2021-03-22, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomcar89
Pentylstubin har en brinnhastighet på 6800m/s medans sprängdeg ligger på ca 5200 m/s så mao så är pentylstubin mycket explosivt. 5-6 varv runt 1dm tjockt träd klipper det som ingenting och i princip när du trycker på utlösaren så smäller det.

Suck....
Sprängdeg m/46:
Sprängämne pentyl uppblandad med olja
Detonationshastighet ca 7800 m/s
Densitet 1,5 kg/dm3
Patronens
vikt 125 g
längd 165 mm
diameter 27 mm
färg gulbrun
hölje papper
Citera
2021-03-22, 20:32
Medlem
Han kanske ville göra ett terrordåd
Citera
2021-03-22, 20:36
Medlem
Ismises avatar
Rätt
Oavsett om så är fallet här så skulle nog ingen ”tågluffa” till Lappland för det.
Inte i de psykskicket.

Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Han kanske mådde så dåligt att han inte ens orkade med tanken på att åka till Arvidsjaur. Hade han planerat självmord en längre tid, passade det förmodligen bra just innan resan. Platsen där kvarlevorna påträffades, hade han troligen valt ut sedan tidigare för att avsluta sitt liv.
Citera
2021-03-22, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ismise
Har du direktlänk till webbshoppen?
😆
tyvärr... Men visst var det sanslöst kul att spränga en massa saker i luften.
Citera
2021-03-22, 21:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Han kanske mådde så dåligt att han inte ens orkade med tanken på att åka till Arvidsjaur. Hade han planerat självmord en längre tid, passade det förmodligen bra just innan resan. Platsen där kvarlevorna påträffades, hade han troligen valt ut sedan tidigare för att avsluta sitt liv.

Jag tror som du skriver här.
I den andra tråden skrev jag ett inlägg för länge sedan, innan han hittades, att resan till Arvidsjaur blev att sätta punkt. Det är ingen slump att han avled så nära inpå resan.
Citera
2021-03-22, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det jag inte fattar: polisen ska ju ha hittat bilder av fyndplatsen i D:s dator. Varför kollade de då inte där tidigare..? Och om de inte kunde lokalisera platsen - varför tog de då inte hjälp? De kunde ha lagt ut bilder på sin hemsida - och lämnat till tidningarna - och bett om tips. Eller om de inte ville det, för att de var rädda att andra skulle gå dit före dem, så kunde de ha frågat personer som kunde vara insatta i terrängen, lite diskret. En skogvaktare? Orienterare? Det verkar OTROLIGT att polisen inte kunnat hitta platsen på nära fyra månader, utan att fyndet måste göras av en slump av en privatperson.
De hade letat där men missade honom då han hade gömt sig under stenarna.
Citera
2021-03-22, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grammatica
Hade han tänkt så hade han bättre kunnat göra slut på sig i Arvidsjaur. Stora marker utan folk, snö, bergstrakter, sjöar med tunna isar i år pg mycket snö.
Nä jag tror på mord. Myndigheterna har ju gått ut med att vi är väldigt utsatta för "främmande makter" just nu. Vilka makter? Varför? Men regeringen sköter det där med coronaviruset helt i linje med överenskommelserna. Sverige betalar!!!

Problemet för honom blir då sprängmedlet, hur tar han med sig det på flygplanet?

Omöjligt.
Citera
2021-03-22, 21:59
Medlem
Citat:
Det är ganska självklart att mamman påstår att någon har bragt sonen om livet. Det är betydligt svårare för en förälder att behöva konfronteras med faktumet att ens vuxna barn har tagit sitt liv. Det kan orsaka stora skuldkänslor hos föräldrar när barnet begår självmord och självanklagelser blir tunga att bära.

Frågor som kan gnaga i föräldern i oändlighet är:
Varför var inte min son lycklig?
Är det mitt fel att han inte mådde psykiskt bra? Varför såg jag inte att han var så illa däran?
Vad borde jag ha gjort annorlunda i förhållande till honom under hans uppväxt?
Gav jag honom alltför lite kärlek och omsorg? Har jag inte varit en god mamma för min son?

Sen kan man ju fundera. Ifall han nu blivit mördad. Då är det troligast att det är en uppgörelse inom kriminella kretsar. 30 åriga ynglingar som mördas brukar vara det Ridå.
Citera
2021-03-22, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror som du skriver här.
I den andra tråden skrev jag ett inlägg för länge sedan, innan han hittades, att resan till Arvidsjaur blev att sätta punkt. Det är ingen slump att han avled så nära inpå resan.

Jag är helt enig på den punkten. Han avstod resan till Arvidsjaur. Välplanerat.
Kanske skulle han träffa någon där.
Citera
2021-03-23, 14:36
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suntoucher76
Blir telefoner snabbare urladdade i ett Naturreservat eller va? Ok då var det förmodligen bara snack.
Om täckningen är sämre så ja.
Citera
2021-03-23, 20:53
Medlem
Xilalos avatar
Skulle någon som varit vid platsen kunna berätta hur man tar sig dit och ungefär vart det ligger?
Citera
2021-03-23, 21:40
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berlinlondon
Mamman säger att hon tror att han blev mördad. Det är lite svårt för mig att förstå hennes text men ungefär ”de som inte skulle kunna göra honom fysiskt illa sprängde honom och avslutade hans liv”. Hon tvivlar också på om svenska polisen bryr sig om att utreda saken vilken låter som att hon undrar om det finns intressen att sopa det under mattan(?) enl mig.

Jag är dåligt uppdaterad i tråden men ”vet” vi något nytt sedan en vecka?
Turkiska föräldrar. Stöddiga grottmänniskor som inte fattade att Deniz blivit svensk och var mer realistisk om framtiden än de var? Deniz var 31 och bodde i 26 kvadratmeter lgh. Han skulle upp till snö, kyla och mörker i Arvidsjaur för femtioelfte gången? Han var nog trött på allt och hans märkliga föräldrar gjorde inte saken bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in