2021-03-22, 22:41
Medlem
Borde inte britterna snart ha under 1000 smittade per dag? Samma med israelerna och amerikanarna.
Citera
2021-03-22, 22:43
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Rakt igenom skitsnack som vanligt från din sida. Patetiskt att du som ska försöka eftersträva vetenskapliga belägg börjar fantisera i vad dödstalen hade varit ifall att och om man hade gjort dittan och dattan. Fullständigt jävla nonsens och det vet du innerst inne. Sanningen tyvärr för dig och dina lockdown-gelikar är att lockdowns kommer att kosta betydligt fler liv inom en snar framtid än eventuellt sparade livsår bland de äldreäldre. Du går så långt att skryta om de mest idiotiska jävla restriktioner som hittills skitits fram såsom att handla ensam och stänga skolor och restauranger. Ja fy fan va slut du är människa.
Du menar att världens samlade expertis och epidemiologer har helt fel?

Här har vi t.ex. en kille som håller med. Mig, alltså.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-om-sverige-en-jattekostbar-strategi/
Citera
2021-03-22, 22:47
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du menar att världens samlade expertis och epidemiologer har helt fel?

Här har vi t.ex. en kille som håller med. Mig, alltså.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-om-sverige-en-jattekostbar-strategi/

Du har alltså hittat en jämlike, sådana som är helt inne på sitt tankesätt och modell och trampar över lik om det så ska behövas för att få rätt.
Citera
2021-03-22, 22:48
Medlem
Citat:
Och det är ju det som är min fråga - vad menar du att man kunde ha gjort?

Jag å min sida skulle kunna räkna upp ganska många saker som Sverige hade kunnat göra för att minska smittspridningen.

Men du klarar alltså inte av att nämna EN sak?

Uk var vel et af de sidste lande i Europa, der lukkede ned.
Et par uger før nedlukningen, var strategien vel nærmere at opnå hurtig herd immunity og Boris Johnson gik rundt på hospitalerne og gav hånd til smittede patienter.
Det gav ham en tur på hospitalet (denne gang som patient) og han begyndte at tage det alvorligt.
Citera
2021-03-22, 22:52
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Men hur menar du nu? Är det alltså bara ”lagstiftade åtgärder” som räknas?
Jag håller absolut inte med. Jag med många i min omgivning har isolerat oss mer än gemene Britt trots att vi inte blir straffade om vi vägrar.
Frågan är ju vilken effektivitet men fått av sina åtgärder (bindande eller ej)
Hur många har munskydd i kollektivtrafiken i Sverige och hur många har det i UK?

I UK följer folk reglerna, i Sverige skiter 66% av resenärerna i dem. Att påstå att man uppnår samma nivå av efterlevnad med en rekommendation som en lag är minst sagt okunnigt.

https://www.svt.se/nyheter/trots-rekommendationen-manga-struntar-i-munskydd

Man får dessutom vara bra naiv om man tror att en majoritet följer rekommendationerna på andra ställen i Sverige. Det gör de inte.

Citat:
Resultatet ser man i siffrorna.
Ja, på antalet smittade. Ingen dör för att de sitter och käkar middag med polarna på Riché. Men man blir smittad och man smittar andra.

Citat:
Jag kan tillägga att jag hela tiden varit för en mycket mer restriktiv hållning i Sverige.
Jag är t.o.m. förvånad över att det inte dött fler. Men detta visar bara på att de åtgärder som tagits till i Sverige faktiskt har fungerat i viss utsträckning.
Absolut. Det är en hel värld som undrar hur i hela friden Sverige klarat sig från en komplett katastrof. Hade man agerat på liknande sätt i andra länder hade väl halva befolkningen avlidit.
Citera
2021-03-22, 22:53
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Tss. Nu sitter du bara och killgissar.

Alla länder har gjort sitt bästa och därtill också haft olika förutsättningar.
Hur mycket du än önskar så har Sverige bättre siffror än UK.

Ta det inte så hårt, UK är inte ett sämre land för det.

Jo UK är ett jävligt mycket sämre land på alla sätt! Jämfört med de nordiska länderna är UK ett U-land med tjocka, rasistiska, skräniga dårar med tandstatus som en söndersparkad gärsgård.

