2021-03-20, 19:57
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
280 på IVA nu. Ökning med drygt 50 på en vecka.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Inget verkar bita utan det tuffar på uppåt, om några veckor är sjukhusen nog fulla igen och med det kommer ännu fler presskonferenser.
Citera
2021-03-20, 19:59
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det har aldrig funnits något som visar att man smittar som vaccinerad.

Det som förelåg var avsaknad för bevis för att man inte smittar efter vaccinering.

Det är stor skillnad.

Det var kvällspressen som spred detta rykte och således inte något att fästa avseende vid.
Om vaccinet inte skyddar mot att bli smittad och sjuk, vilket inget av vaccinerna gör nåmnvärt mot den sydafrikanska varianten, så skyddar de knappast mot smittspridning heller.
Citera
2021-03-20, 20:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Om vaccinet inte skyddar mot att bli smittad och sjuk, vilket inget av vaccinerna gör nåmnvärt mot den sydafrikanska varianten, så skyddar de knappast mot smittspridning heller.
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media. Allmän uppmaning som inte har med citerat inlägg att göra.

Jag har för mig att Pfizer BioNTech ger bra skydd mot den sydafrikanska varianten, eller så var det Moderna.

Även om man blir sjuk, men mindre sjuk, så får man mindre mängd virus vilket gör att man smittar mindre.

Även om man blir sjuk, men kortare tid, så smittar man mindre eftersom man är sjuk kortare tid.
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-20 kl. 20:15.
Citera
2021-03-20, 20:16
Avslutad
Kommer vi att behöva leva med att ta en spruta en gång om året? Tror ni om exakt sex månader från och med nu det värsta är över?
Citera
2021-03-20, 20:18
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media. Allmän uppmaning som inte har med citerat inlägg att göra.

Jag har för mig att Pfizer BioNTech ger bra skydd mot den sydafrikanska varianten, eller så var det Moderna.

Även om man blir sjuk, men mindre sjuk, så får man mindre mängd virus vilket gör att man smittar mindre.

Även om man blir sjuk, men kortare tid, så smittar man mindre eftersom man är sjuk kortare tid.
Nej, Pfizer har medgett att effekten mot det sydafrikanska varianten är mycket sämre.
https://www.nbcnews.com/news/us-news/pfizer-says-south-african-variant-could-significantly-reduce-vaccine-protection-n1258198
Citera
2021-03-20, 20:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag anser att uthållighet är en mycket dum strategi.

Uthållighet innebär att man låter krisen fortsätta på obestämd tid. Den långa tidsrymden maler sönder samhälle, ekonomi och medborgare.
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Alternativet är att öppna och mala sönder sjukvården. De som då händer är att många säger upp sig och kommer inte tillbaks.

Ett mycket bättre alternativ hade varit att stoppa smittbärarna från att komma in i Sverige. Den möjligheten fanns februari - mars 2020, men Folkhälsomyndigheten valde att sumpa den chans som fanns.

Citat:
Jag anser att en bättre strategi är att reagera snabbt och hårt mot viruset, för att snabbt komma ur krisen. Taiwan visar att det är möjligt. När Taiwan får tag på vaccin, så kommer dom att ha tagit sig igenom krisen med minimala förluster, både beträffande liv och beträffande pengar.
Jag befarar att Sveriges strategi kommer att bli mycket smärtsam för ekonomin.
Citat:
Vi klarar oss bättre än de flesta länder undantaget transportsektorn flyget, besöksnäringen hotell, restaurang, barer. Industrin går mycket bra och plågas mest av att regeringen inte gör något åt energibristen.

Energipolitiken är ännu ett av regeringens misslyckanden. Både Corona-epidemin och energipolitiken gynnar Kina. Räkna med att ännu fler industrier lämnar Sverige, och flyttar till Kina. Miljöpartiet är kolkraften bästa vänner. Både epidemin och energibristen raserar Sveriges ekonomi. Den nuvarande regeringen är ett dunderfiasko.

Citat:
Man skyddar inte ekonomin genom att låta ett virus spridas. Man skyddar ekonomin genom att skydda sig mot virus. Taiwan och Australien gjorde rätt. Jag tror att det kommer att visa sig på ekonomin.
Citat:
Man låter inte viruset spridas som du påstår man försöker stoppa det därav restriktionerna. Men vissa ställer inte upp på det de fortsätter bete sig illa.

