Citat:
Ursprungligen postat av
L.D.
Jaså det säger du. Kan du förklara skillnaden mellan stabil inflation samt prisstabilitet?
Finns det verkligen någon i den här forumsdelen som inte kan det??
Prisstabilitet:
|KPI|< x, där x är den tolererade variationen.
Stabil inflation:
|d/dt KPI| <x , där x är den tolererade variationen.
Eller lite slafsigare: prisstabilitet tillåter inte stora prisändringar. Men Stabil inflation tillåter godtyckliga prisändringar så länge de fortsätter och är lika stora. Dvs vid stabil inflation så kan priserna 10 dubblas varje år, så länge det fortsätter 10 dubblas varje år.
Citat:
Ursprungligen postat av
L.D.
Har du svårt hålla två saker i huvudet samtidigt? Vi pratar om ränta OCH ränteavdraget.
Nej du pratar om att låntagarnas räntebetalningar skall minska när RB höjer räntan.
Alla som läser detta lär nog ha uppfattningen att du är gravt drogad.
Citat:
Ursprungligen postat av
L.D.
Om kapitalskatten blir 200% vilket var ena exemplet så vore det verkligen inte ett understatement att det påverkar omfördelningarna men du för gärna förklara varför det skulle minska omfördelningarna?
Men min fråga gällande ett ränteavdrag höjt till 200% besvarade du inte.
Allt förklarades i de två första meningarna jag skrev. Har du verkligen läst dom. Ser inte ut så.
Varför läser du inte svaren du får?
Ser ut som att du inte har så lätt att förstå. Så jag tar ett konkret exempel då:
L.D. har lånat av mig och skall betala 100 kr i ränta till mig.
Fall 1. Inga kapitalskatter inga avdrag.
L.D. tjänar 143 kr. Betalar 43 kr i inkomstskatt, och betalar 100 kr till mig. Och jag betalar ingen skatt på det. 100 kr omfördelade till mig.
Fall 2. 100% kapitalskatt 100% avdrag.
L.D. tjänar 143 kr. Betalar 0 kr i inkomstskatt pga avdrag, och betalar 100 kr till mig. Och jag betalar 100% skatt på det. 0 kr omfördelade till mig.