Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag anser att uthållighet är en mycket dum strategi.
Uthållighet innebär att man låter krisen fortsätta på obestämd tid. Den långa tidsrymden maler sönder samhälle, ekonomi och medborgare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Returpapper
Alternativet är att öppna och mala sönder sjukvården. De som då händer är att många säger upp sig och kommer inte tillbaks.
Ett mycket bättre alternativ hade varit att stoppa smittbärarna från att komma in i Sverige. Den möjligheten fanns februari - mars 2020, men Folkhälsomyndigheten valde att sumpa den chans som fanns.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag anser att en bättre strategi är att reagera snabbt och hårt mot viruset, för att snabbt komma ur krisen. Taiwan visar att det är möjligt. När Taiwan får tag på vaccin, så kommer dom att ha tagit sig igenom krisen med minimala förluster, både beträffande liv och beträffande pengar.
Jag befarar att Sveriges strategi kommer att bli mycket smärtsam för ekonomin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Returpapper
Vi klarar oss bättre än de flesta länder undantaget transportsektorn flyget, besöksnäringen hotell, restaurang, barer. Industrin går mycket bra och plågas mest av att regeringen inte gör något åt energibristen.
Energipolitiken är ännu ett av regeringens misslyckanden. Både Corona-epidemin och energipolitiken gynnar Kina. Räkna med att ännu fler industrier lämnar Sverige, och flyttar till Kina. Miljöpartiet är kolkraften bästa vänner. Både epidemin och energibristen raserar Sveriges ekonomi. Den nuvarande regeringen är ett dunderfiasko.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Man skyddar inte ekonomin genom att låta ett virus spridas. Man skyddar ekonomin genom att skydda sig mot virus. Taiwan och Australien gjorde rätt. Jag tror att det kommer att visa sig på ekonomin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Returpapper
Man låter inte viruset spridas som du påstår man försöker stoppa det därav restriktionerna. Men vissa ställer inte upp på det de fortsätter bete sig illa.
Ja, nu har man infört restriktioner, när det redan är för sent. Chansen fanns att rädda både hälsan och ekonomin. Folkhälsomyndigheten gjorde ett annat val.
Folkhälsomyndigheten valde att låta stora mängder smittbärare kliva rakt in i Sverige, helt utan kontroll. Det var inget misstag. Folkhälsomyndigheten valde en strategi som byggde på uthållighet, alltså att låta krisen pågå på obestämd tid, medan viruset får bränna igenom befolkningen i kontrollerad takt.
Alternativet hade varit att snabbt slå ner smittspridningen, och därefter låta samhället fungera som vanligt, men bakom hårt bevakade gränser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Returpapper
De rädda håller sig hemma tills de fått vaccin eller tills det verkar säkert att gå ut. Ekonomin repar sig inte, bara en bråkdel av de som hoppas få jobbet tillbaks får det.
Krogar, fotbollsmatcher och evenemang har bara marginell betydelse för Sverige men det kanske ger dig diskjobbet till baks på krogen?
Jag befarar att du har rätt beträffande ekonomin. Anders Tegnells strategi kommer att förstöra Sveriges ekonomi för lång tid framåt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Returpapper
Vad de gör i länder som Taiwn och Australien vet jag inte, men har de väl fått in viruset går det inte att stoppa utan att stoppa människornas rörlighet.
Taiwan och Australien valde att inte låta smittan få fäste i befolkningen. Det valet hade Sverige också kunnat göra. Men Folkhälsomyndigheten valde att satsa på att bygga upp immunitet genom infektion. Det misslyckades. Nu sitter Sverige i en besvärlig knipa, som tär på både hälsa och ekonomi.
Citat:
Ursprungligen postat av
Returpapper
Alla länder som väl fått in smittan har bara ett alternativ stoppa rörligheten.
Ja. När viruset en gång har fått fäste i befolkningen, så är det hopplöst svårt att bekämpa. Det svenskarna behöver göra nu, är att protestera mot dom tjänstemän och politiker som medvetet försatte Sverige i denna knipa.