2021-03-22, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Håller med. Detta är vansinne och det som är mest vansinnigt är friska under 50 som är helt desperata och säger att de tar vilket vaccin som helst. Yngre verkar dessutom inte reagera helt bra på något av vaccinen. Jag har hittills aldrig tagit något vaccin där jag ens fått en tillstymmelse till biverkning och det gäller nog majoriteten av Sveriges befolkning men när det gäller dessa vaccin så är alla biverkningar "normala". Kvarstående smärta i armen i flera veckor? Normalt. Okontrollerbara kräkningar i en hel dag? Normalt. Hjärndimma i flera veckor? Normalt.

Varför inte bara vaccinera +55 el +60 och riskgrupper, d.v.s. de riskgrupper som verkligen kan bli allvarligt sjuka om de får covid?

Ja men även yngre blir ju sjuka med långtidscovid.
Citera
2021-03-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så om jag har förstått dig rät så är det Norge och alarmisterna som bestämt vilka som ska vaccineras först i Sverige och FoHM har bara varit tvungna att motvilligt acceptera? Ja vist, inte ens jag har så låga tankar om FoHM.
Jag skyller inte på Norge. De är en suverän stat och får vaccinera i vilken ordning de vill. Men det borde vara uppenbart för alla nu att det var en extremt dålig idé att vaccinera en massa unga människor (som går och dör i blodpropp) innan man vaccinerat sina äldre.

Men jag skyller i allra högsta grad på alarmisterna. Framför allt alarmister med höga positioner inom vården. Här är en artikel som summerar hur diskussionen gick i höstas:

https://www.gp.se/nyheter/%C3%B6verl%C3%A4karen-ratar-vaccinordningen-en-moralisk-strategi-1.39411977
Folkhälsomyndighetens prioritering av vaccinering för covid-19 har mött kritik från vården, där man menar att sjukvårdspersonal och framför allt de som jobbar på IVA borde prioriteras i fas 1 som man gör i till exempel Norge och Danmark
...
Enligt Folkhälsomyndighetens vaccineringsplanering prioriteras i första hand personer som bor på särskilda boenden för äldre eller har hemtjänst samt personal inom äldreomsorg, hälso- och sjukvård, övrig omsorgspersonal som arbetar nära tidigare nämnda grupper samt nära hushållskontakter till personer som har hemtjänst.
...
Tegnell: Ingen symbolhandling
Under lördagens presskonferens bemötte Anders Tegnell kritiken om varför vårdpersonal inte prioriterats i fas 1.

– Prioriteringen som vi har följer den etiska grunden som vi har när det gäller svensk hälso- och sjukvård. Ska vi gå ifrån den krävs det en bredare diskussion, vilket vi är beredda att ha. Men den stora risken för allvarlig sjukdom och död finns hos de som bor på äldreboendena.

Att prioriteringen skulle vara en symbolhandling höll Anders Tegnell inte med om.

– Jag har svårt att se det som en symbolhandling om vi kan rädda liv på det sättet.
Det slutade med att Folkhälsomyndigheten gav efter och ändrade prioritetsordningen. Det vi bevittnar nu är resultatet.
Citera
2021-03-22, 09:52
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja men även yngre blir ju sjuka med långtidscovid.
Ja, vissa drabbas av post-infektiösa symptom.
Och just nu kallas detta tillstånd för "långtidscovid".
Citera
2021-03-22, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag skyller inte på Norge. De är en suverän stat och får vaccinera i vilken ordning de vill. Men det borde vara uppenbart för alla nu att det var en extremt dålig idé att vaccinera en massa unga människor (som går och dör i blodpropp) innan man vaccinerat sina äldre.