Alla extrema drakoniska åtgärder som UK pysslat med kommer enbart att kosta miljoner livsår och många svåra år. De som har dött levde redan på lånad tid. Iom vaccinering kanske fetton och 100-åringar får några påskar till men fokus borde egentligen ligga på nästa generation och deras välbefinnande med utbildning. Men nä ingen fan bryr sig, allt fokus på dödssiffror. Helt jävla sinnessjukt tänk.
Citera
2021-03-22, 22:54
Medlem
Har Brasilien kollapsat? Varför så hög smittspridning? Är det den höga fattigdomen som orsak?
Citera
2021-03-22, 22:55
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur mycket du än önskar så har Sverige bättre siffror än UK.
Nej, UK har betydligt färre smittade per capita än Sverige. Och anledningen till det är att UK i motsats till Sverige har ansträngt sig för - och lyckats - att begränsa smittspridningen.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-22 kl. 22:59.
Citera
2021-03-22, 22:55
Medlem
Citat:
Det var ett långt inlägg och jag tänker inte försöka svara på det som helhet.

Här kommer min synvinkel på det hela.

Sverige har totalt misslyckats med vad det nu är man försökt med. Jag kommer aldrig försvara detta (även om jag tror att jag förstår hur man tänkte från början)

Däremot tänker jag inte gå med på att Sverige är sämst.

Det är många länder som misslyckats med sin hantering av pandemin oavsett strategi.
Bara för att man hävdar att man gjort allt man kan, betyder inte det att misslyckandet är mindre.

Hur man lyckats tycker jag avspeglar sig i siffrorna. Det finns inget annat sätt att mäta.
Vilka restriktioner man infört säger ju ingenting.
Däremot visar en jävla massa restriktioner samtidigt som man har höga dödstal/sjuktal att man totalt bommat målet.

”Losers always whine about their best”
För att hävda att Sverige har misslyckats borde man först bestämma sig för vad som var Sveriges mål.

De flesta som käbblar om strategin upplever jag egentligen stör sig på att Sverige hade lågt satta mål, ifråga om möjligheten att pressa ner sjukdomen? Men de låga mål som FHM satte upp har man ju faktiskt uppfyllt, nämligen att skydda vården från totalkollaps.

De flesta andra länder satte istället upp orealistiskt höga mål, som de satsade oerhörda insatser på, med lockdowns och annat, men ändå totalbommade.

Det känns som att många tycker det är mer berömvärt att sikta mot stjärnorna, för att visa att man "försökt", än det är att göra en realistisk plan som man uppfyller. Den gamla klyschan att man ska "sikta högt så gör det inget om man missar lite".
Citera
2021-03-22, 22:56
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Uk var vel et af de sidste lande i Europa, der lukkede ned.
Et par uger før nedlukningen, var strategien vel nærmere at opnå hurtig herd immunity og Boris Johnson gik rundt på hospitalerne og gav hånd til smittede patienter.
Det gav ham en tur på hospitalet (denne gang som patient) og han begyndte at tage det alvorligt.
Nej, UK var ett av de första länderna som stängde ned. Många länder har inte ens stängt ned - däribland Sverige.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-22 kl. 23:01.
Citera
2021-03-22, 22:58
Medlem
Coronavaccineringen ger resultat. I varje fall i Danmark.

Där har hälsovårdsmyndigheten just redovisat positiva siffror – av 190 000 personer som fått första sprutan mot coronaviruset är det bara 112 som har smittats därefter.
Citera
2021-03-22, 22:59
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
För oss andra som i motsats till dig inte fått för oss att folk som dör i COVID-19 gör det p.g.a. något de handlat på ICA kan jag garantera dig att antalet smittade spelar roll - det är till och med primärt.

För oss andra som förstår att runt 0,5-1% av dom smittade beräknas avlida förstår också att om ni har 150 000 döda så måste ni ha missat en JÄVLA massa smittade oavsätt dina staplar och diagram.
ALLA vet ungefär vad IFR-talen är så det är bara matematik som du ers höghet "akademikern" säkert är jävligt vass på.

Men slingra på du och tala om hur dumma alla andra är om du känner dig bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in