2021-03-22, 22:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Totalt 93 som får rösta den 28 mars.

Partistyrelsen 25
Liberala Ungdomsförbundet 1
Liberala kvinnor 1
Liberala studenter 1
Blekinge 1
Dalarna 2
Gotland 1
Gävleborg 2
Jämtland 1
Jönköping 2
Kalmar 2
Kronoberg 1
Norrbotten 2
Skaraborg 2
Skåne 9
Stockholm 12
Södermanland 2
Uppsala 2
Värmland 2
Västerbotten 2
Västernorrland 2
Västmanland 2
Västsverige 11
Örebro 2
Östergötland 3

När omröstningen kring JÖK var uppe blev siffrorna 62 för JÖK och 30 emot JÖK.

---------

Vad vet vi säkert?

För Sabunis linje
Skåne 9 st
Jämtland 1 st
Liberala studenter 1 st

Emot Sabunis linje
Stockholm 12 st
Gotland 1 st
Liberala ungdomsförbundet 1 st
Liberala kvinnor 1 st

Övriga tendenser:
Partistyrelsen splittrad ca 50/50

Verkar positiva till Sabunis linje
(Blekinge mycket positiva men inget officiellt beslut vad jag kunnat se) 1 st
(Örebro verkar rätt positiva) 2 st

Verkar svagt positiva till Sabunis linje
Gävleborg 2 st

Verkar ganska delat
VästSverige 11 st

Verkar negativa till Sabunis linje

Partistyrelsen har redan voterat. Om jag minns rätt var det 13-10 för Sabuni.
Citera
2021-03-22, 22:06
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
På vilket sätt stödjer de en borgerlig regering om de inte kan förhandla med SD eller låta SD ha inflytande över budgeten? Återigen Sabuni kan ju inte bestämma att SD skall göra som hon vill. Det är ju faktiskt helt osannolikt då Jimmie sagt det till henne i direktsändning. L kan ju inte bara blunda och önska jättemycket att SD helt plötsligt skall lyda lilleputt-partiet L.

Självklart måste en Kristersson-regering förhandla med SD.

Vad liberalerna kunde göra, om de har en vågmästarroll är att ställa sig bakom Kristersson som statsminister, men att ställa sig utanför regeringen. Då får regeringen förhandla med L och andra partier för att få igenom sin politik. Väljer L att ingå i en regering blir de nog mer bundna av att anpassa sig efter moderaternas vilja.
Citera
2021-03-22, 22:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
På vilket sätt stödjer de en borgerlig regering om de inte kan förhandla med SD eller låta SD ha inflytande över budgeten? Återigen Sabuni kan ju inte bestämma att SD skall göra som hon vill. Det är ju faktiskt helt osannolikt då Jimmie sagt det till henne i direktsändning. L kan ju inte bara blunda och önska jättemycket att SD helt plötsligt skall lyda lilleputt-partiet L.

Vilket inflytande L får avgörs av valresultatet. Om de skulle bli vågmästare har de naturligtvis ett större inflytande.
Citera
2021-03-22, 22:08
Medlem
Smaka-migs avatar
Har väl förfan större problem än att försöka utesluta SD? Skitet är väl påväg att åka ur riksdagen?
Citera
2021-03-22, 22:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vilket inflytande L får avgörs av valresultatet. Om de skulle bli vågmästare har de naturligtvis ett större inflytande.

Vägmästare mellan M/KD/SD och övriga? Hur kan de vara vågmästare för ett block de redan säger att de vägrar ge något inflytande? Varför skulle SD tillhöra ett sådant block? Skulle S släppt in dem i JÖK om de sa att de vägrar låta S förhandla om budgeten? Man kan inte vara vågmästare om man vägrar allt inflytande för de man skall stödja.
Citera
2021-03-22, 22:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Om Sabunis förslag röstas ned, kommer hon då kunna, eller ens att vilja sitta kvar som partiledare? Vem kan ta över? För Sabunis del så tror jag nog hon förstår att loppet är kört för L om hon inte får igenom sin sak, och det kanske är bättre att någon ur den segrande sidan då tar över och kör partiet ut ur riksdagen.

jag tror hon slutar då.
Citera
2021-03-22, 22:17
Medlem
Efter att ha googlat runt en aning tror jag faktiskt det blir en knapp seger för Sabunis linje. Tror att hon måste få Västsverige emot sig för att kunna förlora det här. Men det kommer bli stora sprickor i partiet. Förhoppningsvis kommer det krav på ett extra landsmöte där frågan ska upp bland fotfolket...
Senast redigerad av flashbackdasen 2021-03-22 kl. 22:19.
Citera
2021-03-22, 22:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
??? Du missade kanske ett "inte" i min mening? Jag skrev alltså att det är möjligt att krypskyttet fortsätter.

Nej jag missade inte det men det var detta jag inte höll med om som sagt: "men om hon vinner så vinner hon. Då kommer L att gå till val som ett borgerligt parti, och sedan får det bära eller brista.".
Citera
2021-03-22, 22:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej jag missade inte det men det var detta jag inte höll med om som sagt: "men om hon vinner så vinner hon. Då kommer L att gå till val som ett borgerligt parti, och sedan får det bära eller brista.".

Menar du att Jök-kramarna i så fall kommer att försöka riva upp beslutet innan valet? Det tvivlar jag på. Däremot kan det bli en del avhopp.
Citera
2021-03-22, 22:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Efter att ha googlat runt en aning tror jag faktiskt det blir en knapp seger för Sabunis linje. Tror att hon måste få Västsverige emot sig för att kunna förlora det här. Men det kommer bli stora sprickor i partiet. Förhoppningsvis kommer det krav på ett extra landsmöte där frågan ska upp bland fotfolket...

Västsverige är ju splittrat, så frågan är hur ombuden röstar. Individuellt eller alla enligt distriktets beslut, som Skåne.
Citera
2021-03-22, 22:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Vägmästare mellan M/KD/SD och övriga? Hur kan de vara vågmästare för ett block de redan säger att de vägrar ge något inflytande? Varför skulle SD tillhöra ett sådant block? Skulle S släppt in dem i JÖK om de sa att de vägrar låta S förhandla om budgeten? Man kan inte vara vågmästare om man vägrar allt inflytande för de man skall stödja.

Vågmästare är man inte pga vad man tycker utan pga siffrorna. Om L:s röster behövs för att släppa fram en borgerlig regering kan de ställa krav, t.ex. att SD inte ska ingå i regeringen.
Citera
2021-03-22, 22:29
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Menar du att Jök-kramarna i så fall kommer att försöka riva upp beslutet innan valet? Det tvivlar jag på. Däremot kan det bli en del avhopp.

Ja den förlorande falangen kommer knappast ge sig utan försöka hela vägen fram till valet och även efter om de mot förmodan skulle klara spärren. Avhopp kan det säkert också komma en del av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in