Jag tror starkt på att om man ser något udda och ovanligt så är det mycket större sannolikhet att lägga märke till det och komma ihåg det efteråt än om man sett något helt normalt. Jämför t.ex. att se en man med sombrero cykla fram på gatan på en enhjuling med att möta en man i mörk rock och mössa som promenerar på gatan.
Det finns några vittnen som som säger att mannen de sett det gjort ett töntigt intryck med sitt utseende och klädsel av äldre typ , Knubb ,Stark och vittnet på Sturegatan . Det här är en sådan lite udda och ovanlig sak att lägga märke till som gör att jag tror starkt på de lagt märke till ,kommit ihåg och sett samma man.
Den blå 3/4" långa tunnare täckjackan går också som en röd tråd genom ett flertal vittnesmål.
Lägger jag till den också så är det kanske inte lika osannolikt men nästan att vittnet på Sturegatan sett en helt annan man som att det skulle funnits en cyklande man med sombrero på Sveavägen och en helt annan cyklande man med sombrero på Sturegatan.
Exakt vilken väg från mordplatsen till Sturegatan han tagit vet jag inte men troligtvis har han passerat Snickarbacken och sneddat genom Humlegården fram till Sturegatan.
Om han var på väg till Östra station så har han inte tagit den allra snabbaste eller mest logiska vägen.
Men det kan ju finnas orsaker till det. Kanske undvika vittnen på vägen , förvirrad , kanske hittade han inte helt bra i Stockholm och följde samma väg tillbaka som han kommit ifrån.
Skulle han till Östra station så avgick tåget på linje 28 kl. 23.59.
Universitetet stannade tåget inte vid den avgången så då har han gått av vid någon av dessa stationer :
Österskär Station
Tunagård Station
Åkersberga Station
Hägernäs Station
Viggbyholm Station
Galoppfältet
Täby Centrum
Roslags Näsby Station
Mörby Station
Hörde han hemma i Östermalm och hittade bra i Stockholm så är det mer troligt att han var på väg till en plats begränsad i öster-väster av Sturegatan -Engelbrektsgatan , söder-norr av Östermalmsgatan-Vallhallavägen än längre västerut. (mindre än halva det markerade området)
https://i.imgur.com/jtu61Ht.jpg
Axplock av vittnesuppgifter och jämförelse med vittnet på Sturegatan:
Lars Erik Knubb :
…på huvudet hade han en sportmössa med skärm. Klädseln såg ut att vara skidkläder i Domus-stil från 50-60-talet… på något sätt såg han lantligt fånig ut och gjorde ett töntigt intryck….
Max Dager :
…Iklädd en täckjacka , troligen mörkblå , byxor snarare grå än svarta , på huvudet en mössa eller keps med troligen en tofs på skulten….
…Huvudbonad något bullig och troligtvis med något slags tofs och så bör den varit försedd med skärm…
Mårten Palme :
…Iklädd en blå täckjacka som var ganska lång , gick en bra bit ner åt benen på mannen .han var också iklädd en keps med knäppe till skärmen…
…Mannen var iklädd en keps av ”ovanlig” modell .Den beskrivs som eventuellt stickad med en slät yta och med skärm.Färgen var mörk , okänt vilken…
…Vidare var mannen iklädd en mörkblå jacka av ”vildmarkstyp” med både raka och snedställda fickor.Materialet verkade vara bävernylon.Jackan nådde ned till åtminstone halva låret…
Anneli Korhonen :
...Blå jacka och keps , blå ¾ kvartsjacka , ganska tjock vaddfylld , skärmmössa typ keps ,
Blå mellanlång vinterrock samt skärmmössa i okänd färg
En sådan keps som Lenin använde, grå eller blå .Täckjacka som gick nedanför stussen .Jackan var av rak modell som går att snöra åt vid midjan...
Hubert Falk :
…Mörk eventuellt blå skidmössa med skärm och öronlappar…
…Iklädd jacka något längre än midjemodell och i mörk färg .Bar en blå mössa med skärm och öronlappar .F tror ej att jackan hade kapuschong , men den kan ha haft en tjockare krage.Enligt F var kläderna av äldre modell…
Stark:
…mellanblå jacka , bävernylon… ,…han hade sett töntig eller fånig ut…
Förhörsledaren : …Du säger att han såg annorlunda ut och säger klädsel och utseende . var det någonting som du kan konkretisera ?…
Stark: … jag vet inte hur jag skall säga , det är en känsla , han , det är just det här att han gav ett litet bonnigt intryck i den här miljön…
Nicola Fauzzi :
…Han hade på sig en blå jacka …Jackan liknade Tensonjackor….Jackan räckte till lårens mitt på mannen…
Lisbeth Palme :
…Jacka som jag uppfattade ungefär som att den gick kanske 3dm ner från midjan ,kanske lite mer, 3-4 dm , alltså ingen midjejacka , blå marinaktig färg så där…
…han var iklädd en blå , något litet ”bullig” täckjacka som gick en bit nedanför midjan…
Leif Ljungqvist :
...Det är den här äldre modellen på blåa täckjackor.Det är inte alls den här modernare färgen utan
Alltså en täckjacka typ 3-4 år gammal 5 kanske Då hade vi en annan färgskala
Rutmönster? Inte den här riktiga dunjacks-modellen , ingen lyxvara utan det var en enklare ”knegarjacka” med glesare uppsytt täcken...
Vittnet EFE 14473 , Sturegatan :
Hon lägger märke till mannen därför att han är larvigt och gammalmodigt klädd.
Iklädd mörkblå täckjacka som räckte ner till mitten av låret . Jackan var av tunt material
med stora rutor.
Jämfört med vad andra vittnen sagt om larvigt intyck , klädsel av äldre typ , typ av jacka,
så tycker jag mycket pekar på att vittnet på Sturegatan sett samma man som dessa :
Larvigt intryck :
Lars Erik Knubb: …på något sätt såg han lantligt fånig ut och gjorde ett töntigt intryck,,,
Stark :… mellanblå jacka , bävernylon ,han hade sett töntig eller fånig ut…
… jag vet inte hur jag skall säga , det är en känsla , han , det är just det här att han gav ett litet bonnigt intryck i den här miljön
Klädsel i äldre stil :
Lars Erik Knubb: …skidkläder i Domunsstil från 50-60-tal…
Hubert Falk: … kläder av äldre modell…
Leif Ljungqvist: …äldre modell av blå täckjacka
Typ av jacka :
Leif Ljungqvist:
….enklare knegarjacka och glesare uppsytt täcken …
Ett flertal vittnen från Grand fram till till mordplatsen :
…¾” lång blå täckjacka , ” typ tunnare blå täckjacka-parkasmodell