2021-03-21, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om UK vaccinerat 100 gånger fler med AZ borde de ju ha hundratals döda av blodproppar om Norge har 3.

Ja, något väldigt skumt är det.
Eftersom det här är tråden där everything goes, skulle jag vilja lansera hypotesen att norrmännen är känsligare för vaccinet efter att ha lyckats leva kliniskt sterilt i ett år.
Citera
2021-03-21, 22:37
Medlem
okok1s avatar
Media borde sluta rapportera. Jag tror att de bidrar med död och elände. Media orsakar stress och masspsykos.
Citat:
Voodoo death, a term coined by Walter Cannon in 1942 also known as psychogenic death or psychosomatic death, is the phenomenon of sudden death as brought about by a strong emotional shock, such as fear. The anomaly is recognized as "psychosomatic" in that death is caused by an emotional response—often fear—to some suggested outside force. Voodoo death is particularly noted in native societies, and concentration- or prisoner of war camps, but the condition is not specific to any particular culture.[1]
Citat:
A nocebo effect is said to occur when negative expectations of the patient regarding a treatment cause the treatment to have a more negative effect than it otherwise would have.[1][2] For example, when a patient anticipates a side effect of a medication, they can suffer that effect even if the "medication" is actually an inert substance.[1] The complementary concept, the placebo effect, is said to occur when positive expectations improve an outcome. Both placebo and nocebo effects are presumably psychogenic, but they can induce measurable changes in the body.[1] One article that reviewed 31 studies on nocebo effects reported a wide range of symptoms that could manifest as nocebo effects including nausea, stomach pains, itching, bloating, depression, sleep problems, loss of appetite, sexual dysfunction and severe hypotension.[1]
Citera
2021-03-21, 22:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Varför valde du att klippa bort en stor del utav inlägget? Här är hela:
Därför att jag svarade på en direkt fråga i ditt inlägg. Jag tar frågan igen:

Citat:
Ni som promt anser att alla skall ta vaxxinen - har ni någon gång under denna förmodade pandemi, frågat er varför nästan hela världens stater vill att alla skall vaxxineras?

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2021-03-21, 22:38
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Så att pandemin kan ta slut snabbare och vi kan återuppta kommersen istället för att se världsekonomin falla ned i ett bottenlöst hål?

Du är som djävulens advokat, vari ligger ditt intresse egentligen?
Citera
2021-03-21, 22:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Nu vet jag att det görs skumma och idiotiska undantag, men varför skulle dessa vara okey, men inte PL?
Nu kan ju du kalla det ett "skumt och idiotiskt undantag" men det logiska är väl att det inte blir någon PL med publik i Juni eftersom säsongen slutar i Maj...

Citera
2021-03-21, 22:41
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Men har inte typ 50% av britterna fått första dosen?
Just över 50% av alla personer över 18 år.
Citera
2021-03-21, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det kunde som jag ser det definitivt vara värre än denna smitta, det finns värre smittor och andra hemskheter vi kan utsättas för.
Men det var länge sedan vi här i Sverige utsattes för riktigt farliga smittor och krig. Det kan bli värre än som det är nu och vi bör lära av denna situation.

En planering och ett försvar emot allt som kan hota och skada vårt land och befolkning bör byggas upp.
Vi har fler hot nu än på lång tid och jag kan bara önska att Sverige ska stå sig stark oavsett vad hotet må vara.
Stor asteroid susar förbi jorden i detta nu är "räddningen" här och Corona snart över för gott?
Citera
2021-03-21, 22:42
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi får väl se i efterhand om auktoritära insatser blir en vinst på totalen. Om det visar sig stämma, så räcker det med att ändra lagen så att svenska staten får de befogenheterna i framtiden. Man behöver inte ändra hela sin konstitution för en sån enkel sak.

Jag tror att man i efterhand kommer identifiera nyttan i att kunna stänga gränsen snabbt, och ändra lagen i den riktningen. Men jag tror tvärtom att man kommer fördöma inhemska tvångsåtgärder, som lockdown, skolstängningar och munskyddstvång, som overksamma och skadliga.

