2021-03-22, 22:05
Medlem
Haha, Neuding och Arpi började nog kallsvettas lite när SwebbTV-påtryckningarna började. Tror knappast de ser en taffligt gjord Youtubekanal med 60 000 prenumeranter (de flesta 50-plussare som fått hjärnan friterad på Facebook och har "alternativa åsikter" om allt ifrån Palmemordet till vaccin) som en kulle de är sugna att dö på.

Vad alla alt-rajtare (alt-lajtare?) som hoppades på Bulletin inte verkar ha fattat är att även om personer som Neuding och Arpi tycker det är häftigt att vara tuffast i klassen på elitskolan så är de fortfarande livrädda för att hamna på problemskolan tvärs över tågspåret.
Citera
2021-03-22, 22:08
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
OMG, det var hårda ord mot varandra. Snacka om öppet krig som inte ens är inlindat.

Ivar: "Ägarna på Bulletin borde inte driva någon form av företag överhuvudtaget" säger han direkt till Tholin.

Sällan man ser sådana här öppna konflikter inom företag offentligt.
De sågar av sina egna grenar genom att bråka såhär offentligt.

Jisses, vilket blodbad, som någon sa för många inlägg sen i tråden.
(Det märks att många kommer in här som är insatta i situationen.)

Nu ska Ivar bli hemmapappa. Det lutar kanske åt det där sophämtarjobbet jag var inne på ändå.

Alltså missförstå mig rätt. Jag håller lite mer på Ivar i den här konflikten.
Men han är ändå en del i kaoset.
Han kan inte lägga hela skulden på ägarna.

Sen tycker jag att Ivar kör lite härskarteknik med sitt behärskade lugn. Den andra sidan när mer upprördhet de inte döljer, men båda sidor är del i konkursen.
Så onödigt att lasta varandra för mycket.
Citera
2021-03-22, 22:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Nog tveksamt om man skulle sätta Malcom som chef hahha men inget gör en förvånad med tanke på att deras rekryteringsförsök av Lamotte bestod i att It-ansvarig skickade mail med "Tjena Joakim. Vill du börja skriva för Bulletin?"

Knappast Malcom som chef nej. Men kanske som skribent.

Märkligt om de försökt värva Lamotte. Känns inte riktigt som han passar in i deras image.
Citera
2021-03-22, 22:13
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Han ger sig inte Sanandaji, han går på som en ångvält i Expressen mot Arpi och Teodorescu. Det måste handla om desperation och vrede när han förstår att han förlorar mycket satsade pengar på projektet.

Det var dålig research av Arpi och Teoderescu och andra kända journalister att städsla sig under denne koleriske person. Sverige förlorar en tid i alla fall några skickliga skribenter mot PK-massivet.

Arpi, Teoderescu och alla andra på Bulletin är uttalade globalister, HBTQ-vurmare och anti-nationalister.

De ÄR PK.
Citera
2021-03-22, 22:14
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedwaykingen
Haha, Neuding och Arpi började nog kallsvettas lite när SwebbTV-påtryckningarna började. Tror knappast de ser en taffligt gjord Youtubekanal med 60 000 prenumeranter (de flesta 50-plussare som fått hjärnan friterad på Facebook och har "alternativa åsikter" om allt ifrån Palmemordet till vaccin) som en kulle de är sugna att dö på.

Vad alla alt-rajtare (alt-lajtare?) som hoppades på Bulletin inte verkar ha fattat är att även om personer som Neuding och Arpi tycker det är häftigt att vara tuffast i klassen på elitskolan så är de fortfarande livrädda för att hamna på problemskolan tvärs över tågspåret.
Som jag skrev tidigare i kväll (jag gör det igen!) — att döma av det som framkommit i dag skulle det absolut inte förvåna mig om Tino såg någonting liknande Breitbart framför sig. Arpis löjliga poserande med "alt-right" hit och "alt-right" dit kunde tänkas tyda på det, och på det tåget sätter sig Ivar knappast frivilligt. En text om SwebbTV hade dock gjort sig perfekt på ett svenskt Breitbart. Frågan är vem som skulle skrivit den. Gudmundson tyckte ju att det var en fjäder i hatten för SwebbTV att YT slängde ut dem...

Träffande liknelse, förresten.
Citera
2021-03-22, 22:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Knappast Malcom som chef nej.

