Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Det råder inte konsensus i forskarvärlden om munskyddens effektivitet för att minska smittspridningen.
Om det kan man läsa här.
https://www.forskning.se/2020/11/04/munskydd-eller-inte-det-ar-fragan/
Även inom forskarvärlden tycks det råda kunskapsbrist kring hur effektivt munskyddstvång är för att förhindra smittspridning.
Det kan ju vara så att tid och plats kanske är mer avgörande än själva munskyddet?
Jag misstänker i alla fall att frågan är mer komplex än att munskydd på löser problemet med smittspridning.
Rekommendationer om tid / plats (avstånd) och munskydd är inte ömsesidigt uteslutande.
Jag tror inte det är många länder längre där myndigheterna inte kräver eller rekommenderar munskyddsanvändande i situationer då man inte kan hålla avstånd. Möjligtvis Somalia? I Sverige rekommenderas ju numera munskydd i dessa situationer.
Även om vi har kunskapsbrist på exakt hur effektiva dom är, så är konsensus uppenbarligen att dom har en viss effekt. Ett argument som tidigt framfördes var att det i själva verket riskerade att ÖKA spridningen. Om vi jämför ett tvärsnitt av länder så finns det naturligtvis ingenting som tyder på det. Om detta hade varit fallet så hade vi sett en massa stackars koreaner och japaner dö coronadöden i drivor, på grund av sitt flitiga munskyddsanvändande. Men det vi ser är ju den raka motsatsen.
Tegnell har ju själv sagt att det inte finns något som tyder på att spritning via ytor som mobiltelefoner etc skulle ha någon effekt för spridning av corona. Detta kan man nog tolka som att han medger att kontaktsmitta inte har någon större betydelse för spridning av detta virus. Så pilla på ditt munskydd så mycket du vill, det är inte så du blir infekterad.
Jag tror att frågan inte alls är komplex. Munskydd kostar i princip ingenting. De har en viss effekt för att minska spridningen och utgör en viktig del av framgångsrika länders strategier för att hantera den här pandemin.
Huruvida man behöver ha krav och böter på användande av munskydd beror nog på den generella bildningsnivån bland befolkningen, genomsnittlig IQ osv. I vissa länder räcker det antagligen med rekommendationer.
Sverige är dock inte i den gruppen. Vi måste ha krav och böter.