som lever idag? En journalist som kallas "yttrandefrihetsexpert".

Helt rätt. Jag har hittills inte sett någon journalist ställa den högst relevanta frågan "men är det inte rimligt att en ägare ska kunna ha inflytande över innehållet?". Inom journalistiken ska det tydligen vara någon form av "järnridå" mellan ägare och redaktion, något som annars sällan förekommer i andra företagsstrukturer.

En journalist ställer inte frågan för att frågan är pinsam för alla andra som tagit sig genom gymnasiet förutom Söder Centern. Tycker du att TS och PT ska få bestämma vilken diagnos deras läkare ska ställa om de ger sig in i vårdbranschen?
Citera
2021-03-23, 14:51
Medlem
I Studio Ett P1 igår sa ju Pontus Tholin att Alice T inte formellt sagt upp sig? Har Ivar A gjort det? Och enligt Expressen vill dem ha avgångsvederlag?

Om man säger upp sig själv får man väl inget avgångsvederlag? Blir man uppsagd kan man väcka tvist om uppsägningen. Bulletin har väl inte varslat personalen om uppsägningar?

Räknas det som att man säger upp sig från ett arbete, om man skriver det på Twitter? Kanske på (fyllan)?

Kommer Ivar A och Alice T dra detta till AD? Neuding har kanske redan ett nytt jobb och vill därför inte bli inblandad i bråket?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Som jag förstått det, så är det knutet till Arpi personligen i egenskap av ansvarig utgivare, varför denne bara kunde meddela myndigheten att han har lämnat.

Förutsättningen för utgivningsbeviset är väl, bland annat, att det finns en ansvarig utgivare utsedd snarare än personlig koppling. Den rollen får heller inte vara påtvingad.
Citera
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ägarna har all rätt att tycka saker, men du ångar på om att de anställda i varje läge måste lyda. De måste de inte. Men du kan ju inte föra en diskussion om sakfrågan för du verkar ju sätta en ära i att inte kunna något om det du väljer att kackla om så du får kladda ihop lite halmgubbar utifrån dina fantasier om andra människors politiska hemvist.

Klart anställda måste lyda ägare. Vad lever du i för drömvärld?

Lyder de inte, så ryker de. Är det så svårt att begripa?

Eller hur tror du det sett ut om Aftonbladet tagit in en ny ansvarig utgivare och chefsred, som påstår sig vilja driva tidningen i samma linje som tidigare - för att sedan börja skriva och ge ut artiklar som gynnar högern?

Tror du då den nya chefsredaktören hade kunnat vägra lyda ägarna? "NEJ!! JAG ÄR ANSVARIG UTGIVARE JAG GÖR VA JAG VILLLL BUHUUUUU."

Nej. Så knip igen med dina lögner nu, tack.
Citera
2021-03-23, 14:52
Medlem
Citat:
Deras egna regler utgår väl utifrån den verklighet de har att verka i tänker jag?

Det är inte YouTube som exempelvis bestämt upphovsrättsreglerna, som är hyfsat internationellt förankrade (även om dessa inte respekteras speciellt i alla länder).

Det stämmer såklart till viss del, ffa vad gäller upphovsregler - där är de säkert just mest oroade över risken att bli fällda. Men i många andra fall tillämpas ju en egen regelbok, och ska vi ta fallet Swebb-TV som exempel verkar man ha fällts för att man (via en inringare) spridit konspirationsteorin om att Corona är en "plandemi", och att man har använt uttrycket "ljugande skäggbarn".

Jag säger inte att folk som pratar om plandemi och skäggbarn inte är idioter, men detta är åsikter som får yttras på Sergels torg, och det är väl närmre det Youtubes policy bör ligga. Och kommer att ligga, mtp att det finns brett stöd i EU och USA att reglera, och att man dessutom har möjligheter att självreglera för att undvika statlig/överstatlig regulation.
Citera
2021-03-23, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Klart anställda måste lyda ägare. Vad lever du i för drömvärld?

Lyder de inte, så ryker de. Är det så svårt att begripa?

