2021-03-21, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerWahnsinn
På mig har det motsatt effekt! Bojkottar klädbutiker som har många negrer i reklamen.
Bojkottar även Gilette av denna anledning.

Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Absolut

Det är märkligt som vit människa boende i ett nordeuropeiskt land tvingas på alla dessa bilder på svarta människor och rasblandade par i reklamen, eller som inkvoterade fotbollslag eller i TV och film.

Jag kan inte inte påstå att det framkallar någon lust att köpa produkter eller livsstil som marknadsförs på detta sätt. Snarare så alieneras jag gentemot produkter som marknadsförs med människor som uppenbart inte är europeér.

Så länge det var en begränsad företeelse så var det lättare att acceptera men nu har överdosen blivit så stor att det funkar som ett kräkmedel.

Man får försöka att avlägsna sig från dessa företag och aktörer så långt som det är möjligt.

Jag har väldigt svårt att se något positivt i detta eller att budskapen skulle vara ämnade för mig eller för andra nordbor.
Jo. Problemet är att stora företag som Ikea, Volvo och andra som är problematiska att undvika också har anammat inkluderingshysterin. Gilette kan man ju bojkotta genom att köpa engångsrakhyvlar, men då ser man ju ut som en orch i nyllet efter ett tag.
Citera
2021-03-21, 19:18
Medlem
MrDepleteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expiravit
Hästens sängar sökte en man och en kvinna till ny reklamfilm på statist.se

Längst ner i annonsen stod "blond kvinna och mörkhyad man är de vi söker"
Det är väll idealet i Sverige, blonda kvinnor och mörka män.

Stämmer detta? Låter ju helt bisarrt!
Citera
2021-03-21, 19:19
Medlem
Det har i många år pågått ett medvetet val att använda färgade personer i reklam och information.
I vissa fall säkert för att man vill nå "alla målgrupper" - helt enkelt sälja mer och tjäna mer.
I vissa andra fall, i synnerhet det som är samhällsbetalda info, verkar det mer som att man ska vänja folket hur det ska se ut.

Oavsett syftet är risken stor att man når ut sämre.
Satt och letade efter information på en myndighetssida i veckan och bläddrade förbi den delen jag sökte eftersom det på tillhörande bild var en mörk kvinna som satt på en bänk i ett snöigt landskap.
Jag missade helt enkelt hela artikeln eftersom bilden saknade det jag förväntade mig.

Dessa krystade familjebilder som finns i en hel del reklam med en salig blandning av etniskt ursprung är svår att ta till sig. Majoriteten av familjer i Sverige har inte denna etniska blandning. Oavsett vilket ursprung man har.

Så oavsett om det gäller samhällsinformation eller reklam så tror jag att det det fungerar dåligt med bildspråk som ingen kan anknyta till.
Citera
2021-03-21, 19:20
Medlem
heriks avatar
Reklam med invandrare riktas väl i första hand mot invandrare! Alltså inte mot mig så därför köper jag inte produkter från dessa företag!
Citera
2021-03-21, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nevelepride
Det har i många år pågått ett medvetet val att använda färgade personer i reklam och information.
I vissa fall säkert för att man vill nå "alla målgrupper" - helt enkelt sälja mer och tjäna mer.
I vissa andra fall, i synnerhet det som är samhällsbetalda info, verkar det mer som att man ska vänja folket hur det ska se ut.

Oavsett syftet är risken stor att man når ut sämre.
Satt och letade efter information på en myndighetssida i veckan och bläddrade förbi den delen jag sökte eftersom det på tillhörande bild var en mörk kvinna som satt på en bänk i ett snöigt landskap.
Jag missade helt enkelt hela artikeln eftersom bilden saknade det jag förväntade mig.

Dessa krystade familjebilder som finns i en hel del reklam med en salig blandning av etniskt ursprung är svår att ta till sig. Majoriteten av familjer i Sverige har inte denna etniska blandning. Oavsett vilket ursprung man har.

Så oavsett om det gäller samhällsinformation eller reklam så tror jag att det det fungerar dåligt med bildspråk som ingen kan anknyta till.
Kunde inte sagt det bättre själv. Dessvärre.
Citera
2021-03-21, 19:26
Medlem
Airwave92s avatar
Ikea är ett bra exempel. En vänsterfeminist som ger en present till en liten pojk med utvandrarbakgrund.
Citera
2021-03-21, 19:29
Medlem
DerWahnsinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexStout
Jo. Problemet är att stora företag som Ikea, Volvo och andra som är problematiska att undvika också har anammat inkluderingshysterin. Gilette kan man ju bojkotta genom att köpa engångsrakhyvlar, men då ser man ju ut som en orch i nyllet efter ett tag.
Finns andra märken än Gilette om man bara ser sig omkring lite. Men Gilette syns mest.
Citera
2021-03-21, 19:30
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Tycker? Det är ju för fan lilla Mogadishu i varenda jävla reklamsnutt!
Ikea hade en reklam där det var en hel negerfamilj. Det är tydligen det nya svenska. Triss hade en reklam där det var en vanlig svensk familj men så var man tvungen att trycka in en lite negerunge i reklamen för annars kan det ju uppfattas som rasistiskt av alla miljömuppar, vänsterblivna och övriga pk troll
Citera
2021-03-21, 19:31
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Get woke, go broke.

https://en.wiktionary.org/wiki/get_woke,_go_broke
Citat:
Businesses that attempt to align themselves with social justice causes are liable to lose customers
Citera
2021-03-21, 19:35
Bannlyst
Citat:
Det senaste året tycker jag mig ha sett allt fler annonser för kläder, bilar, hemteknik och resor som illustreras med invandrare som konsumenter. Ett exempel är boozt.com där närmre 50% av modellerna är invandrare. För min del blir jag tveksam till att köpa en skjorta från Eton som bärs av en tjugoårig svart kille som ser ut som en gängkriminell.
Troligen tror reklammakarna att det gynnar försäljningen att strössla med invandrare på sina hemsidor men jag tror att det har motsatt effekt. Är det fler än jag som gjort samma iakttagelse?

Kan bli ett problem. Att romantisera kriminalitet bör slå tillbaka på varumärket.
Citera
2021-03-21, 19:36
Medlem
Citat:
Det senaste året tycker jag mig ha sett allt fler annonser för kläder, bilar, hemteknik och resor som illustreras med invandrare som konsumenter. Ett exempel är boozt.com där närmre 50% av modellerna är invandrare. För min del blir jag tveksam till att köpa en skjorta från Eton som bärs av en tjugoårig svart kille som ser ut som en gängkriminell.
Troligen tror reklammakarna att det gynnar försäljningen att strössla med invandrare på sina hemsidor men jag tror att det har motsatt effekt. Är det fler än jag som gjort samma iakttagelse?
Jag är inte säker på att det är företagen i sig som strävar efter berikare i reklamen, tror att det är i hög grad drivet av reklambyråerna i Stockholms innerstad, de vill inte verka "mossiga" och "unkna" och att därmed inte bli inbjudna till diverse ryggdunkargalor och dito fester.
Hursomhelst, jag försöker i möjligaste mån undvika företag med berikare i reklamen
Citera
2021-03-21, 19:46
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expiravit
Hästens sängar sökte en man och en kvinna till ny reklamfilm på statist.se

Längst ner i annonsen stod "blond kvinna och mörkhyad man är de vi söker"
Det är väll idealet i Sverige, blonda kvinnor och mörka män.

DETTA, är rasism om nåt.

Varför vågar dom inte Vit man och Svart kvinna?
Googla och jämför träffar. Reklambolagen går i nåns ledband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in