2021-03-20, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu är tydligen lagen sådan att det misstänkte ska få tillgång till FUP, och efter det kunna ändra sin historia.

Jag tycker att ska den åtalade få tillgång till FUP så borde även de som ska ta beslut få läsa vad som framkommit under tids gång.
Inte lätt för en åklagare att få fram allt som framkommit när utredningen är så gigantisk som i detta fall. Man kan bara hoppas att lagen ändras i framtiden.

Det är uppenbart att lagstiftningen i Sverige inte hänger med i tiden. Förr fanns det ändå ofta en viss heder bland brottslingar. Nu är de allt mera ryggradslösa kräk som i det här fallet. Då borde även rättssystemet anpassa sig efter detta.
Citera
2021-03-20, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Den åtalade får ändra sin historia hur mycket den vill.Om åklagaren gör sitt jobb så hjälper inga undanflykter alls.

Den åtalade ska alltid få läsa FUP

Det var det jag skrev... att den åtalade enl lagen ska få läsa FUP. Hen ska tydligen också få ljuga hur mycket som helst och rätta sin berättelse efter att ha läst in sig!

Därför tycker jag att lagen borde ändras... de som ska ta beslut, om skyldig eller ej, borde ha samma förutsättningar/underlag.
Citera
2021-03-20, 10:17
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Absolut. Och alla medel verkar vara tillåtna för mördare att gå fria från rättmätigt straff. Låt oss hoppas det inte sker vad gäller SD. Hans trovärdighet är noll. Men det är tyvärr av underordnad betydelse i ett sånt här mål.
Vi e överens
Citera
2021-03-20, 10:23
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det var det jag skrev... att den åtalade enl lagen ska få läsa FUP. Hen ska tydligen också få ljuga hur mycket som helst och rätta sin berättelse efter att ha läst in sig!

Därför tycker jag att lagen borde ändras... de som ska ta beslut, om skyldig eller ej, borde ha samma förutsättningar/underlag.
Då kan inte den åtalade bemöta anklagelserna.
Vittnen kan säga vadsomhelst(ljuga) t.ex

Det finns dom som kan det här bättre än mig men att inte få läsa FUP vore fel
Citera
2021-03-20, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Då kan inte den åtalade bemöta anklagelserna.
Vittnen kan säga vadsomhelst(ljuga) t.ex

Det finns dom som kan det här bättre än mig men att inte få läsa FUP vore fel

I detta fall handlar det inte om att något vittne ljugit (som jag uppfattat). Däremot en misstänkt som ändrar sin historia efter att ha FUP tillhanda.

Som jag tycker... även de som ska ta beslut i fallet ska ha lika mycket tillgång till FUP som den som sitter anklagad. De ska ha tillgång till allt som utspelat sig under tids gång.
Citera
2021-03-20, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Insåg just att jag i kväll ska skåla för att jag slipper ha så obehagliga perosner i mn närhet.
HD och SD är nog bland det mest obehagliga jag upplevt som par, jag tror genuint det värsta om de två. Sedan har du JG som med sin usla amerikanska moraliska kompass som håller de två bakom ryggen.

Där satte du orden klart och tydligt!

Man kan nästan inte ta in att de två finns på riktigt. Skrämmande hur de fungerar, totalt känslokalla!
Undrar vad som håller ihop dem genom allt? Att det inte är barnen framgår hur tydligt som helst, de är ju inte prioriterade någon gång någonstans! Både herr och fru Davidssons personligheter som framträder borde få alla friska med någorlunda fungerande intelligens att ta avstånd om det inte är så att de har olika hållhakar på dessa människor.
Själv hade jag skämts ihjäl av att ingå i deras umgänge!

Tänker både på hur de hanterat och agerat i Lenas försvinnande och efter hon hittats mördad och allt annat som framkommit.

De personer här i tråden som sympatiserar med Stefan och Hanna samt de som drar fram allt negativt de både kan hitta på och sådant som stämmer om Lena visar bara på hur genombrutna och störda dessa båda är.

Att de sympatiserar med Malin, UWs galna ex är inte heller alls konstigt. Kaka söker maka!

JG får man känslan av att Stefan styr och manipulerar med järnhand, han är säkert så nedbruten att han inte vet var han ska vända sig. Han visade trots allt lite kurage när han ringde och ville att de skulle söka hos Hanna.

Hannas föräldrar!?! Säger bara skaka om dem hårt och ordentligt! De borde tagit ett stort steg åt sidan och släppt allt för att ge trygghet åt barnen Davidsson så som de blivit hanterade.

Tror att stor del av förklaringen på att Stefan kan mästra och binda dessa vuxna människor till sig påminner om ett barn med ambivalent otrygg anknytning till t ex en narcissistisk eller borderline förälder. Han spelar upp en god sida som gör dem helt förvirrade när han visar den onda...

Hoppas på lite civilkurage och att dessa runt omkring tar sig fria och berättar vad de vet.

Säger bara SKÄMS på er som fortsätter stötta dessa obehagliga typer!
Senast redigerad av Meze 2021-03-20 kl. 10:46.
Citera
2021-03-20, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En mördare som gårr fri är fortfarande en mördare.

