2021-03-21, 17:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
I Sverige börjar det märkas ordentligt att folk tröttnar och företag börjar snart gå i konkurs på allvar. Tror fortfarande på en 3 veckors total lockdown med stängda gränser in och ut och absolut inget flyg in i landet. Köpa vaccin så mycket det är möjligt och massvaccinera dygnet runt i skollokaler, idrottshallar osv...i ett land som Sverige kan det vara lösningen eftersom det är relativt glestbefolkat. Fortsätter det så här med nya mutationer och en ökad smittspridning bland yngre o barn går vi mot en depression och katastrof utan dess like....
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vem ska vi köpa mer vaccin ifrån?

Ryssland? Kina?

Eller inhemsk licenstillverkning? Men det borde i så fall ha startats för länge sedan. Sverige sumpade den chans som fanns.
Citera
2021-03-21, 17:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja det kan vara läge för det. Men mer intressant tror jag det kan vara att att hålla koll på UK för att se om den Afrikanska mutationen nu vinner mark i takt med att vaccineringen fortskrider. Det vore i så fall ett stort elände.

Israel har visserligen vaccinerat fler men jag vet inte om dom fått in den Afrikanska varianten?

Nu har ju UK en lockdown samt smittspårar den brasilianska så tror inte den ökar så mycket där nu. Men när de lyfter sin lockdown kan den ju öka snabbt.
Citera
2021-03-21, 17:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ah, MSD var det, och JA, det var UK som gick in och stoppade sammarbetet.

Och JO, den klausul i kontraktet som jag talar om finns visst i UKs kontrakt.
This core difference, according to a lawyer familiar with the development of the U.K. text, can be chalked up to the fact that the contract sealed with London was written by people with significant experience of purchasing agreements, specifically drug-buying deals. The European Commission’s contract, by contrast, shows a lack of commercial common sense, in the lawyer’s view.

The starkest example of this difference is a clause in the U.K. contract stating that if any party tries to force or persuade AstraZeneca or its subcontractors to do anything that could hold up the supply of the vaccine doses, the government may terminate the deal and invoke what appear to be punishment clauses — although these are largely redacted.

The EU, on the other hand, can only withhold payments until the company delivers the goods, or until it helps find more producers to make the vaccine. And as POLITICO reported last week, the non-redacted version of the contract shows that the EU also waived its right to sue AstraZeneca in the event of delivery delays.
https://www.politico.eu/article/the-key-differences-between-the-eu-and-uk-astrazeneca-contracts/

Inte så förvånande egentligen. Jag gissar att EU saknar erfarenhet av sånt här?
Citera
2021-03-21, 17:58
Medlem
Storbritannien vaccinerar rekordmånga under ett dygn.. Samtidigt framstår Sverige som ett utvecklingsland, vilket vi snart bör bara. Att vi inte får tillräckligt med vaccin är ett faktum, finns inte så mycket att göra åt det. Däremot så har ju EMA gett AstraZenecas vaccin godkänt för fortsatt vaccinering, detta är även något WHO uppmanar till. Dags att återuppta vaccineringen med AstraZeneca.

''Enligt det brittiska sjukvårdssystemet NHS vaccinerades 26 personer i sekunden under lördagen.''

Hur många vaccinerar vi? 26 stycken per dygn?
Citera
2021-03-21, 18:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu har ju UK en lockdown samt smittspårar den brasilianska så tror inte den ökar så mycket där nu. Men när de lyfter sin lockdown kan den ju öka snabbt.

Sant.. Ja vi får se tiden an.
Citera
2021-03-21, 18:04
Medlem
Vasterass avatar
Citat:

Jag förstår mig inte på hur smittspårning kan vara annat än att mer eller mindre "jaga sin egen skugga", du kommer aldrig ikapp den på det viset som jag ser det.
Bättre att arbeta förebyggande för att stoppa viruset och om alla engagerar sig så kan jag inte tänka mig annat än positiva resultat.
Citera
2021-03-21, 18:04
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Storbritannien vaccinerar rekordmånga under ett dygn.. Samtidigt framstår Sverige som ett utvecklingsland, vilket vi snart bör bara. Att vi inte får tillräckligt med vaccin är ett faktum, finns inte så mycket att göra åt det. Däremot så har ju EMA gett AstraZenecas vaccin godkänt för fortsatt vaccinering, detta är även något WHO uppmanar till. Dags att återuppta vaccineringen med AstraZeneca.

''Enligt det brittiska sjukvårdssystemet NHS vaccinerades 26 personer i sekunden under lördagen.''

Hur ska vi vaccinera när USA inte skickar vaccinet som vi har beställt?
Citera
2021-03-21, 18:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Då AZ inte fungerar mot den brasilianska så blir man lite undrande över hur lönt det är att ta den...
Citera
2021-03-21, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Vem vet? Eller rättare sagt hur kan vi veta?
Spridningen går fort och rörande utvecklingshastigheten på mutationer så är det väldigt svårt att veta.
Denna smitta är global och vi har en folkmängd i världen på ungefär 7,71 miljarder människor.
En stor möjlighet för viruset att spridas och mutera vidare.
Det har aldrig hänt.
Citera
2021-03-21, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur ska vi vaccinera när USA inte skickar vaccinet?

Jag var väl ganska tydlig i mitt inlägg gällande leveranserna?

Vi har väl ett lager av AstraZeneca som ligger och skräpar i och med stoppet, använd dessa.

Citat:
Då AZ inte fungerar mot den brasilianska så blir man lite undrande över hur lönt det är att ta den...

Är det 110% klarlagt att AZ inte fungerar mot den brasilianska varianten? Bara för tre dagar sedan rapporterade man väl om att AZ möjligen har effekt på den varianten.
Citera
2021-03-21, 18:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag förstår mig inte på hur smittspårning kan vara annat än att mer eller mindre "jaga sin egen skugga", du kommer aldrig ikapp den på det viset som jag ser det.
Bättre att arbeta förebyggande för att stoppa viruset och om alla engagerar sig så kan jag inte tänka mig annat än positiva resultat.

Du kan sänka R något med smittspårning. Tror UK förstod tidigt hur besvärlig den varianten var och gör allt för att fördröja spridningen.

Men krävs att de får fram vacciner som biter mot sydafrikanska snabbare än vad AZ fixar.
Citera
2021-03-21, 18:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Jag var väl ganska tydlig i mitt inlägg gällande leveranserna?

Vi har väl ett lager av AstraZeneca som ligger och skräpar i och med stoppet, använd dessa.

Är det 110% klarlagt att AZ inte fungerar mot den brasilianska varianten? Bara för tre dagar sedan rapporterade man väl om att AZ möjligen har effekt på den varianten.

Skrev fel. Det ska vara den "sydafrikanska"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in