Citat:
Ursprungligen postat av
Orkanuz
Tack för ett utförligt och bra svar!
Hänger med på det mesta fram till att investerare måste jaga avkastning och därför köpa techaktier. Varför just techaktier?
Är inte kurserna en konsekvens av inflationen? Vad jag förstår så menar du att inflationen är en konsekvens av ekonomin i övrigt men vad jag lärde mig i skolböckerna för länge sen så var inflation en direkt konsekvens av stödköp och låga räntor.
Frågar bara då jag vill förstå vad som sker.
Vad tror du personligen kommer ske nu när centralbankerna gör alla dessa stödköp samtidigt? Kollaps?
Investerare är apor som följer portföljteorin. Enligt denna ska man ha olika tillgångsslag i en viss fördelning för att minimera risk och maximera avkastning givet en viss risk. Problem uppstår i en lågräntemiljö pga obligationerna avkastar så dåligt att man måste vikta om till fler aktier. Privatpersoner och hedgefonder måste vikta om till aktier som avkastar mer - dvs på pappret eller enligt finansiell teori. Vad är detta då? Jo techaktier samt sk riskkapital.
Det är naturligtvis efterblivet men det fungerar så länge bubblan är under uppblåsande. Dvs det ökade behovet av att placera riskkapital blåser upp techsektorn samt nu också Green Inventions sektorn. Kapitalet jagar investeringsobjekt och förmår kanske inte alltid eller ens ofta utvärdera affärsplanerna realistiskt.
Jag tror att centralbankernas stödköp som de genomför genom att expandera balansräkningen är detsamma som ett undergrävande av valutans trovärdighet. Om alla gör det samtidigt så borde det dock kunna hålla på ett tag. Hade denna situation uppstått för bara några år sedan hade det varit enkelt dvs man hade bara flytt till dollarn. Men i dagsläget har USA så stora interna problem så jag kan inte bedöma om USA längre är det safehaven som det var fortfarande bara för några år sedan. Jag är inte särskilt kunnig.
Har ställt frågan här tidigare hur man inflationssäkrar - och om inte schweizerfranc är den absolut bästa värdebevarande valutan och hur man i sådana fall utan stora transaktionskostnader lägger sina tillgångar i den valutan? Men jag har inte fått något svar.
När det gäller stimulanserna så leder de i förlängningen tilkl en allt högre risknivå. Som redan är hög - dvs i fastighetssektorn. Förr eller senare spricker bostadsbubblan - ELLER så kommer man att låta kronan gå ned i källaren ordentligt för att låta inflationen äta bort skuldberget. Den situationen kommer att börja med att räntorna stiger. Det håller helt och hållet på hur länge som centralbankerna kan eller vill fortsätta sina stimulanser.
Kan ej bedöma hur länge det kan fortsätta. Jag hade aldrig trott att det kunde hålla på så här länge - så det kanske kan fortsätta i ytterligare fem eller tio år. Jag är inte särskilt kunnig utan utgår bara från grundläggande NEK-samband.
/Johan