2021-03-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du säger inte om jag lever i gamla eller nya förbundet. Då svarar jag heller inte på dina frågor.
Nåväl erkänner du de 10 budorden andra versionen? hur är det med skapelseberättelsen, noaks ark?
Citera
2021-03-19, 21:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Wow du har inte lyckats bevisa ett skit
Bevisa?

Själ är vad själ är. Att du inte fattar ändrar ingenting. Det är din själ som är i opposition mot Gud och din själ som avskyr det kristna här säger om sexualitet. Din själ= du.

Det är alltså inte fråga om att bevisa detta för dig, utan jag förklarar bara ordet "själ" för dig eftersom du inte visste vad själ är trots din fleråriga strävan efter "bevis".
Citera
2021-03-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Den bästa är väl sista verserna i Daniel 9. Det finns så otroligt mycket i dessa få ord. Chuck Missler har en genomgång av dom som är riktigt bra:

https://www.youtube.com/watch?v=xiAJ71MhrDY
https://www.youtube.com/watch?v=lshj22lSDZo

Det finns även en bra bok i ämnet:

https://www.amazon.com/Coming-Prince-Sir-Robert-Anderson/dp/1508528497

Det finns ingen människa som är syndfri annan än Jesus Kristus, Guds son.
du hänvisar till apologeter, självständigt tänkande är inte din starka sida eller hur? Jag erkänner inte begreppet synd det är ytterst nedvärderande, en fråga till dig en person som aldrig har hört talas om vare sig jahvee eller jebus är han en syndare?
Citera
2021-03-19, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Bevisa?

Själ är vad själ är. Att du inte fattar ändrar ingenting. Det är din själ som är i opposition mot Gud och din själ som avskyr det kristna här säger om sexualitet. Din själ= du.

Det är alltså inte fråga om att bevisa detta för dig, utan jag förklarar bara ordet "själ" för dig eftersom du inte visste vad själ är trots din fleråriga strävan efter "bevis".
Jag vet jag är en besvärlig jävel eftersom jag vill ha bevis, nåväl nu ska jag gå och ah sex med min vackra transflickvän
Citera
2021-03-19, 21:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag vet jag är en besvärlig jävel eftersom jag vill ha bevis, nåväl nu ska jag gå och ah sex med min vackra transflickvän
Snarare framstår du som korkad, som inte fattar att du har en själ.
Citera
2021-03-19, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Snarare framstår du som korkad, som inte fattar att du har en själ.
så jag är korkad pga att jag kräver bevis?
Citera
2021-03-19, 21:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Faktiskt så ja, du framstår som korkad när du kräver bevis för att du finns. Det är den snälla versionen.
Citera
2021-03-19, 21:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
samma sak den är fortfarande där
nu läste du inte på ordentligt
Citera
2021-03-19, 21:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nåväl erkänner du de 10 budorden andra versionen? hur är det med skapelseberättelsen, noaks ark?
Menar du att morallagen är begränsad till gamla förbundet? Om så, varför? Morallagen upprepas ju i nya förbundet!
Det heter inte noak!
Skapelseberättelsen tillhör alla förbund, för den lägger grunden för mänskligheten överlag. Människan skapas ju där.
När jag skrev gamla förbundet menade jag Mose lags förbund. Det brukar man göra i teologiska sammanhang.
Citera
2021-03-19, 22:01
Avslutad
Citat:
Det är korkat att påstå att den som inte tror sig ha en själ skulle vara korkad. Som icketroende använder du dig av "medvetande", inte själ, och det i sig är inte korkat.

Dock lever du på ett vidrigt sätt om det nu är så att du sätter på en transa.
Citera
2021-03-19, 22:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Det är korkat att påstå att den som inte tror sig ha en själ skulle vara korkad. Som icketroende använder du dig av "medvetande", inte själ, och det i sig är inte korkat.

Dock lever du på ett vidrigt sätt om det nu är så att du sätter på en transa.
Är även ordet psyke (själ) tabu för en ateist?

Nej, man är inte korkad om man inte vet vad ordet själ betyder, men det framstår som korkat att framhärda i krävande av bevis när ordet väl är förklarat.
Citera
2021-03-19, 22:37
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
du hänvisar till apologeter,

Det hela är otroligt komplext och går inte att koka ner till ett foruminlägg. Jag kan inte hålla på och ägna flertal inlägg till att beskriva något som är i utkanten av trådens ämne.

Citat:
självständigt tänkande är inte din starka sida eller hur?

Jo då, det är jag bra på.

Citat:
Jag erkänner inte begreppet synd det är ytterst nedvärderande,

Det spelar ingen roll, för den finns ändå. Och nej, det som är nedvärderande är att ägna sig åt den.

Citat:
en fråga till dig en person som aldrig har hört talas om vare sig jahvee eller jebus är han en syndare?

Alla som har begått synder är syndare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in