2021-03-22, 17:54
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
De brukar bryta 14.00, oavsett när de släpper rapporten
Tumme upp på den :-)

Då lever hoppet!
Citera
2021-03-22, 17:56
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Reportage på BBC News just nu om Sveriges hantering av pandemin där det haglar påståenden från svenskar som menar att man svek de äldre genom att inte ge dem vård. Det sänds ett helt program på BBC One i kväll (Panorama), "COVID - Who got it right?".
Börjar 19.00 lokal tid.
Citera
2021-03-22, 18:00
Medlem
-Veckans döda och smittade-

Trenden har fortsatt att råda, där antalet registrerat smittade/dag ökar medans döda/dag sakta har minskat och är nu nere på ett 7-dagarssnitt på 16,6 döda/dag(senaste 7-dar).
https://www.bildtagg.se/file/cqdgqyeiiv0o45sebzlubma3

Detta gör att antalet fall per registrerat död fortsatt att öka i veckan och snittet har nu passerat 180 fall/död, där dagens antal döda jämförs med antal fall för 20 dagar sen.
https://www.bildtagg.se/file/iwdoz1hdvhj38p8ii85t63v0

Som ni ser så visar prognoskurvan(som förut följde antalet döda/dag ganska bra) att vi borde ha kring 60 döda/dag idag med tanke på antalet smittade dessa veckor, MEN snittet är som sagt bara på runt 20 döda/dag just nu så vaccineringen verkar ha räddat liv redan. Om vi går efter denna prognoskurva så skulle det röra sig om drygt 800 liv som har räddats så här långt!
Citera
2021-03-22, 18:09
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Reportage på BBC News just nu om Sveriges hantering av pandemin där det haglar påståenden från svenskar som menar att man svek de äldre genom att inte ge dem vård. Det sänds ett helt program på BBC One i kväll (Panorama), "COVID - Who got it right?".
Börjar 19.00 lokal tid.
Who got it right? New Zealand, Singapore and Hong Kong from the top of my mind.

Inte UK iallafall.
Citera
2021-03-22, 18:13
Medlem
Citat:
Börjar 19.00 lokal tid.

UK kan börja med att rannsaka sig själv innan det pekar finger åt nåt annat håll, alla jävla siffror säger dessutom att UK skött det här sämre.
Citera
2021-03-22, 18:16
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Who got it right? New Zealand, Singapore and Hong Kong from the top of my mind.

Inte UK iallafall.
Det är det som programmet handlar om; många som gjort på olika sätt men ALLA hävdar att de gjort så efter inrådan av vetenskapen. Resultaten är minst sagt varierande.

Finns flera länder som jag skulle ta med i den grupp som jag anser gjorde rätt FRÅN BÖRJAN: Japan, Korea, Thailand, Norge, Finland och kanske ett par till.

Men det är som sagt en bedömning som inte handlar om att jämföra sinsemellan eftersom alla hade olika förutsättningar.

Skulle vara intressant att veta vad DU tycker att UK skulle ha gjort annorlunda.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-22 kl. 18:21.
Citera
2021-03-22, 18:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
UK kan börja med att rannsaka sig själv innan det pekar finger åt nåt annat håll, alla jävla siffror säger dessutom att UK skött det här sämre.
Vad är det som får dig att tro att någon pekar finger åt någon?

Du vet inte vad du pratar om nu, faktiskt.
Citera
2021-03-22, 18:23
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Dom lever livet. Livet är kort oavsett vad som förkortar det (covid kommer alltid att bara vara en liten del). Jag klandrar dom inte. Är vår lösning att låsa in oss på obestämd tid kanske naturens lösning känns mer attraktiv. Framförallt då "vår" lösning är omöjlig att genomföra utan omfattande polisstat.

Det känns mer och mer självklart att de som är rädda för viruset är de som får ta ansvaret att isolera sig. Detta säger jag som levt i semikarantän i över ett år. Sluta kräva av andra att ta ansvar för dig och ditt öde. Ansvar är inget man kan packa på andra - ansvar är något man själv tar och som ofta brukar vara förknippat med ersättning. Det du talar om är tvång och plikt under hot om våld. Jag vet att du har goda avsikter men kanske är det vägen mot helvetet du promenerar på.

inte låsa in oss, sa inget om det men medans folk dör dagligen o vården knappt klarar av skiten anser jag att det är idioter vi pratar om. Är inte religiös men kanske dags för en ny syndaflod och svepa med sig dårarna. Jag bidrar nog med mitt ansvar önskar andra kunde göra likadant åtminstone tills de gamla är vaccinerade.
Citera
2021-03-22, 18:27
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
alla jävla siffror säger dessutom att UK skött det här sämre.
Jag skulle säga att alla siffror säger att UK skött det här betydligt bättre än t.ex. Sverige, men det är som sagt en bedömning som jag gör efter att ha tittat på de båda ländernas respektive förutsättningar.

Ser man till den rent epidemiska spridningen har Sverige ett betydligt större antal smittade, och ett närmast monstruöst högre antal smittade per utfört test, så vilket land som varit bäst på att stoppa smittspridningen och hejda epidemin råder det inget tvivel om, och det beror som bekant på att Sverige aldrig haft ambitionen att stoppa smittspridningen. Det har som sagt givit resultat.
Citera
2021-03-22, 18:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Till hösten har det kommit minst fem nya mutationer. Hela idén med att försöka massvaccinera bort ett muterande virus är fullständigt hjärndöd.

I så fall är idén att bygga upp immunitet genom infektion ännu mer hjärndöd.

Virusets utveckling innebär att det uppstår nya mutationer som undgår den immunitet som vaccinerna ger. Men den utvecklingen innebär också att viruset blir bättre på att undgå den immunitet som har byggts upp genom infektion av äldre varianter. Processen att bygga upp immunitet genom infektion ger viruset ypperliga förutsättningar att mutera. Därför är immunitet genom infektion ett sämre val än immunitet genom vaccination.

Att bygga upp immunitet genom infektion riskerar att skapa en oändlig rundgång, med ständigt nya mutationer.

Den enda lösning som jag kan se, är att sluta låta virusvarianterna spridas. När det uppstår en besvärlig variant av viruset i ett land, så ska den variantet inte få spridas utanför det landet.

Sverige behöver stänga gränserna för virus från omvärlden. Detta behöver kombineras med att man försöker att kväsa smittspridningen inom landet med hjälp av vaccin.

Citat:
Och ska man ha vaccinpass lär dessa behöva förnyas flera gånger per år, dvs massvaccinering av hela världens befolkning flera gånger om året

Så kan framtiden bli, såvida gränserna förblir öppna för nya virusvarianter att spridas runt världen.

Citat:
Men det är klart, det blir ju många tusen miljarder i intäkter till läkemedelsbolagen.

Ja. Läkemedelstillverkarna kan tjäna stora pengar. Anders Tegnell är läkemedelstillverkarnas bästa vän. Anders Tegnells strategi innebär att det skapas stor efterfrågan på vacciner.
Citera
2021-03-22, 18:44
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu ger covid kanske även hörselnedsättning.

https://news.sky.com/story/covid-19-hearing-loss-tinnitus-and-vertigo-may-be-associated-with-coronavirus-research-suggests-1225 3274

Haha, finns det någonting covid INTE ger?

"May be associated with"
Citera
2021-03-22, 18:47
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Nu vill jag nog mena att vaccineringen i UK har börjat kicka in på allvar. 33 döda igår och 17 döda idag. Så sjukt glad att det äntligen är slut på dessa mardrömssiffror där det dör 1,200 personer om dagen.

Fint, dags att öppna upp med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in