Citat:
Ursprungligen postat av
Kundalini
Jag har dålig koll på hur Stenbeck var som person, men har intrycket av en glad livsnjutare som var mycket duktig på att ta människor. Hade han i stället varit aggressiv, kontrollerande, och fullständigt rabiat i alla skiljefrågor, stora som små, tror jag familjeföretaget gått åt helvete oavsett om man stannat inom papper och stål eller skiftat affärsområde till media.
Där tror jag förklaringen finns.
Att Stenbeck missbrukade mat och inte cannabis eller andra narkotikaklassade rusprodukter tror jag också bar en framgångsfaktor...
Jo, ser man till att veta vad man måste veta (självklart krävs intellektuell kapacitet för att ställa frågan till sig själv i en given situation) så behöver man väl inte bli paranoid och förbannad tänker jag. Och att man väljer sina strider de gånger man måste (han bröt ju sig ut från familjeföretaget i förhållande till syskon).
NB, jag vet inte heller speciellt mycket om Stenbeck som person, men han var ju onekligen framgångsrik. Dessutom kommer han från överklass med som i generationer haft ledande positioner i samhällsbygget. Han vet sedan barnsben hur man styr och få andra att nyttja sin potential tänker jag. Medan TS blir som en liten ayatollah, och PT räknar lökringar i egenskap av pixxeriaägare.
Kanske det har viss betydelse att TS är kurd? Man vill ha ett stort land från scratch och lyckas enbart irritera de länder där områden man hävdar rätt till finns. Man kan destabilisera men inte regera. De som är dugliga att styra släpps inte fram i en manlig klanstruktur.