2021-03-20, 12:24
Medlem
madchances avatar
Läkare i Sydafrika kan skriva ut Ivermektin mot Covid-19 sedan i onsdags.

"ACDP MP, Rev Kenneth Meshoe: Victory! Doctors finally able to prescribe Ivermectin for human use."

https://www.youtube.com/watch?v=rU8_yCue29o&ab_channel=ACDP
Citera
2021-03-20, 12:26
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Barer och konserter är frivilligt. När det gäller kollektivtrafiken, är det många som inte har något j-vla val. De borde skyddas i större utsträckning. Som sagt - en massa sjukskrivningar, VAB, penicillin och läkarbesök, kostar OCKSÅ för samhället.

Samhällsekonomiskt så kan man nog räkna hem nästa vad som helst om det förkortar pandemin.
Citera
2021-03-20, 12:27
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Den information fanns inte när vaccinationerna startade. I slutet av januari var uppgifterna att det finns risk att man kan smitta även som vaccinerad och det var också den tidsperioden diskussionen gällde.

Önskar gärna en länk som visar att man som vaccinerad ej kan bära på viruset och fungera som asymtomatiska smittspridare?

Jag skriver inget som jag hittar på eller tror utan minns de diskussioner och intervjuer som har gjorts sedan man började med vaccinationerna. Dessa har ventilerats på massor av sidor i tråden med länkar till media och intervjuer.

...fast egentligen förstod jag aldrig, varför den lilla risken plötsligt blev så relevant gällande just coronavaccinet? Det borde ju gälla även alla andra vacciner också i så fall - influensa, pneumokocker, mässlingen, vattkoppor, rabies, gula febern... Men det hör man aldrig något om.
Citera
2021-03-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det är de under 65 år som får den dyraste vården, intensivvården. Det kostar man inte på gamlingar de får dö hemma. Just nu ökar beläggningen på IVA men alla gamla är vaccinerade så det är ni som tror en odödliga som råkar hamna på intensiven just nu.
Många är det inte procentuellt sätt som andel av befolkningen. Region Stockholm har 1 872 000 invånare över 18 år och 66 av dem ligger på IVA för covid-9. Inte många med jag är säker på att de absoluta flertalet är under 65 år. Sedan finns det ytterligare 442 inneliggande för vård och sammantaget är det antagligen en tyngre börda.

Det Ni påstår är en agendadrivande lögn, antingen är Ni en medveten påverkansoperation eller så är Ni enbart en rädd megafon för denna operation, Ni bör lugna Er lite med Ert intag av "nyheter" ...

Sedan våren 2020s första veckor passerat så ändrades snabbt det tidigare uttalandet att äldre på boenden inte skulle skickas in till att ALLA som behövde vård skulle skickas in, att inte alla boendens läkare och personal hängde med i uppdateringarna och genomförde detta är en annan sak.

Sedan fallen började öka efter sommaren så skickades boenden in med lättare symptom enbart för säkerhets skull då de var livrädda att bli stämplade som mördare och vården fick in ett stort antal som skulle kunnat stanna och hade fått gjort detta utan pandemin enkom pga. den initiala instruktionen och haveriet efter den.

Nu skickades till och med helikopter för att förflytta boenden när det är bråttom (helikopter från ett boende, har det ens hänt förr?) så, nej, det är INTE endast de "yngre" som får vård eller tar resurser, det är en agendadrivande myt bland "lockdown-företrädare (förrädare..?)".

De yngre Ni hävdar överbelastar vården, viket de INTE gör då vården har gott om resurser för de bara den stora gruppen äldre och riskgrupp upphör belasta, är INTE de friska, arbetsföra under 65 utan de som har annan risk, av de fullt friska kan vi ha långt fler smittade per dag än vi nu har utan att ens vara i närheten av vårdbelastning som påverkar då den absoluta majoriteten får ett sjukdomsförlopp i paritet med immunsvaret på vaccinet och är tillbaka på jobbet så tidigt karantäneglerna tillåter.

Väldigt många hade jobbat med c19 om vi inte haft pandemi (och gör, de som inte testar då det är svårt att skilja lättare symptom som de har från ett "vanligt år" och media gör gällande att man blir "dödssjuk" av c19 så de tar en alvedon eller liknande och går till jobbet) så att påstå att yngre utanför riskgrupp är ett sjukvårdsproblem är totalt felaktig skräckpropaganda och det möjligen från främmande makt.

Vi har över en miljon som varit smittade i landet, sannolikt långt över, majoriteten bland de som arbetar i samhället med vård, transport, handel, skola och liknande, skulle c19 varit ett problem i den friska, arbetsföra gruppen skulle samhället som vi känner det totalt kollapsat och liknat en dystopisk framtidsskildring efter *det stora kriget/pandemin-insert valfritt*, inte ett fullt fungerande samhälle som vi har idag.

Vi som jobbat i samhället och är intresserade av vår omgivning vet hur "hårt" c19 tar den asoluta majoriteten friska och kan bara konstatera att när de äldre och riskgrupperna är vaccinerade finns absolut INGET medicinskt behov av restriktioner kvar, de kvarvarande restrktioner är då av politisk anledning.
Citera
2021-03-20, 12:29
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Samhällsekonomiskt så kan man nog räkna hem nästa vad som helst om det förkortar pandemin.