Eller hur tror du det sett ut om Aftonbladet tagit in en ny ansvarig utgivare och chefsred, som påstår sig vilja driva tidningen i samma linje som tidigare - för att sedan börja skriva och ge ut artiklar som gynnar högern?

Tror du då den nya chefsredaktören hade kunnat vägra lyda ägarna? "NEJ!! JAG ÄR ANSVARIG UTGIVARE JAG GÖR VA JAG VILLLL BUHUUUUU."

Nej. Så knip igen med dina lögner nu, tack.

Nej, man måste inte lyda i alla lägen. Man kan tjafsa och sedan tacka för sig utan större problem i de flesta fall. I vilken verklighet lever du? Passlös i Kurdistan?
Citera
2021-03-23, 14:57
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Miljöfaktorn .

Jag syftade på en specifik miljöfaktor som det ryktas om gällande TS, nämligen en missbruksproblematik. Jag kan inte verifiera att det förhåller sig så, men skulle förstås Också förklara en del underliga beteenden.
Citera
2021-03-23, 14:59
Moderator
Meijis avatar
Citat:
En journalist ställer inte frågan för att frågan är pinsam för alla andra som tagit sig genom gymnasiet förutom Söder Centern. Tycker du att TS och PT ska få bestämma vilken diagnos deras läkare ska ställa om de ger sig in i vårdbranschen?

Trams. Vad som är en nyhet/stor nyhet är en subjektiv bedömning, där det är förväntat, självklart och invändningsfritt, att olika tidningsredaktioner har olika inställning.

När det gäller vilken diagnos, som en patient har, så är det inte en subjektiv bedömning och det är ingalunda förväntat, självklart och invändningsfritt att olika läkare/sjukhus har olika uppfattning.
Citera
2021-03-23, 14:59
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Nej, man måste inte lyda i alla lägen. Man kan tjafsa och sedan tacka för sig utan större problem i de flesta fall. I vilken verklighet lever du? Passlös i Kurdistan?

I sammanhanget vi diskuterar så måste givetvis anställd lyda ägare i alla lägen. Om det inte passar, så kan de skapa och finansiera sin egna tidning, tacka för sig eller få sparken.

Nu har istället soyboy-Ivar och HBTQ-gänget valt att ljuga och gråta ut i media. Patetiskt.
Senast redigerad av Vaxad 2021-03-23 kl. 15:05.
Citera
2021-03-23, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minnesdu
Säkerligen var det så. Problemet här är väl delvis då att någon, eller båda parter inte accepterade den andras åsikter. Att Arpi och hans gäng inte accepterade detta är väl ändå rätt tydligt nu va? Känns så typiskt liberaler, leker frihetliga men accepterar inte andras åsikter

Det handlar dock inte om vad för åsikter man ska acceptera, utan vad för åsikter/inriktning/tidning man ska tvingas skriva under på som redaktör.

Sedan vore det såklart smidigare att avgå redan när problemet uppstod (vilket verkar dagen efter lansering), men jag förstår att redaktionen tar strid för en produkt som man dels tror på (och troligen blivit utlovad), dels sagt upp sig från glassiga skrivarjobb för.

Taktiskt sett har man gjort bra ifrån sig, då man fått lyfta några hundra papp i lön främst för att käfta om detta och sedan fått nöjet att säga upp sig för sin journalistiska integritet.
Citera
2021-03-23, 15:02
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Jag vet inte om du missförstår med avsikt, men jag får det intrycket? Den mediala uppmärksamheten för turbulensen inom Bulletin har varit stor. Men även om man nu som journalist är av den åsikten att en redaktion ska vara helt fristående från ägarnas direkta inflytande, så måste ju en journalist som kallar sig oberoende då ställa kritiska frågor till båda sidor. Om Arpi med fler hävdar att de är fristående och oberoende från sina ägare så måste en oberoende journalist våga ställa den högst relevanta frågan "menar du att en ägare inte ska kunna ha inflytande över vad som publiceras?". Jag har förmågan att hålla mer än två tankar samtidigt i huvudet och kan se saken från båda parters håll. Sedan får man bara beklaga att du väljer att autisttolka det som andra skriver här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in