2021-03-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, det är inte klokt hur norrmännen drabbas hela tiden. Igår slog UK nytt rekord med 752,308 personer vaccinerade under en dag. Och här är det inga problem. Snart 17 miljoner doser vaccinerade med AZ och inga sådana problem.

Konstigt.

England bör väl ha gett alla första dosen nu i april då?

30 miljoner doser lär dom klara på en månad och 10 dagar.

Dom kommer definitivt klara att ge alla första vaccinet innan april är slut. Ja dom som vill ja vaccinet då.

När fan ska folk gå på Premier Leauge igen?!
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Detta ÄR kommersen!
Nej, det är det inte.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ja, det är inte klokt hur norrmännen drabbas hela tiden. Igår slog UK nytt rekord med 752,308 personer vaccinerade under en dag. Och här är det inga problem. Snart 17 miljoner doser vaccinerade med AZ och inga sådana problem.

Konstigt.

Om UK vaccinerat 100 gånger fler med AZ borde de ju ha hundratals döda av blodproppar om Norge har 3.

Ja, något väldigt skumt är det.
Citera
2021-03-21, 22:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Jag har för mig att jag läst att indianer är hårdare drabbade. Om det är för att indianer är fattigare/ sämre folkhälsa eller pga genetik vet jag inte. Kan inte tyvärr inte bidra med en länk just nu 🙂

Trist. Det är sorgligt att ursprungsbefolkningen drabbas hårdare än andra, i deras egna hemland.
Citera
2021-03-21, 22:21
Medlem
Citat:
Vad är det jag klippt och klistrat i ditt inlägg? Du ställde en enkel fråga. Här är den igen:

Här är länken till inlägget.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Varför valde du att klippa bort en stor del utav inlägget? Här är hela:

Citat:
Ni som promt anser att alla skall ta vaxxinen - har ni någon gång under denna förmodade pandemi, frågat er varför nästan hela världens stater vill att alla skall vaxxineras? Jag har på slutet kommit fram till att det som mest sannolikt kommer få mig att INTE ta sprutorna är frågorna om när fasiken gjorde staten något för gemene man, utan att förvänta sig något i retur? Även frågan om varför är det inga miljardärer, presidenter, statsministrar och/eller andra prominenta och framstående personer som dött, gör att man kan fråga sig hur detta kan komma sig?

Edit: Varför är det nästan bara "oönskade" som dör? Improduktiva som inte längre genererar några penningar, utan bara kostar? Halta och lytta, gamla och sjuka, men ALLA skall vaxxineras!
Citera
2021-03-21, 22:22
Medlem
Citat:
Nej, det är det inte.

Jo, det är det!
Citera
2021-03-21, 22:23
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
England bör väl ha gett alla första dosen nu i april då?

30 miljoner doser lär dom klara på en månad och 10 dagar.

Dom kommer definitivt klara att ge alla första vaccinet innan april är slut. Ja dom som vill ja vaccinet då.

När fan ska folk gå på Premier Leauge igen?!
Uppgifter gör nu gällande att EUs trixeri och kriminella handlingar kommer försena vaccinationsprogrammet i April. Med hur mycket vet i alla fall inte jag.

Jag vet att folk under 50 år nu börjat vaccinerats.

Folk kommer garanterat gå på Premier League igen i höst, men säsongen tar ju slut i slutet på Maj så innan dess blir det nog ingen PL. Däremot tror jag cricket och liknande plus alla konserter, festivaler och liknande får grönt ljus i sommar.
Citera
2021-03-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Smittskydd är en sådan angelägenhet där myndigheterna behöver kunna vara auktoritära. Det går inte att upprätthålla smittskyddet utan att myndigheterna har befogenhet att göra stora ingrepp i medborgarnas liv. Det ligger i medborgarnas intresse att myndigheterna har dessa befogenheter. Ett snabbt kraftfullt agerande i epidemins inledning hade kunnat bespara svenskarna från en plåga som får pågå på obestämd tid.

Sverige är ett exempel på att sinnesstämningen kan ändras med politik. Politikerna och journalisterna har ägnat dom senaste 30 åren åt att övertala svenskarna att acceptera att Sverige ska vara en avstjälpningsplats för andra länders ökande överbefolkning. Ifall någon har tänkt tanken att dom flyktingexporterande länderna borde minska sina skyhöga födelsetal, så har den personen anklagats för "rasism". Dom flesta svenskar är rädda för dom sociala bestraffningar som blir följden av att anklagas för "rasism".

Det ständiga skuldbeläggandet för "rasism" har påverkat svenskarnas sätt att tänka. Det anses numera vara svenskarnas skyldighet att släppa in alla som vill passera gränsen, oavsett huruvida individerna har identitetshandlingar, och oavsett vilka sjukdomar och skadedjur som kan följa med. Alla tankar på gränskontroller kan leda till anklagelser om "rasism". Politiken har lyckats ändra svenskarnas sinnesstämning. Och det har icke varit gynnsamt för Sverige.