Ja, fast nu tänkte jag även i vanliga fall, när pandemin är slut. Tänk att slippa "VABruari" helt och hållet, även i fortsättningen! (I år blev det ingen VABruari p.g.a. restriktionerna.)
Citera
2021-03-20, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst. Enskilda fall kan man alltid hitta men det krävs en viss statistisk styrka för att göra ett sådant uttalande.

Detsamma kan sägas om återsmittade bland infekterade och deras behov av vaccin med immunsvar som är likvärdigt med sjukdomen...
Citera
2021-03-20, 12:34
Medlem
Citat:
Jag undrar hur länge? För alltid? Eller tills hela befolkningen (alla som själva vill såklart) är fullvaccinerade + 14 dagar efter att den sista fick sista sprutan? Eller tills en viss åldersgrupp är fullvaccinerad + 14 dagar (kanske alla som fyllt 50?)?

För övrigt tycker jag, att det vore vettigt även i framtiden att akta på, att det inte blir så knökfullt i kollektivtrafiken som det ofta blir/blev i rusningstrafiken. För där sprids ju även många andra smittsamma sjukdomar, och förutom personligt lidande blir det dyrt för samhället med sjukskrivning, VAB, och ibland läkarbesök, subventionerade läkemedel och sjukhusvård.

Jag tror att samhället skulle tjäna på att betala mer till buss-, pendeltåg- o.s.v. -bolagen, mot att dessa sätter in fler vagnar i rusningstid. Och även såklart, att människor som vill, och som det funkar för, kunde få fortsätta arbeta hemifrån. I alla fall ett par dagar i veckan. Every little helps.

Detta kan du glömma. Kina är i full färd med att köpa svensk upphandlad kollektivtrafik. Målet är definitivt inte att utöka antalet vagnar om vi säger så. Detta finansieras förstås med fortsatta slavförhållanden i Kina som dels skapar grogrund för nya pandemier och dels glatt påhejas av Stockholms pendeltågsrenärer som inte kan tänka längre än dit plånboken slutar.
Citera
2021-03-20, 12:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag undrar hur länge? För alltid? Eller tills hela befolkningen (alla som själva vill såklart) är fullvaccinerade + 14 dagar efter att den sista fick sista sprutan? Eller tills en viss åldersgrupp är fullvaccinerad + 14 dagar (kanske alla som fyllt 50?)?

För övrigt tycker jag, att det vore vettigt även i framtiden att akta på, att det inte blir så knökfullt i kollektivtrafiken som det ofta blir/blev i rusningstrafiken. För där sprids ju även många andra smittsamma sjukdomar, och förutom personligt lidande blir det dyrt för samhället med sjukskrivning, VAB, och ibland läkarbesök, subventionerade läkemedel och sjukhusvård.

Jag tror att samhället skulle tjäna på att betala mer till buss-, pendeltåg- o.s.v. -bolagen, mot att dessa sätter in fler vagnar i rusningstid. Och även såklart, att människor som vill, och som det funkar för, kunde få fortsätta arbeta hemifrån. I alla fall ett par dagar i veckan. Every little helps.
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

God handhygien,
att inte nysa och spotta omkring sig och
att stanna hemma från förskola, skola och arbetsplatser vid sjukdom räcker väldigt långt.

Det konstiga är att något år efter en stor smittspridning i samhället så är dessa enkla regler plötsligt bortglömda.
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-20 kl. 12:51.
Citera
2021-03-20, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Förstår inte alls vad du far efter då Norge haft samma information och förutsättningar som alla andra från första början. Vad de gjort är att ha satt in fler adekvata åtgärder i rättan tid - hur skulle detta ha skiljt sig om inte ett expressvaxxin tagits fram, menar du? Norge hade likaväl kunnat laga efter läge, som alla andra så det du påstår håller inte vatten.

Frågan Ni skall ställa Er är hur länge Norge och norrmännen kunnat hålla ut i väntan på ett vaccin om det tagit normaltid innan det kom samtidigt som omvärlden levt på som vi gjorde innan politikerna tog över smittskyddet här, inte hur det ser ut nu i nuvarande situation.

Att Ni verkar ha svårt att se saker ur olika perspektiv är inte mitt fel, Ni får jobba lite med det...
Citera
2021-03-20, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Detsamma kan sägas om återsmittade bland infekterade och deras behov av vaccin med immunsvar som är likvärdigt med sjukdomen...
Gör man ett sådant uttalande som du gör måste man förstå hur vaccin fungerar.

Vet du hur vaccin fungerar eller hur immunförsvaret, i stora drag, fungerar?
Citera
2021-03-20, 12:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Vi som jobbat i samhället och är intresserade av vår omgivning vet hur "hårt" c19 tar den asoluta majoriteten friska och kan bara konstatera att när de äldre och riskgrupperna är vaccinerade finns absolut INGET medicinskt behov av restriktioner kvar, de kvarvarande restrktioner är då av politisk anledning.
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

Vad är syftet med dessa världsomspännande politiskt drivna restriktionerna tror du?
Citera
2021-03-20, 12:46
Medlem
trickydicks avatar
Hur är läget i Israel nu? Dom har ju snart vaccinerat varenda jävel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in