2021-03-21, 12:14
Medlem
Vaccinkriget är igång. Härifrån och framåt kommer det väl bli totalt kaos. Det här måste betyda att vaccineringstakten sjunker avsevärt under resten av året, allt medan vi läser nya artiklar om vilka länder som skäller på vem.
Citera
2021-03-21, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ah, MSD var det, och JA, det var UK som gick in och stoppade sammarbetet.

Och JO, den klausul i kontraktet som jag talar om finns visst i UKs kontrakt.
This core difference, according to a lawyer familiar with the development of the U.K. text, can be chalked up to the fact that the contract sealed with London was written by people with significant experience of purchasing agreements, specifically drug-buying deals. The European Commission’s contract, by contrast, shows a lack of commercial common sense, in the lawyer’s view.

The starkest example of this difference is a clause in the U.K. contract stating that if any party tries to force or persuade AstraZeneca or its subcontractors to do anything that could hold up the supply of the vaccine doses, the government may terminate the deal and invoke what appear to be punishment clauses — although these are largely redacted.

The EU, on the other hand, can only withhold payments until the company delivers the goods, or until it helps find more producers to make the vaccine. And as POLITICO reported last week, the non-redacted version of the contract shows that the EU also waived its right to sue AstraZeneca in the event of delivery delays.
https://www.politico.eu/article/the-key-differences-between-the-eu-and-uk-astrazeneca-contracts/

Det lyder ikke som en vetoret. Derimod kan UK vælge at annullere kontrakten og straffe AZ, hvis det skulle blive aktuelt.
CNN har link til kontrakten mellem UK og AZ i denne artikel. Meget af teksten er skjult, men måske kan du finde den vetoret, der giver UK ret til at blive forsynet, før det EU land fabrikken ligger i?

https://edition.cnn.com/2021/02/17/europe/uk-astrazeneca-vaccine-contract-details-intl/index.html
Citera
2021-03-21, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Om viruset muterar i en vaccinerad "host" och lyckas bli resistant till vaccinet, och sprids vidare, så kommer vi ha enorma problem när alla vaccin blir totalt meningslösa över en dag.

Det hade varit bättre att vaccinera de som verkligen behövde det. Men vi får se hur framtiden blir. Jag hoppas verkligen inte att Geert Vanden Bossche har rätt om "immune escape".
Det var inte det jag frågade efter. Det där är mindre än en procent av de vaccinerade.
Citera
2021-03-21, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vaccin växer inte på trän utanför EU heller.

Inte på träd kanske men nog rullar det på alltid, åtminstone här i USA.

Grannens fru, som är trettioårig konstnär, fick just sin första spruta. Inget fulvaccin från Astra inte utan Modernas vaccin. Hon har inga riskfaktorer vad jag kan se men tar sig en cigarett då och då när hon målar så förmodligen räcker det att man uppger att man är rökare så får man nu sitt vaccin.

Jag tror rent av att min hund kommer bli vaccinerad innan de blir klara med ynglingarna i Europa.
Citera
2021-03-21, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Har du ändrat dig idag?
Skall vi enas om att risken finns
Nej jag har inte ändrat mig. Det där är mindre än en procent av de vaccinerade. 99 procent smittar inte vidare.

Matti Sällberg har sagt (om du nu inte litar på mig) att vaccinet minskar virusmängderna med en faktor tusen, jämfört med en ovaccinerad.
Citera
2021-03-21, 12:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Om viruset muterar i en vaccinerad "host" och lyckas bli resistant till vaccinet, och sprids vidare, så kommer vi ha enorma problem när alla vaccin blir totalt meningslösa över en dag.

Det hade varit bättre att vaccinera de som verkligen behövde det. Men vi får se hur framtiden blir. Jag hoppas verkligen inte att Geert Vanden Bossche har rätt om "immune escape".
Geert Vanden Bossche har helt fel. Det problem som han beskriver är exakt vad som uppstår när man har en partiell vaccination av en population - inte när man vaccinerar majoriteten av befolkningen.

Den stora utmaningen är just nu att vaccinera tillräckligt många för att börja reducera virusets chans att mutera - det gör man inte genom att låta viruset smitta folk helt obehindrat.

Om det inte har undgått någon har viruset muterat snart 20,000 ggr utan att det utsatts för något "evolutionärt tryck". Man tycker ju att det borde ringa en liten klocka någonstans...
Citera
2021-03-21, 12:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Inte på träd kanske men nog rullar det på alltid, åtminstone här i USA.

Grannens fru, som är trettioårig konstnär, fick just sin första spruta. Inget fulvaccin från Astra inte utan Modernas vaccin. Hon har inga riskfaktorer vad jag kan se men tar sig en cigarett då och då när hon målar så förmodligen räcker det att man uppger att man är rökare så får man nu sitt vaccin.

Jag tror rent av att min hund kommer bli vaccinerad innan de blir klara med ynglingarna i Europa.
Nog rullar det på här i EU också. Det är världens låg- och medelinkomstländers hinder för att få igång vaccineringen som kommer att vara problemet.
Citera
2021-03-21, 12:24
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det lyder ikke som en vetoret. Derimod kan UK vælge at annullere kontrakten og straffe AZ, hvis det skulle blive aktuelt.
CNN har link til kontrakten mellem UK og AZ i denne artikel. Meget af teksten er skjult, men måske kan du finde den vetoret, der giver UK ret til at blive forsynet, før det EU land fabrikken ligger i?

https://edition.cnn.com/2021/02/17/europe/uk-astrazeneca-vaccine-contract-details-intl/index.html
Du verkar inte förstå vad du läser. UK har enligt sitt kontrakt rätt att annullera AZs kontrakt med ANDRA länder om det kontraktet riskerar att äventyra leveranserna till UK. Det är hela poängen med den tvist som just nu blossat upp.

Möjligtvis inte kommersiellt hederligt av AZ, men nu är vi där vi är och EU borde helt enkelt finna sig i att de var tvåa på bollen - något som redan konstaterats och bekräftats av den samlade juridiska expertisen.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-21 kl. 12:33.
Citera
2021-03-21, 12:24
Medlem
analkings avatar
Citat:
Geert Vanden Bossche har helt fel. Det problem som han beskriver är exakt vad som uppstår när man har en partiell vaccination av en population - inte när man vaccinerar majoriteten av befolkningen.
.
Har du en källa som visar att majoriteten av befolkningen kommer att vaccineras?? Och när planeras detta vara klart?
Citera
2021-03-21, 12:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg

Om det är till någon hjälp så kan jag meddela att jag har tillgång till de delar av kontraktet som redigerats bort av juridiska skäl.
Citera
2021-03-21, 12:32
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Har du en källa som visar att majoriteten av befolkningen kommer att vaccineras?? Och när planeras detta vara klart?
Här i UK har vi precis vaccinerat mer än hälften av alla personer över 18 år, och majoriteten av befolkningen kommer vara vaccinerad senast i Maj - de senaste prognoserna ger vid handen att det målet kan vara uppfyllt ÄNNU tidigare.
Citera
2021-03-21, 12:38
Medlem
Citat:
Här i UK har vi precis vaccinerat mer än hälften av alla personer över 18 år, och majoriteten av befolkningen kommer vara vaccinerad senast i Maj - de senaste prognoserna ger vid handen att det målet kan vara uppfyllt ÄNNU tidigare.

Ja man kan bara säga grattis! Det måste väl märkas i sjukvården nu? Pandemin borde väl vara i princip över inom ett par veckor. Börjar folk bete sig normalt igen, går på restaurang osv?

Både Trump och Boris Johnson borde få fredspriset efter det här. Inget snack om den saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in