2021-03-20, 14:19
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

När alla barn springer till glasskiosken är det någon som kommer först och någon annan som kommer sist.

Jag tror att vissa länder hade klarat sig bättre och andra sämre. Alla skulle ju inte kunnat hamna först i kön för att köpa vaccin, lika lite som att alla barn kan komma först i glasskön.
Det trista är ju dock att EU skall representera det där lata barnet som inte ville springa utan nöjde sig med att gå i sakta och maklig takt - bara för att nu springa runt och försöka stjäla de andra barnens glassar när det står klart att glassbilen har slut på glass.
Citera
2021-03-20, 14:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

Intressant artikel som säkert kommer att tolkas på helt olika vis av olika skribenter.

Min tolkning är att munskydd fungerar om de används på rätt vis, men att användandet ofta är felaktigt och då fungerar de inte så bra.

I artikeln kan man också läsa att vissa studier och slutsatser inte tar hänsyn till samtliga faktorer som kan spela roll för utfallet.

Munskydd gav minskad spridning eller dödlighet, dock vet man inte om det var munskydden i sig eller övriga samtida åtgärder som gav resultatet.

Har du vägt in det här i din tolkning, eller tolkar du enbart lite som det passar din övertygelse?
Citera
2021-03-20, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Europa ligger betydligt efter i vaccinationen. Om varje land skulle gått egen väg då skulle de lyckats betydligt bättre.

https://www.statista.com/chart/24471/covid-19-vaccine-doses-per-100-people/?utm_source=Statista+Global&utm_campaign=5b8c82d6c 3-All_InfographTicker_daily_COM_AM_KW11_2021_We_COPY &utm_medium=email&utm_term=0_afecd219f5-5b8c82d6c3-310901550

Det tror jeg bestemt ikke. Tænk hvis Belgien, Holland og andre lande med vital produktion havde indført eksport forbud.
Et enkelt EU land vil næppe have større chance for at modtage vacciner fra UK og US end de har som samlet blok. Dog må det snart være slut med at være ene-eksporter til hele verden.

"I keep seeing the line 'EU is having vaccine problems because it was too slow in negotiating contracts' repeated in UK & US media.

I want to push back on this narrative because I think it's missing where real EU-level mistakes lie. Let's review what happened in past year"

https://twitter.com/DaveKeating/status/1372897651360940035
Citera
2021-03-20, 14:25
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Det jag avser är att den enkla goda hygien vi har nu kommer att glömmas bort inom ett år efter att pandemin upphört.
Om vi alla bara kunde komma ihåg att det hjälper att tvätta händerna, låta bli att hosta och spotta omkring oss och att stanna hemma när vi är sjuka så skulle betydligt färre få förkylningar, influensa, vinterkräksjuka, mm. under en vanlig vintersäsong.

Sant, jag brukar vara extremt noga med god hygien, handtvätt och har alltid handsprit med mig under vinterhalvåret men likförbannat åker jag på vinterkräk nästan varje år
Citera
2021-03-20, 14:32
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Det är ju inte alls bra om olika personers arbetssätt och vad de gör påverkas av vad de vågar göra. Det viktiga är ju att de gör sitt bästa i det de ska göra.

Personligen tycker jag att Anders Tegnell uttrycker sig på ett omständligt vis som går att tolka lite som man vill, vilket också många gör.
Om man däremot anstränger sig att vilja förstå vad han säger och menar så är det ofta ganska klokt det han säger.

Edit
Dessvärre kräver det att man verkligen vill förstå Anders Tegnell och att man har ganska god bakgrund och kunskap om det aktuella läget.
Jag tycker han är en del av kommunikationsproblemet.

Helt enig med dig . Han är sakkunnig om man analyserar hans framträdande där han ofta gå fronta hela arbetsgruppen, men han är inte någon kommunikatör där är Karin bättre på att göra sig förstådd hävdar jag.
Citera
2021-03-20, 14:39
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Visst, och det kan sannolikt bero på flockimmunitet, det blev glest mellan smittspridare och mottagliga, då minskar spridningen så sakteliga för att till slut upphöra.
Din tolkning av smittkoppor är att när man äntligen fick fram ett vaccin efter drygt 3,000 år av smittkoppor så var det flockimmunitet genom naturlig infektion som var orsaken till utrotningen - och inte vaccinet som hindrade smittspridning?
Citera
2021-03-20, 14:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Här har vi riskerna med snabba lösningar, vaccinet emot SARS fick konsekvenser som inte var medräknade och vad säger att andra vaccin inte har bieffekter.
Det är inte helt säkert att ta mediciner oavsett, ofta har de bieffekter. Ibland tar det längre tid innan vi kan få grepp om just bieffekterna.

Det har du rätt i. Det kan finnas en risk att vaccinerna har långsiktiga effekter som vi inte känner till ännu. Men samma sak gäller för viruset. Det var därför det var så extremt dumt att släppa in ett nytt och okänt virus, helt utan motstånd.

Nu vet vi att Covid-19 kan ha långsiktiga effekter. Men vi vet inte omfattningen. Jag befarar att Anders Tegnells strategi kan lämna avtryck i form av en stor mängd svenskar med bestående skador. Anders Tegnell är en kandidat att bli nästa Neurosedyn-skandal.

Citat:
Den som är utanför riskgrupp skulle jag rekommendera att inte låta sig injekteras med allt för outprövade läkemedel/substanser.

Jag tror att vaccin är det bästa valet i nuvarande situation.

Vi har inte längre valet att tillämpa försiktighetsprincipen. Folkhälsomyndigheten valde bort försiktighetsprincipen i februari 2020. Nu är det sedan länge för sent att välja att gå efter försiktighetsprincipen. Nu har vi att välja mellan risken med vaccin, och risken med infektion.