Men jag skyller i allra högsta grad på alarmisterna. Framför allt alarmister med höga positioner inom vården. Här är en artikel som summerar hur diskussionen gick i höstas:

https://www.gp.se/nyheter/%C3%B6verl%C3%A4karen-ratar-vaccinordningen-en-moralisk-strategi-1.39411977
Folkhälsomyndighetens prioritering av vaccinering för covid-19 har mött kritik från vården, där man menar att sjukvårdspersonal och framför allt de som jobbar på IVA borde prioriteras i fas 1 som man gör i till exempel Norge och Danmark
...
Enligt Folkhälsomyndighetens vaccineringsplanering prioriteras i första hand personer som bor på särskilda boenden för äldre eller har hemtjänst samt personal inom äldreomsorg, hälso- och sjukvård, övrig omsorgspersonal som arbetar nära tidigare nämnda grupper samt nära hushållskontakter till personer som har hemtjänst.
...
Under lördagens presskonferens bemötte Anders Tegnell kritiken om varför vårdpersonal inte prioriterats i fas 1.

– Prioriteringen som vi har följer den etiska grunden som vi har när det gäller svensk hälso- och sjukvård. Ska vi gå ifrån den krävs det en bredare diskussion, vilket vi är beredda att ha. Men den stora risken för allvarlig sjukdom och död finns hos de som bor på äldreboendena.

Att prioriteringen skulle vara en symbolhandling höll Anders Tegnell inte med om.

– Jag har svårt att se det som en symbolhandling om vi kan rädda liv på det sättet.
Det slutade med att Folkhälsomyndigheten gav efter och ändrade prioritetsordningen. Det vi bevittnar nu är resultatet.

Det er vel også på grund af at AZ ikke blev godkendt til ældre fra start. Hvad skulle man ellers have brugt vaccinerne på?
Citera
2021-03-22, 09:59
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju precis det vi gör, vad menar du?

De rekommenderar fortfarande alla att vaccinera sig. Eftersom väldigt många litar på vad makthavarna säger så blir det knas.

En 25-åring ska absolut inte vaccinera sig mot Corona.
Citera
2021-03-22, 09:59
Medlem
Citat:
Finns ingen tunnelbana där jag bor.

I min region har SÄBO, hemtjänst och liknande prioriterats samt sjukvårdspersonal som jobbar med covid-patienter. Det tycker jag är rimligt.
Det är inte bara sjukvårdspersonal som jobbar med covid-patienter. Jag känner sjukgymnaster och nätläkare (som kry.se) som vaccinerats, samtidigt som man här i Stockholm nyss började vaccinera 80+.

Flera av dem har dessutom redan haft covid, och tycker inte själva att de behöver vaccineras, men cheferna insisterar.
Citera
2021-03-22, 10:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
De rekommenderar fortfarande alla att vaccinera sig. Eftersom väldigt många litar på vad makthavarna säger så blir det knas.

En 25-åring ska absolut inte vaccinera sig mot Corona.

Jag känner en 24 åring som jobbar på säbo med gamlingar, menar du att hon inte skulle vaccinerat sig när hon erbjöds det? Hade jag suttit på ett sådant boende hade det känts tryggt om personalen också var vaccinerad.
Citera
2021-03-22, 10:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det är inte bara sjukvårdspersonal som jobbar med covid-patienter. Jag känner sjukgymnaster och nätläkare (som kry.se) som vaccinerats, samtidigt som man här i Stockholm nyss började vaccinera 80+.

Flera av dem har dessutom redan haft covid, och tycker inte själva att de behöver vaccineras, men cheferna insisterar.

Ja att det är knas i Stockholm har jag blivit varse om. De verkar ha lite svårt för etik och moral däruppe.
Citera
2021-03-22, 10:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Men va? Skulle risken att drabbas av ”svår Covid” vara tusenfallt gånger större? Har svårt att tänka mig det faktiskt. För då lär jag och hela min bekantskapskrets vara väldigt ovanliga. Jag var förkyld i 2,5 dygn. Ungefär som de som drabbas av ”milda biverkningar”. Och många med mig upplevde liknande. Vi närmar oss 50 med stormsteg, men är alla o god form. Kanske det som är grejen? Anekdoter, javisst. Men har svårt att tänka mig att vi skulle vara så extremt avvikande.