Nej, verkligen inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Märkligt om de försökt värva Lamotte. Känns inte riktigt som han passar in i deras image.

Jag tror det var avsett som ett ironiskt skämt.
Citera
2021-03-22, 22:18
Medlem
Merdives avatar
Angående den ekonomiska biten: Tänkte sig alltså grundarna att projektet skulle gå runt enbart på prenumerationsintäkter? Eller har jag missat någon aspekt av affärsidèn?
Citera
2021-03-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merdive
Angående den ekonomiska biten: Tänkte sig alltså grundarna att projektet skulle gå runt enbart på prenumerationsintäkter? Eller har jag missat någon aspekt av affärsidèn?

Presstöd?
Citera
2021-03-22, 22:20
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det stör mig (rejält) att Ivar Arpi med uppbackning av hela MSM serverar ett tillrättalagt narrativ om konflikten.

Ivar Arpi och MSM låtsas, att det är *enbart* ansvarig utgivare som fattar alla (triviala) publiceringsbeslut och man drar gemensamt en slöja över att delegering "till alla hel- halv- och kvartschefer som befolkar en tidning" är det vanliga.
Jag förstår inte riktigt ditt inlägg men för mig är det inte så viktigt vad konflikten egentligen handlar om rent publicistiskt eller vem som i sak har rätt eller fel om hur en tidning ska skötas. Jag ser en grupp vettiga människor och två psykopater som beter sig som treåringar som inte får sin vilja igenom. De försöker härska och kastar leksakerna ur vagnen på digitala möten. Saken kanske är helt annorlunda men detta är bilden jag och många andra får. Det är därför jag menar att Arpi et al vunnit striden i media.

Avseende sakfrågan gissar jag att Arpis bild i huvudsak är rätt men det är som sagt inte särskilt viktigt för mig.
Citera
2021-03-22, 22:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedwaykingen

Ännu värre övertramp då att försöka tysta en liten YT-kanal, uppenbarligen tyckte Arpi att publicistiska principer var extremt viktigt.
Att stödja yttrandefrihetsrättsliga principer var tydligen inte viktigt alls.
Senast redigerad av Sonnenwende 2021-03-22 kl. 22:33.
Citera
2021-03-22, 22:25
Medlem
Lite komiskt citat av Nils Funcke:
”Istället kan ägaren utse någon de tror bättre kan infria förväntningarna vare sig målet är formulerat som en politisk eller religiös inriktning och krav på att innehållet ska baseras på icke separerad, färsk och fet komjölk.”
https://www.gp.se/debatt/bulletin-har-skadat-tilltron-till-publicistisk-verksamhet-1.43454800
[Det där med komjölk syftar förstås, för dem som inte följt alla turer, på Tino S:s utspel om att Bulletins redaktion producerade ”sojabaserad lättmjölk”.]
Citera
2021-03-22, 22:28
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ivar Arpi sa i intervjun med SvD, att Tino S hade tryckt på nyhetsredaktionen att uppmärksamma youtubes radering av swebbtv dagen före julafton (23/12) - vilket Bulletin inte gjorde ngn dramatisk nyhet av.

Bulletin hade dragit igång dagen innan (22/12) - det var kanske påföljande dag som Neuding upptäckte, att hon och Tino S hade olika vision för Bulletin?

Så småningom (tre dagar senare) kom följande nyhetsartikel 26/12

https://bulletin.nu/kanalen-swebbtv-raderad-fran-youtube

Det bör väl ha varit Paulina Neuding och nyhetschefen (vem det nu var vid tidpunkten i fråga - Sjögren?) som sa nej till det Tino S hade velat ha - kanske en snabbare nyhetsbevakning trots att det var julhelg?
Tja kanske. Men det fanns väl knappt någon "nyhetsredaktion" då? Nyheten - som nyhet betraktad - hade heller inget större egenvärde. Nedstängningen rapporterades ju friskt i alla medier jag läste iaf. En djupare analys av huruvida det var berättigat eller ej eller om det utgjorde ett hot mot yttrandefriheten hade varit en annan sak. Det är ju lite av hela grejen - att Bulletin skulle syssla med "nyheter" trots att de helt saknade täckning på området. Totalt feltänk.
Jag är faktiskt mer förvånad över att erfarna, högt hållna skribenter kunde lockas över av ett sådant amatörgäng än amatörgängets egna misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in