Jag tror att risken med vaccin är mycket mindre än risken med att genomgå infektion. Därför väljer jag helst vaccinet. För att minska riskerna, så vill jag helst ta ett vaccin som bygger på någorlunda beprövad teknik, såsom Oxford-vaccinet eller Sputnik-vaccinet.

Citat:
Det torde än så länge räcka med distansering och andningsskydd av god kvalitet.

Jag tror att det i nuvarande läge blir svårt att lyckas den vägen.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2021-03-20 kl. 14:50.
Citera
2021-03-20, 14:45
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det råder inte konsensus i forskarvärlden om munskyddens effektivitet för att minska smittspridningen.

Om det kan man läsa här.
https://www.forskning.se/2020/11/04/munskydd-eller-inte-det-ar-fragan/

Även inom forskarvärlden tycks det råda kunskapsbrist kring hur effektivt munskyddstvång är för att förhindra smittspridning.

Det kan ju vara så att tid och plats kanske är mer avgörande än själva munskyddet?

Jag misstänker i alla fall att frågan är mer komplex än att munskydd på löser problemet med smittspridning.
Rekommendationer om tid / plats (avstånd) och munskydd är inte ömsesidigt uteslutande.

Jag tror inte det är många länder längre där myndigheterna inte kräver eller rekommenderar munskyddsanvändande i situationer då man inte kan hålla avstånd. Möjligtvis Somalia? I Sverige rekommenderas ju numera munskydd i dessa situationer.

Även om vi har kunskapsbrist på exakt hur effektiva dom är, så är konsensus uppenbarligen att dom har en viss effekt. Ett argument som tidigt framfördes var att det i själva verket riskerade att ÖKA spridningen. Om vi jämför ett tvärsnitt av länder så finns det naturligtvis ingenting som tyder på det. Om detta hade varit fallet så hade vi sett en massa stackars koreaner och japaner dö coronadöden i drivor, på grund av sitt flitiga munskyddsanvändande. Men det vi ser är ju den raka motsatsen.

Tegnell har ju själv sagt att det inte finns något som tyder på att spritning via ytor som mobiltelefoner etc skulle ha någon effekt för spridning av corona. Detta kan man nog tolka som att han medger att kontaktsmitta inte har någon större betydelse för spridning av detta virus. Så pilla på ditt munskydd så mycket du vill, det är inte så du blir infekterad.

Jag tror att frågan inte alls är komplex. Munskydd kostar i princip ingenting. De har en viss effekt för att minska spridningen och utgör en viktig del av framgångsrika länders strategier för att hantera den här pandemin.

Huruvida man behöver ha krav och böter på användande av munskydd beror nog på den generella bildningsnivån bland befolkningen, genomsnittlig IQ osv. I vissa länder räcker det antagligen med rekommendationer.

Sverige är dock inte i den gruppen. Vi måste ha krav och böter.
Citera
2021-03-20, 14:48
Medlem
Inför WHOs skriftliga rapport om undersökningen i Wuhans om SARS-CoV-2s ursprung så framkommer det nu hur mycket Kina styrt och försvårat utredningen. De har bland annat haft veto på vilka vetenskapsmän som skulle medverka. De första tre föreslagna från USA blev alla ratade. I stället valdes Peter Daszak som har jobbat med Wuhans Institute of Virology tidigare och därför anses ha intressekonflikter som kan hindra en opartisk utredning.

Wall Street Journal har publicerat lång artikel om dessa svårigheter med utredningen.

Den skriftliga rapporten väntas presenteras nästa vecka.

Enligt presskonferensen i Wuhan så har dom inte hittat SARS-CoV-2 i prover från djur eller produkter på marknaden i Wuhan. Däremot hade de hittat det på olika ytor. De har analyserat över 100 000 prover på djur och inte kunnat hitta det (02:27:48). https://www.who.int/publications/m/item/covid-19-virtual-press-conference-transcript---9-february-2021 Kinesiska myndigheter har annars ägnat året åt att sopa undan spåren och försvåra för WHOs utredning som tyvärr inte är oberoende:

Här är en kortare sammanfattning av WSJs artikel
och ett brev till NIH med vädjan om en oberoende utredning.
Citera
2021-03-20, 15:11
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:

Det var 12 600 fullvaccinerade personer i Israel som hade smittats fram till slutet av januari.

Det viktigaste tycker jag är att man överlever om man smittas när man är vaccinerad.

Men om Dalarnas Tidningar skriver att det hände i Älvdalen och smittskyddsläkaren i Falun intervjuas så är det knappast Putin som ligger bakom....

Och javisst, förhoppningsvis blir de äldre som blivit smittade inte allvarligt sjuka. Jag har inte läst om någon åldring som dött ännu trots fullt vaccin.
Citera
2021-03-20, 15:11
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kan detta bero på att man i större utsträckning testar yngre? Barn testades väl inte alls i början av pandemin

"Oklart varför smittan ökar bland barn och unga
Andelen smittade barn och unga i skolorna har ökat det senaste halvåret och det är oklart vad det beror på, rapporterar SvD."

Ökningen av smittade barn och unga sammanfaller helt med hur den Spanska mutationen tog över efter sommaren.

Statestik över genomförda antikroppstest bekräftar.
Citera
2021-03-20, 15:13
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Efter vaccinering så minskar risken för att insjukna avsevärt samt att om en insjuknar så kommer sjukdomsförloppet att vara mildare, så har det sagts hela tiden.

Du kan vara fortsatt glad för att dina föräldrar vaccinerats. De löper nu liten risk att bli allvarligt sjuka.

Tack. Jo jag tröstar mig med det. Bara pappa som fått vaccinet dock ännu. Mamma måste vänta, är i fel åldersgrupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in