Är ingen vaccin-motståndare. Har rest en hel del och tagit de vaccin man då bör ta. Men detta är hysteri. Tänker inte jaga detta vaccin om jag säger så.
När man läser den här typen av kommentarer är det inte svårt att förstå varför man i USA tvingas sätta en klisterlapp på gräsklipparen med texten "Varning - det är farligt att dricka bensinen".

Ja, risken att drabbas av svår COVID är tusenfallt gånger större än att drabbas svåra biverkningar som resultat av vaccination mot densamma.

Jag kan ta UK som exempel där det avlidit snart 150,000 människor. Drygt 450,000 personer har vårdats på sjukhus för svår COVID-19. Samtidigt har det i samband med vaccinationsprogrammet avlidit drygt 500 personer - av dessa är det för närvarande drygt 30 som är under utredning och övriga har avskrivits direkt då man konstaterat att det inte hade något samband med vaccineringen.

Även om ALLA de 30 fall som är under utredning skulle visa sig ha en koppling till vaccinet (fullt möjligt men HÖGST osannolikt) är det således 5,000 gånger högre risk att dö i COVID-19 än av vaccinets biverkningar. Om man räknar svåra biverkningar kontra svår COVID-19, men där patienten inte dog, då hamnar man på i runda slängar samma nivå.

Du verkar helt ha missat att det här är en allvarlig sjukdom och gått på tramset att det är en ofarlig förkylning. Vad du än gör, läs varningstexten nästa gång du köper gräsklippare - jag gissar att du är målgruppen för den typen av information.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-22 kl. 10:07.
Citera
2021-03-22, 10:09
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

...
...

Ja, så då vet du att dessa personer likt Kai Knudsen, överläkare på intinsivvårdsavdelningen på Sahlgrenska universitetssjukhuset är i själva verket alarmister?

Citat ur din länkade artikel.
Citat:
Kai Knudsen, överläkare på intinsivvårdsavdelningen på Sahlgrenska universitetssjukhuset, är en av dem som tydligast gått ut med sin kritik.
”Att vaccinera IVA-personalen är otroligt viktigt ur ett smittskyddsperspektiv, säger han.”

”Kai Knudsen menar dock att ett potentiellt virusutbrott bland IVA-personalen kan ge mycket värre konsekvenser än utbrott på andra platser. ”

”Sveriges intensivvård ligger redan i botten i Europa vad gäller platser. Då menar jag inte hur många sängar vi har, utan hur många patienter vi har möjlighet att vårda utefter personalstyrkan. Det händer redan löpande att personal smittas. Om vi skulle få ett större plötsligt bortfall så vet jag inte hur vi skulle klara av det.”

Citat:
”Enligt Folkhälsomyndighetens vaccineringsplanering prioriteras i första hand personer som bor på särskilda boenden för äldre eller har hemtjänst samt personal inom äldreomsorg, hälso- och sjukvård, övrig omsorgspersonal som arbetar nära tidigare nämnda grupper samt nära hushållskontakter till personer som har hemtjänst. ”

Så om jag har förstått dig rätt så är det just vaccineringen av de som jobbar på IVA som nu ställer till det och det är dessa som nu dör i Norge?
För det var ju just IVA anställda som man ville lägga till, bland de som FoHM redan utnämnt.
Citera
2021-03-22, 10:09
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Jag känner en 24 åring som jobbar på säbo med gamlingar, menar du att hon inte skulle vaccinerat sig när hon erbjöds det? Hade jag suttit på ett sådant boende hade det känts tryggt om personalen också var vaccinerad.

Munskydd skyddar? Vaccinerade måste ändå använda munskydd och distansera från människor.
Citera
2021-03-22, 10:11
Medlem
Talespins avatar
Citat:

Varför behöver hon vaccinera sig om gamlingarna är vaccinerade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in