2021-03-23, 08:53
Medlem
Låt säger att Kommunalskatten i en kommun är 30%, och jag har en lön på 30,000kr/månad. Hur beräknar jag den exakta lönen efter skatt? För det blir inte rätt när jag jämför med siter där man kan räkna på lön efter skatt. Hur ser formeln ut som tar in alla skatteparametrar, och vilka fler parametrar påverkar?
Citera
2021-03-23, 09:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Låt säger att Kommunalskatten i en kommun är 30%, och jag har en lön på 30,000kr/månad. Hur beräknar jag den exakta lönen efter skatt? För det blir inte rätt när jag jämför med siter där man kan räkna på lön efter skatt. Hur ser formeln ut som tar in alla skatteparametrar, och vilka fler parametrar påverkar?

Det finns skattetabeller som du kan läsa så får du fram exakt hur mycket du ska ha i skatt. Siffran är inte exakt.
Citera
2021-03-23, 09:13
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
https://www.fortnox.se/fortnox-foretagsguide/lon-efter-skatt/?gclid=Cj0KCQjwo-aCBhC-ARIsAAkNQiua41PHKATXiws_Lze0FuPyAsjCY8zhoCEXpdODFx Tb6QPlrcWQ_oYaAmHCEALw_wcB
Citera
2021-03-23, 09:37
Medlem
Det skumma är att det diffar när jag jämför med såna kalkylatorer som fortnox. Jag får i verkligheten ut 300kr mindre. Så därför jag undrar lite hur en formel bör se ut så jag fattar varför det inte stämmer. Tänkte att det kanske är någon skattesänkning som skett nyligen från förra lönen som kanske inte synts i tidigare lön.
Citera
2021-03-23, 09:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det skumma är att det diffar när jag jämför med såna kalkylatorer som fortnox. Jag får i verkligheten ut 300kr mindre. Så därför jag undrar lite hur en formel bör se ut så jag fattar varför det inte stämmer. Tänkte att det kanske är någon skattesänkning som skett nyligen från förra lönen som kanske inte synts i tidigare lön.
Funkar inte SKatteverket?
https://app.skatteverket.se/rakna-skatt-client-skut-skatteutrakning/lon-efter-skattetabell/fyll-i-dina-uppgifter

Utöver kommunalskatten är det jobbskatteavdrag, medlem i kyrkan eller ej, begravningsavgift, public serviceavgift, eventuella avdrag som påverkar. Ju lägre din lön är, desto större blir ju diffen mot att bara räkna med kommunalskatten
I Skatteverkets tabeller är det mesta av detta medtaget redan (utom eventuella avdrag, som ju är individuella). Syns det inte på din lönespec vad det gjorts för avdrag?
Citera
2021-03-23, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Funkar inte SKatteverket?
https://app.skatteverket.se/rakna-skatt-client-skut-skatteutrakning/lon-efter-skattetabell/fyll-i-dina-uppgifter

Utöver kommunalskatten är det jobbskatteavdrag, medlem i kyrkan eller ej, begravningsavgift, public serviceavgift, eventuella avdrag som påverkar. Ju lägre din lön är, desto större blir ju diffen mot att bara räkna med kommunalskatten
I Skatteverkets tabeller är det mesta av detta medtaget redan (utom eventuella avdrag, som ju är individuella). Syns det inte på din lönespec vad det gjorts för avdrag?

Börja med att googla” beräkna lön efter skatt” och gå in på statsskuld
Citera
2021-03-23, 10:15
Medlem
Tarrous avatar
T.ex här: Räkna
Citera
2021-03-23, 10:18
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Börja med att googla” beräkna lön efter skatt” och gå in på statsskuld
Varför svarar du mig, jag vet hur man beräknar sin lön efter skatt?
Och vad har statsskulden med detta att göra?
Citera
2021-03-23, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Varför svarar du mig, jag vet hur man beräknar sin lön efter skatt?
Och vad har statsskulden med detta att göra?

Skulle till TS.

En av alla sidor man kan beräkna på
Citera
2021-03-23, 10:39
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Arbetsgivare drar enligt tabell, vilken kan ses som en hyfsat exakt schablon. Den slutliga skatten fastställs när du deklarerat. Då får du restskatt eller skatteåterbäring. Arbetsgivarens uppgift är alltså inte att dra exakt rätt skatt på kronan.

Det blir dessutom nästan alltid restskatt eller skatteåterbäring, eftersom arbetsgivaren inte kan ta hänsyn till dina räntekostnader, kapitalintäkter, övriga inkomster osv.
Citera
2021-03-23, 10:42
Medlem
Tack! Då hänger jag med
Citera
2021-03-23, 12:20
Medlem
Citat:
Om man har en väldigt varierad inkomst så är det svårt att räkna ut hur mycket som man får netto. Skattesatsen är inte 30 % om man jobbar deltid och tjänar lite utan betydligt lägre. Jobbar du deltid en månad så kanske arbetsgivaren bara drar 20 % i skatt på grund av det förhållandevis stora grundavdraget. Jobbar du jättemycket en annan månad så drar arbetsgivaren kanske 40 % i skatt trots att det är exakt samma företag. Detta för att skatten dras efter en skattetabell.

På toppen av inkomsten så är skatten runt 54% även om du bor i en kommun med 30 % i skatt. Jobbar du över en månad så brukar därför företaget dra 50 % i skatt på toppen. Men det justeras ju till nästan deklaration så att du i slutändan kommer betala korrekt skatt i förhållande till din årsinkomst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in