Jämförelsen med öppna gränser är knepig, eftersom massinvandring är ett politiskt projekt som aldrig haft folkets stöd. En pragmatisk lösning hade varit att komplettera det svenska systemet med ett element av direktdemokrati, enligt Schweizisk modell. Så att man genom namnunderskrifter kan lyfta enskilda frågor till vägledande folkomröstningar i samband med val.

Att ge staten ännu mer direkt makt över folket, myndigheterna och public service är i alla fall ingen lösning. Det är ju kommunism.

Tack och lov så har vi grundlagen som ett visst försvar emot galna politiska upptåg, men sådant kan ändras om vansinnet pågår för länge.
Citera
2021-03-21, 22:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ja, det är inte klokt hur norrmännen drabbas hela tiden. Igår slog UK nytt rekord med 752,308 personer vaccinerade under en dag. Och här är det inga problem. Snart 17 miljoner doser vaccinerade med AZ och inga sådana problem.

Konstigt.
Citat:
Ja, men har alla fått doserna ur samma "batch"? De döda norrmännen och dina kära engelsmän?

Det skulle vara intressant att se vad som händer ifall Norge köper Oxford-vaccin från dom brittiska fabrikerna.

Men i nuvarande läge så lär britterna tyvärr vara ovilliga att sälja.
Citera
2021-03-21, 22:44
Medlem
Citat:
Du är ytterst naiv om du tror att våra forskare ens kommer komma i närheten av konsensus vad gäller vad som borde gjorts och vilka som klarat sig bäst. ALLA med höga dödstal kommer försöka hitta på förmildrande omständigheter och de med låga kommer slå sig för bröstet och hävda en suverän organisation, trots att det kanske enkom var slumpen (om denna nu finnes)...

Inga säkra slutsatser kommer någonsin kunna presenteras ens 100 år efter denna pandemi...
Jag sa inte att slutsatserna kommer bli säkra. Man hittar nåt man är nöjd med, i respektive land.

Det finns i alla fall mycket som talar för att det är ett vinnande koncept att stänga gränser på makronivå (Norge, Finland, Taiwan, Nya Zeeland, Australien osv) men det finns ingen uppenbar korrelation mellan inhemska tvångsåtgärder och antalet döda. Därför gissar jag att det är slutsatsen man kommer dra, i alla fall i Sverige.
Citera
2021-03-21, 22:52
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det skulle vara intressant att se vad som händer ifall Norge köper Oxford-vaccin från dom brittiska fabrikerna.

Men i nuvarande läge så lär britterna tyvärr vara ovilliga att sälja.
Jag har också börjat snegla på sannolikheten att det är något som inte stämmer med den batch (ABV5300) som sålts till ett antal EU-länder (Austria, Bulgaria, Cyprus, Denmark, Estonia, France, Greece, Iceland, Ireland, Latvia, Lithuania, Luxemburg, Malta, the Netherlands, Poland, Spain, Sweden) men INTE till UK.

Vet inte vilken fabrik den batchen kommer ifrån.

https://pharmaphorum.com/news/eu-regulators-probe-safety-of-az-vaccine-batch/

EDIT:
Batchen kommer från Belgien alternativt Holland. Den aktuella batchen har sedan skickats till en amerikansk-ägd (Catalent) fabrik i Anagni, Italien, där batchen fyllts på flaskor (vials) och sedan paketerats.

EDIT 2:
Batchen kommer från en fabrik i Seneffe i Belgien som ägs och drivs av Thermo Fisher Scientific.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-21 kl. 22:59.
Citera
2021-03-21, 22:57
Medlem
Citat:
Ja, det är inte klokt hur norrmännen drabbas hela tiden. Igår slog UK nytt rekord med 752,308 personer vaccinerade under en dag. Och här är det inga problem. Snart 17 miljoner doser vaccinerade med AZ och inga sådana problem.

Konstigt.
"Legemiddelverket i Storbritannia, MHRA, opplyste torsdag at de har fått inn fem meldinger om de samme alvorlige AstraZeneca-bivirkningene som vi har sett i Norge.

Tilstanden har oppstått hos vaksinerte menn i alderen 19 til 59 år, ifølge Telegraph. En av dem døde."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gW4wbL/legemiddelverket-to-nye-pasienter-doede-av-blodpropp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in