2021-03-22, 14:46
Medlem
Jirens avatar
Haha vilka sopor allihopa!

Sveriges höger är pinsam. Kan inte ens starta en jävla tidning.
Citera
2021-03-22, 14:51
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Verkar vara rena massflykten från Bulletin - alla de tunga namnen sticker och säger nu att de värvades med "falska löften". Arpi, Alice, Fredrik Ekelund m fl.

Och Leijonborg och Rojas tackar för sig som krönikörer/kolumnister:
https://www.dn.se/kultur/chefredaktoren-ivar-arpi-lamnar-bulletin/
Citera
2021-03-22, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Enligt Tinos Facebook så håller dom på att "lösa problemen och eftersom att läsarna inte gillar oroligheter så gör dom det i tystnad".

Verkar som att dom satsar på att få igång det igen. Bra idé eller inte vet jag inte, men jag har svårt att se hur det skulle funka. Ryktet lär ju aldrig i helvete repa sig efter detta

Jag tvivlar inte på att Tino kommer försöka få igång projektet igen, eller att Lindberg då och då klättrar ut ur dennes röv för att bedyra att allt går som på räls.

Problemet är att de är beroende av såväl journalister som investerare. Ingen kunnig journalist (eller chefredaktör, dansk eller inte) vill arbeta med någon som Tino flämtande över axeln, eller förknippas med en så uppenbart oseriös publikation. Inte heller vill väl investerare (gamla eller nya) backa den trio som är orsaken bakom detta haveri.

Ägartrion har alltså å ena sidan inget förtroende för de som kan finansiera eller göra tidning. Å andra sidan utgör man projektets mitt, det bindande kitet. Man är nog både omöjliga och oersättliga, och då finns det ingen väg framåt här.

Sedan är som du skriver ju ryktet redan bortom all räddning, vilket är ännu en orsak till att lägga ner.
Citera
2021-03-22, 14:57
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det är möjligt att han har god insyn men icke att förglömma även en stark lojalitet med Tino Sanandaji. Lindberg kommer inte att avskriva projektet förrän Sanandaji gör det.

Ivar Arpi skriver: "Realiteten är att majoritetsägarna lockade oss alla med falska löften om vilken tidning de ville skapa."

Det hade varit intressant, om Arpi konkretiserat "falska löften om vilken tidning de ville skapa".

Jag har undrat, om Tino & co kanske har ambitionen att sjösätta en red top i Sverige dvs en rejält uppkäftig tabloid.

https://wordhistories.net/2017/03/02/red-top/

It makes economic sense, liksom; investerarna sysslar ju inte med välgörenhet.

Men det var ju inte Paulina Neudings vision.

Citat:
Jag tänker mig en svensk tidning som inspireras av Storbritanniens quality press eller deras amerikanska motsvarigheter – som Times of London, New York Times eller Wall Street Journal.

https://bulletin.nu/detta-ar-bulletin-sveriges-nya-dagstidning
Citera
2021-03-22, 14:59
Medlem
Haha nu hatar alla Tino, han kanske är en vänsterextremist?😂
Citera
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Gudmundsons artiklar är en av få behållningar hos Bulletin. Hade saknat honom.

Han sitter ju mitt i skitstormen och försöker väl rädda nåt, inklusive sitt anseende. Hans roll i haveriet förblir dock lite oklar.

Branschen funkar så att om man är rätt person får man alltid nya chanser, medan om man är fel person (till exempel efter ett värdgrundsövertramp) kan man hamna i kylan permanent. Det verkar också ha varit en av anledningarna till konflikten på Bulletin: journalisterna ville inte gå över vissa gränser för de vet att de i så fall kan hamna i kylan permanent.

Eftersom det slutade som det gjorde får nog majoriteten nya jobb. De klarade testet.

Konflikten handlade inte om det. Om något är ju Tino mer PK än Arpi. Tinos behov av att deklarera vilket trash han tycker SD:are och andra utanför åsiktskorridoren är.

Konflikten grundar sig i Tinos storhetsvansinne. Rekrytera massa kända namn för att få deras stjärnglans, men sedan förvänta sig kunna bossa över dessa.

Gör jag en film och rekryterar Steven Spielberg som regissör får jag räkna med att han inte kommer finna sig i att bli tillsagd exakt hur filmen ska göras och sedan bara signera den med sitt namn oavsett om han känner han kan stå för filmen eller ej.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Fast de visade ju ingen ryggrad. De ville ha den höga lönen men fortsätta skriva på trygg och ofarlig SvD/DN/GP-nivå. Det är ju därför de lämnar nu - för att de INTE hade nån ryggrad.

Precis de valde att hålla sig väl med etablissemanget framför att göra en tidning som ägarna (Och läsarna?) ville ha.
Citera
2021-03-22, 15:00
Medlem
McAzs avatar
Chefredaktören Ivar Arpi och den politiska chefredaktören Alice Teodorescu Måwe lämnar Bulletin.

https://omni.se/a/WO8vVQ

Vilken tragisk och eländig soppa.
Citera
2021-03-22, 15:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Hur menar du då? IT-tekniker och ägare brukar inte vara redaktionellt aktiva. Det är ju det striden handlat om, eller hur tänker du? Att journalisterna skulle börja skriva politiska pamfletter åt Bulletins ”ägare”?

Jag tror ägarna och investerarna hade tänkt sig en oppositionell, utmanande tidning som stack ut och provocerade etablissemangsmedia. Men nu tycker de att deras värvade journalister skriver samma slätstrukna saker som gammelmedia.

Nej det handlar inte om IT-tekniker utan om bristen på lönsamhet (pengarna tar snabbt slut) och bristen på intresse från läsarna. Detta kopplar ägaren till en slätstruken produkt medans journalisterna har någon annan åsikt. Kanske deras åsikt är att de skall söka bidrag från staten som på alla andra tidningar de jobbat på.

Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Och Leijonborg och Rojas tackar för sig som krönikörer/kolumnister:
https://www.dn.se/kultur/chefredaktoren-ivar-arpi-lamnar-bulletin/

Leijonborg är ingen förlust, men Rojas kunde ha varit bra på en mer radikal tidning.
Citera
2021-03-22, 15:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Chefredaktören Ivar Arpi och den politiska chefredaktören Alice Teodorescu Måwe lämnar Bulletin.

Jag kan fortfarande inte helt släppa tanken på att hela Bulletin-äventyret var ett trick för att få bort ens symboliskt konservativa röster från media.
Citera
2021-03-22, 15:14
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz

Ja här finns det inga vinnare. Bara förlorare. Och en väntan på att någon fastighetsmiljardär ska gå in som ägare och köpa ut de nuvarande med ett bud de inte kan säga nej till.
Citera
2021-03-22, 15:16
Medlem
Vad pinsamt för alla inblandade.
Jag rodnar när jag tänker på det.

Jag har varit inne några gånger på bulletin.nu men det blev mest gäspningar. Massa TT-nyheter, extremt tråkiga kulturnyheter och annat ointressant eller överpretentiöst jox.

Det absolut enda intressanta var väl ledarskribenterna och deras ledare samt krönikörerna och deras krönikor.
Resten går ju att inhämta från annat håll.
Varför höll man sig inte bara till just ledare och krönikor går över mitt förstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in