När hela målet hänger på muntlighetsprincipen blir det komplicerat. Sååå mkt står i fupen som aldrig lyckas nå rätten.
..och en nation med en mängd lösgående odömda mördare behöver inte med sutomatik vara en nation med sviktande röttssäkerhet.
Kanske rentav tvärtom?
Kanske rentav som den där nstionen där uppe i norr, nämligen Sverige?
En nation som säger sig motarbeta lynchjustis men som har problem med att stävja ofoget.
Citera
2021-03-20, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
..och en nation med en mängd lösgående odömda mördare behöver inte med sutomatik vara en nation med sviktande röttssäkerhet.
Kanske rentav tvärtom?
En nation som säger sig motarbeta lynchjustis men som har problem med att stävja ofoget.

Om du skippar bröst tonerna och landar i verkligheten så är det verkligheten som pican beskriver inte din svulstiga drömversion.
Ingen här hyllar lynchbing, jag menar paret SD och HD lynchade ju LW till döds. Vi bara konstaterar att de med all sannolikhet begått lynchningen i samförstånd.

Att SD är en mördare och förblir en mördare, så är det oaktat ditt dramatiska språkbruk.

Rättssäkerheten fungerar, i lagens namn är han oskyldig. Men fram tills hans död kommer han finnas som skyldig i utredningen och bland oss.
Citera
2021-03-20, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Kanske rentav tvärtom?
Rättssäkerheten gäller brottslingarna - inte de som är skötsamma. Likaså ränner det omkring dömda brottslingar lösa eftersom de inte låses in direkt utan går fria innan fängelsestraffet skall avtjänas.

Man friar hellre än fäller: "Nja, vi kan nog inte döma honom, och om vi inte kan bevisa skuld 100% så får vi släppa honom". Var fan tog indiciekedjan vägen? Förr kunde vi fälla bortom RIMLIGT tvivel. Här finns inget rimligt tvivel what so ever - ändå blev han frikänd. Man kan förklara bort precis allt. Och det gjorde Lindén. Jag undrar i vilken relation han står till SD. Faktiskt.

Ja ja, jag väntar på HR och dess dom.
Citera
2021-03-20, 10:56
Medlem
Citat:
Ontppic: du får inga vänner här för du är otrevlig. Det är fakta.
Klart de får infon men den gör han/ de måste ändra, sin utsago i rätten vilket förstör hans trovärdighet.
Men sånt förstår inte en messersmittar som du.
Jag väljer mina vänner med omsorg. Det gäller både här och irl.

OnT: Det är som att du glömmer(?) en viktig sak: Det ligger inte på SD att visa sig vara "trovärdig" i stil med att han skall övertyga HR om att han inte dödat Lena. Han kan i princip sitta helt tyst och bara lyssna till vad åkl Åsa Hiding lägger fram.
Kan inte åkl göra det tillräckligt antagligt för HR att bara SD kan ha dödat Lena (trots att inga spår av honom finns på platsen), så skall HR fria honom.

Tro och trovärdighet är ytterst volatila begrepp/fenomen. En domstol kräver övertygande bevisning för att fälla någon.
Vill du ändra på det?
Citera
2021-03-20, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Sen ska man komma ihåg att det handlar om en bärbar dator. Något som TR tycks ha missuppfattat.

Ja där tycker de att det är läge att använda ordet ”orimligt”.

Sen kan man ju fundera på om han verkligen cyklat(?) runt med datorn alls och i vilket syfte. Det krånglar bara till det.

Har en känsla av att åklagaren är nöjd med att det är frågetecken kring händelsen 23:34.

Det är bättre än att analysen visar att datorn inte använts. Även om den använts om ni förstår hur jag menar?
Resultatet kan visa att datorn haft lite ”eget liv” vilket kan spegla mänsklig interaktion m a o. Inte bra för åklagarsidan då.

Jag menar alltså att om analysen förstärker faktum att han varit hemma så är åklagaren skyldig att använda den bevisningen i rätten. En förundersökning/utredning är ju även för den tilltalades skull.

Men att en schemalagd aktivitet/uppdatering startat runt 23:30 och att datorn startat om efter det och då även dragit igång Chrome med de ”flikar” med Google Docs/Drive som var öppna när datorn började starta om är inte omöjligt.
Det sker fler uppdateringar och liknande där vid midnatt ser man. Windows och om jag minns rätt även nåt med Dropbox.

Det som är lite svajjigt i sammanhanget är att det kan vara från IT-forensikerna hon får rådet att inte undersöka vidare då resultatet kan visa mänsklig aktivitet men då pga att den är automatiserad.

Sen ska ju rätten döma efter den sanning som finns. Av den anledningen menar jag att datorn ska analyseras mer än det gjorts.

Vänder man på det så är risken lika stor för försvarssidan. Analys kan visa att han inte varit hemma. Så de sitter också still i båten och är rätt nöjda med de här dimridåerna i form av allt prat och Google Drive och synkronisering.
Citera
2021-03-20, 11:04
Medlem
Citat:
Om du skippar bröst tonerna och landar i verkligheten så är det verkligheten som pican beskriver inte din svulstiga drömversion.
Ingen här hyllar lynchbing, jag menar paret SD och HD lynchade ju LW till döds. Vi bara konstaterar att de med all sannolikhet begått lynchningen i samförstånd.

Att SD är en mördare och förblir en mördare, så är det oaktat ditt dramatiska språkbruk.

Rättssäkerheten fungerar, i lagens namn är han oskyldig. Men fram tills hans död kommer han finnas som skyldig i utredningen och bland oss.
Det först fetade:
Om du sitter på info som gör att du kan styrka ditt påstående, föreslår jag att du lämnar åkl Åsa Hiding denna viktiga hjälp.
Nånting säger mig att hon lär behöva den för att få till en fällande dom i HR.

Det andra fetade:
Vilka är "oss"?
Örebroare?
Svenskar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här