Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Men nu gällde det som sagt i vilken mån Sverige eller något annat land varit bäst på att begränsa smittspridningen.
Hade Sverige ansträngt ett par grader hade man antagligen räddat minst 10,000 liv. Frågan är om något annat land procentuellt sätt hade kunnat lika många. Det tror inte jag.
I diskussionen gällande förmågan att begränsa smittspridningen blir det snudd på komiskt att hela tiden få höra "vi har mindre antal döda" eller "vi klarade ekonomin bättre". Ja, men ni är tveklöst sämst på att begränsa smittspridningen och bäst på att understödja den.
Som jag påpekade i ett tidigare inlägg: man sparar inte morötter genom att låta bli att äta potatis.
Men hur menar du nu? Är det alltså bara ”lagstiftade åtgärder” som räknas?
Jag håller absolut inte med. Jag med många i min omgivning har isolerat oss mer än gemene Britt trots att vi inte blir straffade om vi vägrar.
Frågan är ju vilken effektivitet men fått av sina åtgärder (bindande eller ej)
Resultatet ser man i siffrorna.
Jag kan tillägga att jag hela tiden varit för en mycket mer restriktiv hållning i Sverige.
Jag är t.o.m. förvånad över att det inte dött fler. Men detta visar bara på att de åtgärder som tagits till i Sverige faktiskt har fungerat i viss utsträckning.