Ja, nu har man infört restriktioner, när det redan är för sent. Chansen fanns att rädda både hälsan och ekonomin. Folkhälsomyndigheten gjorde ett annat val.

Folkhälsomyndigheten valde att låta stora mängder smittbärare kliva rakt in i Sverige, helt utan kontroll. Det var inget misstag. Folkhälsomyndigheten valde en strategi som byggde på uthållighet, alltså att låta krisen pågå på obestämd tid, medan viruset får bränna igenom befolkningen i kontrollerad takt.

Alternativet hade varit att snabbt slå ner smittspridningen, och därefter låta samhället fungera som vanligt, men bakom hårt bevakade gränser.

Citat:
De rädda håller sig hemma tills de fått vaccin eller tills det verkar säkert att gå ut. Ekonomin repar sig inte, bara en bråkdel av de som hoppas få jobbet tillbaks får det.
Krogar, fotbollsmatcher och evenemang har bara marginell betydelse för Sverige men det kanske ger dig diskjobbet till baks på krogen?

Jag befarar att du har rätt beträffande ekonomin. Anders Tegnells strategi kommer att förstöra Sveriges ekonomi för lång tid framåt.

Citat:
Vad de gör i länder som Taiwn och Australien vet jag inte, men har de väl fått in viruset går det inte att stoppa utan att stoppa människornas rörlighet.

Taiwan och Australien valde att inte låta smittan få fäste i befolkningen. Det valet hade Sverige också kunnat göra. Men Folkhälsomyndigheten valde att satsa på att bygga upp immunitet genom infektion. Det misslyckades. Nu sitter Sverige i en besvärlig knipa, som tär på både hälsa och ekonomi.

Citat:
Alla länder som väl fått in smittan har bara ett alternativ stoppa rörligheten.

Ja. När viruset en gång har fått fäste i befolkningen, så är det hopplöst svårt att bekämpa. Det svenskarna behöver göra nu, är att protestera mot dom tjänstemän och politiker som medvetet försatte Sverige i denna knipa.
Citera
2021-03-20, 20:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är också traditionellt svenskt:

1) Att behålla lugnet i svåra situationer, och inte ryckas med.

2) Att följa torr vetenskap och agera rationellt, inte känslomässigt.

3) Att staten tilltalar folket respektfullt, och förlitar sig på rekommendationer.

4) Att staten tar ett samlat grepp krings barns utveckling, hälsa och rättigheter.

5) Att följa internationella överenskommelser.

6) Att ha öppna gränser mot Europa.

7) Att bejaka mänskliga rättigheter.

8) Att inte vara rädd för att gå sin egen väg.

9) Att ta individuellt ansvar.

Sammantaget hade det varit extremt "osvenskt" med hastiga lockdowns, stängda gränser, skolor m.m.

Många av de främsta kritikerna mot strategin, som vetcov19, består ju av typiskt "osvenska" personligheter. Utan att lägga någon negativ värdering i det, men de är yviga känslomänniskor som viftar med armarna när de pratar. Björn Olsen, Jan Lötvall och Lena Einhorn är alla spanjorer som föddes i en svensk kropp.

Ha, ha!
Det ligger mycket i det du skriver.
Jag har hört européer som sagt att de är förvånade att så många följer våra frivilliga restriktioner fast man inte blir bötfälld.

Jag tror att samma strategi (fast tydligare, snabbare och mera fokus från FoHM att dela med sig av råd och rekommendationer till tex. SÄBO) skulle kunnat göra att vi sluppit begrava så många äldre.

Strategin är nog bra för oss i Sverige, men utförandet har haft sina brister.
Citera
2021-03-20, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vilka länder har infört krav på ögonskydd? Du påstod att alla de åtgärderna var prövade.
Jag svarade att jag betvivlar att ögonskydd skulle vara den avgörande åtgärden. Övriga har prövats utan framgång. (Edit: på det sätt som påstods.)
Senast redigerad av Moderno 2021-03-20 kl. 20:28.
Citera
2021-03-20, 20:25
Medlem
madchances avatar
Citat:

3) Att staten tilltalar folket respektfullt, och förlitar sig på rekommendationer.

4) Att staten tar ett samlat grepp krings barns utveckling, hälsa och rättigheter.

Sammantaget hade det varit extremt "osvenskt" med hastiga lockdowns, stängda gränser, skolor m.m.

