2021-03-20, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PH1
Skulle jämföra priser på viss teknologi och gick in på Telia: Negrer. Boxer: Negrer. Fick epostreklam för leksaker: Negerungar. Gick in på en banks hemsida: Negrer. Reklam från ett apotek: Negrer. Elgiganten: Neger. Slår du upp en broschyr för ljud och bild så ser du nästan alltid en negra med stor afrofrisyr.

Kring 20 år sedan kontaktade jag ett postorderföretag och frågade varför de hade så många negermodeller, och fick svaret att de ville "spegla hur befolkningen ser ut i Sverige i dag".

Det har gått överstyr. Man kan tro att negrer är i majoritet i Sverige. Jag undrar om Kongo, Ghana, Eritrea eller Zambia procentuellt har lika många vita människor i sin reklam, som modeller eller på illustrationer, som vi i Sverige har negrer? Jag vågar lova att svarta i Afrika inte skulle se det som rasistiskt eller diskriminerande om vi använde bilder på vita svenskar i Sverige.

Inte heller skulle typiskt vänstervridna svenskar se någon rasism eller diskriminering om en japansk katalog hade japanska modeller, eller en nigeriansk med negermodeller. De hade inte ens kommit på tanken.

Stora företag följer regimens vilja och de brukar ha en "mångfaldspolicy", så de tror att de är duktiga ju fler negrer de använder i reklamen och på hemsidorna.

Bojkotta detta PK-trams så mycket som möjligt.

Är det inte väldigt märkligt att absolut alla multinationella företag, svenska företag, svenska småföretag - alla har denna policy och konkurrenter skickar ut detta budskap 24/7 i tryckt och rörlig media? Att fenomenet ökat extremt mycket på de senaste tio åren?

Måste vara ett sammanträffande. Måste vara att de vill "nå" fler målgrupper.
Citera
2021-03-20, 11:16
Medlem
brianmolkos avatar
Har ni inte noterat en massa andra folkslag än bruna i reklam och modellsidor framställs så positivt numera
Har ni noterat en massa tjocka
En massa tävlingar borta
Sen har en massa olika tjejer inga egna trådar på FB
Citera
2021-03-20, 18:56
Medlem
Morris (svensk preppymärke) goes woke:

https://morrisstockholm.com/
Citera
2021-03-21, 18:52
Medlem
Invandrare i reklam

Det senaste året tycker jag mig ha sett allt fler annonser för kläder, bilar, hemteknik och resor som illustreras med invandrare som konsumenter. Ett exempel är boozt.com där närmre 50% av modellerna är invandrare. För min del blir jag tveksam till att köpa en skjorta från Eton som bärs av en tjugoårig svart kille som ser ut som en gängkriminell.
Troligen tror reklammakarna att det gynnar försäljningen att strössla med invandrare på sina hemsidor men jag tror att det har motsatt effekt. Är det fler än jag som gjort samma iakttagelse?
Citera
2021-03-21, 19:02
Medlem
DerWahnsinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexStout
Det senaste året tycker jag mig ha sett allt fler annonser för kläder, bilar, hemteknik och resor som illustreras med invandrare som konsumenter. Ett exempel är boozt.com där närmre 50% av modellerna är invandrare. För min del blir jag tveksam till att köpa en skjorta från Eton som bärs av en tjugoårig svart kille som ser ut som en gängkriminell.
Troligen tror reklammakarna att det gynnar försäljningen att strössla med invandrare på sina hemsidor men jag tror att det har motsatt effekt. Är det fler än jag som gjort samma iakttagelse?
På mig har det motsatt effekt! Bojkottar klädbutiker som har många negrer i reklamen.
Bojkottar även Gilette av denna anledning.
Citera
2021-03-21, 19:10
Medlem
holmiums avatar
Absolut

Det är märkligt som vit människa boende i ett nordeuropeiskt land tvingas på alla dessa bilder på svarta människor och rasblandade par i reklamen, eller som inkvoterade fotbollslag eller i TV och film.

Jag kan inte inte påstå att det framkallar någon lust att köpa produkter eller livsstil som marknadsförs på detta sätt. Snarare så alieneras jag gentemot produkter som marknadsförs med människor som uppenbart inte är europeér.

Så länge det var en begränsad företeelse så var det lättare att acceptera men nu har överdosen blivit så stor att det funkar som ett kräkmedel.

Man får försöka att avlägsna sig från dessa företag och aktörer så långt som det är möjligt.

Jag har väldigt svårt att se något positivt i detta eller att budskapen skulle vara ämnade för mig eller för andra nordbor.
Citera
2021-03-21, 19:12
Medlem
också sett en tendens till detta.
Citera
2021-03-21, 19:13
Medlem
Citat:

Något måste de ju jobba med och att vara modell kräver väl inte alltför många hjärnceller.

Oavsett, när jag kan, så handlar jag inte i butiker och märken som gör reklam med svarta. Tror det inte är bara jag som tänker så, för jag har sett en tendens till mer reklam med bara etniska svenskar. Så ja, det har nog motsatt effekt.

Är jag rasis? Nej, jag älskar Tele2s reklam med den svartmuskige turken (?). Det är humor rakt av. Reklamen med svarta? Det handlar om folkutbyte, att svenska kvinnor ska välja svarta män som partner och fäder till deras barn. Att svenska män ska acceptera att bli petade åt sidan. Att göra svarta människor det nya "normala". Det är fel och högst omoraliskt.
Citera
2021-03-21, 19:13
Medlem
Kan tänka mig att dessa märken skulle slippa dessa budbärare. Tänk ett märke som Adidas eller Nike. Totalt kvaddat av blattar. Armani är ett annat märke som hamnat på dekis.
Citera
2021-03-21, 19:15
Medlem
Conams avatar
Citat:
Tycker? Det är ju för fan lilla Mogadishu i varenda jävla reklamsnutt!
Citera
2021-03-21, 19:16
Medlem
Hästens sängar sökte en man och en kvinna till ny reklamfilm på statist.se

Längst ner i annonsen stod "blond kvinna och mörkhyad man är de vi söker"
Det är väll idealet i Sverige, blonda kvinnor och mörka män.
Citera
2021-03-21, 19:17
Medlem
Har även jag sett denna utveckligen i reklamen, likt produktplacering på film är det nu blatteplacering på reklam.
Bojkottar alla produkter och företag som använder sig av denna motbjudande PK trend.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in