Ifall det inte hade varit för alla kampanjer om öppna gränser, så tror jag att Sverige hade kunnat stänga viruset ute. Sverige hade åtminstone kunnat lyckas lika bra som Finland och Norge.
Vi får väl se i efterhand om auktoritära insatser blir en vinst på totalen. Om det visar sig stämma, så räcker det med att ändra lagen så att svenska staten får de befogenheterna i framtiden. Man behöver inte ändra hela sin konstitution för en sån enkel sak.

Jag tror att man i efterhand kommer identifiera nyttan i att kunna stänga gränsen snabbt, och ändra lagen i den riktningen. Men jag tror tvärtom att man kommer fördöma inhemska tvångsåtgärder, som lockdown, skolstängningar och munskyddstvång, som overksamma och skadliga.

Jämförelsen med öppna gränser är knepig, eftersom massinvandring är ett politiskt projekt som aldrig haft folkets stöd. En pragmatisk lösning hade varit att komplettera det svenska systemet med ett element av direktdemokrati, enligt Schweizisk modell. Så att man genom namnunderskrifter kan lyfta enskilda frågor till vägledande folkomröstningar i samband med val.

Att ge staten ännu mer direkt makt över folket, myndigheterna och public service är i alla fall ingen lösning. Det är ju kommunism.
Citera
2021-03-21, 22:25
Medlem
Citat:
Uppgifter gör nu gällande att EUs trixeri och kriminella handlingar kommer försena vaccinationsprogrammet i April. Med hur mycket vet i alla fall inte jag.

Folk kommer garanterat gå på Premier League igen i höst, men säsongen tar ju slut i slutet på Maj så innan dess blir det nog ingen PL. Däremot tror jag cricket och liknande plus alla konserter, festivaler och liknande får grönt ljus i sommar.

Men har inte typ 50% av britterna fått första dosen?
Citera
2021-03-21, 22:26
Medlem
Citat:

Nu vet jag att det görs skumma och idiotiska undantag, men varför skulle dessa vara okey, men inte PL?
Citera
2021-03-21, 22:28
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Denna asteroid är väl det enda medierna skrikit om sista året? Vilket är extremt stressande för människor som har lätt för att oroa sig, har en sådan person i min absoluta närhet, vilket är fruktansvärt jobbigt.
Förändringarna i rapporteringen har väl skett långsamt till det positiva, men absolut inte till 100%, fortfarande mycket om smitta och restriktioner. Men visst, risken finns att det är mycket värre än vi tror, med eller utan experternas vetskap.

Det kunde som jag ser det definitivt vara värre än denna smitta, det finns värre smittor och andra hemskheter vi kan utsättas för.
Men det var länge sedan vi här i Sverige utsattes för riktigt farliga smittor och krig. Det kan bli värre än som det är nu och vi bör lära av denna situation.

En planering och ett försvar emot allt som kan hota och skada vårt land och befolkning bör byggas upp.
Vi har fler hot nu än på lång tid och jag kan bara önska att Sverige ska stå sig stark oavsett vad hotet må vara.
Citera
2021-03-21, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi får väl se i efterhand om auktoritära insatser blir en vinst på totalen. Om det visar sig stämma, så räcker det med att ändra lagen så att svenska staten får de befogenheterna i framtiden. Man behöver inte ändra hela sin konstitution för en sån enkel sak.

Jag tror att man i efterhand kommer identifiera nyttan i att kunna stänga gränsen snabbt, och ändra lagen i den riktningen. Men jag tror tvärtom att man kommer fördöma inhemska tvångsåtgärder, som lockdown, skolstängningar och munskyddstvång, som overksamma och skadliga.

Jämförelsen med öppna gränser är knepig, eftersom massinvandring är ett politiskt projekt som aldrig haft folkets stöd. En pragmatisk lösning hade varit att komplettera det svenska systemet med ett element av direktdemokrati, enligt Schweizisk modell. Så att man genom namnunderskrifter kan lyfta enskilda frågor till vägledande folkomröstningar i samband med val.

Att ge staten ännu mer direkt makt över folket, myndigheterna och public service är i alla fall ingen lösning. Det är ju kommunism.

Du är ytterst naiv om du tror att våra forskare ens kommer komma i närheten av konsensus vad gäller vad som borde gjorts och vilka som klarat sig bäst. ALLA med höga dödstal kommer försöka hitta på förmildrande omständigheter och de med låga kommer slå sig för bröstet och hävda en suverän organisation, trots att det kanske enkom var slumpen (om denna nu finnes)...

Inga säkra slutsatser kommer någonsin kunna presenteras ens 100 år efter denna pandemi...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in