Många av de främsta kritikerna mot strategin, som vetcov19, består ju av typiskt "osvenska" personligheter. Utan att lägga någon negativ värdering i det, men de är yviga känslomänniskor som viftar med armarna när de pratar. Björn Olsen, Jan Lötvall och Lena Einhorn är alla spanjorer som föddes i en svensk kropp.
Tyvärr så är det numera svenskt att INTE behålla lugnet eller tilltala andra respektfullt när det kommer till Internet. Herredjävlar vad folk kan vräka ur sig saker bara för att man har en annan åsikt, även om den råkar vara väl underbyggd.

Jag önskar att folk kunde bete sig på Internet som de gör öga mot öga. Men tyvärr så föder nog många sociala media konflikter eftersom det fångar fokuset. Det är ett besvärligt problem som inte fanns i datorteknikens barndom.

Hela polariseringen av Covid-19 debatten är egentligen väldigt osvenskt. Det borde handla om vetenskap med fakta, statistik och resonemang. Istället reduceras det till vem som är mest Hitler. Det hade varit svenskt att ha en faktabaserad diskussion, med en organiserad kunskapsbas och en myndighet som kunde uttrycka sig tydligare än "vi vet inte säkert". Om man inte vet säkert, hur osäker är man? Hur det ut rent matematiskt, vad är P-värdet, standardavvikelsen, bias, etc. Då kan man komma någonstans.

När man fattar beslut så är det respektfullt att tala om på vilken grund man har fattat beslutet. Vilka rapporter låg till grund. Vilka data man hade. Hur man resonerade. Det är att visa respekt och då får man också respekt tillbaka. Att påstå att munskydd kan vara farliga kräver en väldigt bra sammanhängande förklaring eftersom att nästan hela världen gör tvärt om. Det smartaste är att just vara svensk och behandla folk med respekt istället för att bara säga att vi är experter och vet bäst, även om det kanske är sant.
Senast redigerad av madchance 2021-03-20 kl. 20:30.
Citera
2021-03-20, 20:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Kommer vi att behöva leva med att ta en spruta en gång om året? Tror ni om exakt sex månader från och med nu det värsta är över?

Det värsta kommer inte at vara över 2021-09-20, men för oss i Sverige och Europa tror jag tom. sommaren kan räknas som att det värsta är över.
Citera
2021-03-20, 20:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Det har inte Sverige gjort utan man har agerat i panik sedan dag ett, oftast genom att frysa och inte göra nånting alls innan det var för sent.

Att principfast stå fast vid en totalt korkad och idiotisk strategi och upprepa samma misstag om och om igen för att inte förlora prestige är definitionen på känslomässigt korkat agerande.

Sverige har under det senaste året som helhet haft de strängaste restriktionerna i norden.

Det har man definitivt inte gjort när huvudstrategin har gått ut på att chansa och låta barnen driva smittan för att uppnå flockimmunitet snabbare

Sverige har om och om igen gått emot WHOs rekommendationer om att testa, smittspåra och sträva efter att hålla smittan på en låg nivå

Sverige har under 2021 varit värst i klassen och har stängda gränser till länder även med en låg smittnivå.

Nyligen slog man ner demonstrationen emot restriktionerna med våld. Helt olikt hur övriga norden reagerade

Att frysa och inte göra nått kan väl ses som en egen väg. Att låta folk dö i drivor gentemot grannländerna kan väl också ses som en egen väg. Där har du rätt.
Det har ju inte lyckats speciellt bra när det dött tio gånger fler i Sverige än i grannländerna eller vad tycker du?

Det här inlägget tar nog priset som trådens dummaste. Du räknar upp nio punkter som du helt känslobaserat tycker att är typiskt svenskt. Det tragiska är att Sverige misslyckats på precis varenda punkt.
Citera
2021-03-20, 20:39
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det här inlägget tar nog priset som trådens dummaste. Du räknar upp nio punkter som du helt känslobaserat tycker att är typiskt svenskt. Det tragiska är att Sverige misslyckats på precis varenda punkt.

Medhåll här, sanning, fakta och verklighet borde vara rådande och inte känslor och en tro på att "det ordnar sig"
Vi ser redan genom decennier med tydlighet vad en galen ideologi kan leda till, en svetsare vid rodret för att föra Sverige framåt?!
Vill du inte bli smittad så vidta åtgärder på bästa egna bevåg, jag litar inte ett skit på den Svenska regeringen. Se till att inte bli smittad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in