Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil.Enstoring
Det var ett långt inlägg och jag tänker inte försöka svara på det som helhet.
Här kommer min synvinkel på det hela.
Sverige har totalt misslyckats med vad det nu är man försökt med. Jag kommer aldrig försvara detta (även om jag tror att jag förstår hur man tänkte från början)
Däremot tänker jag inte gå med på att Sverige är sämst.
Det är många länder som misslyckats med sin hantering av pandemin oavsett strategi.
Bara för att man hävdar att man gjort allt man kan, betyder inte det att misslyckandet är mindre.
Hur man lyckats tycker jag avspeglar sig i siffrorna. Det finns inget annat sätt att mäta.
Vilka restriktioner man infört säger ju ingenting.
Däremot visar en jävla massa restriktioner samtidigt som man har höga dödstal/sjuktal att man totalt bommat målet.
”Losers always whine about their best”
För att hävda att Sverige har misslyckats borde man först bestämma sig för vad som var Sveriges mål.
De flesta som käbblar om strategin upplever jag egentligen stör sig på att Sverige hade lågt satta mål, ifråga om möjligheten att pressa ner sjukdomen? Men de låga mål som FHM satte upp har man ju faktiskt uppfyllt, nämligen att skydda vården från totalkollaps.
De flesta andra länder satte istället upp orealistiskt höga mål, som de satsade oerhörda insatser på, med lockdowns och annat, men ändå totalbommade.
Det känns som att många tycker det är mer berömvärt att sikta mot stjärnorna, för att visa att man "försökt", än det är att göra en realistisk plan som man uppfyller. Den gamla klyschan att man ska "sikta högt så gör det inget om man missar lite".