2021-03-19, 18:02
Medlem
LenaPauls avatar
Skitdåligt att dem inte kunde ordna praktik.
Hoppas det ordnar sig för Zenia
Citera
2021-03-19, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
jo det låter lite konstigt. ganska enkelt o komma med ett svepskäl att neka någon. om de verkligen uttrycker sig sådär så låter det som de är kvar på 1800 talet.

Ja, usch för folk som är ärliga och inte hittar på lögner för att maskera vad de vill. Dags att klaga på dem så att de lär sig att ljuga som alla andra, inte sant?
Citera
2021-03-19, 19:05
Medlem
utforskarens avatar
Jag har kvinnliga bekanta som arbetar inom byggbranschen.
De har varit otroligt eftertraktade, redan innan de fullföljt sina studier, och kunnat välja mellan flera olika arbetsgivare.

Troligtvis till viss (eller stor) del just för att de är kvinnor.
Citera
2021-03-19, 19:14
Medlem
Nu har jag inte läst artikeln, men jag gillar att spekulera.

Namnet Zenia låter inte svenskt i mina öron. Kan det vara så att hon är från något område där man tillber Mohammed? Om det är så är det kanske också så att hon går omkring med slöja, och vägrar ta den av sig. En person med slöja skulle jag inte vilja ha på en byggarbetsplats. Det är inte för det slöjan representerar utan för slöjan i sig: det är en sak till som kan fastna på något och utsätta bäraren för fara.
Citera
2021-03-19, 19:22
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Byggarbetsplatser är olämpliga för kvinnor. Dock får många platser i alla fall. Det kanske finns andra orsaker bakom. Hon ser dessutom liten och klen ut (coca-colabottnar till glasögon?).

Varför är dom olämpliga för kvinnor? Har jobbat med massa kompetenta kvinnor i bygg och installationsbranschen. Många är arbetsledare och det funkar fint även med stereotypa byggare med 1hg snus under läppen.
Citera
2021-03-19, 20:15
Medlem
Citat:
Byggarbetsplatser är olämpliga för kvinnor. Dock får många platser i alla fall. Det kanske finns andra orsaker bakom. Hon ser dessutom liten och klen ut (coca-colabottnar till glasögon?).

Jag har gått som handledare till många praktikanter och sådär ser alla killar också ut. Jag var också klen och tanig för 15 år sen när jag gjorde mina första praktik.
Citera
2021-03-20, 08:46
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuono
Jag har gått som handledare till många praktikanter och sådär ser alla killar också ut. Jag var också klen och tanig för 15 år sen när jag gjorde mina första praktik.
Sant, men du skulle komma att utveckla muskler. Det kommer inte hon att göra.
Citera
2021-03-20, 08:48
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Varför är dom olämpliga för kvinnor? Har jobbat med massa kompetenta kvinnor i bygg och installationsbranschen. Många är arbetsledare och det funkar fint även med stereotypa byggare med 1hg snus under läppen.
Därför att dom saknar styrkan som behövs kanske?
Citera
2021-03-20, 11:16
Medlem
Citat:
Därför att dom saknar styrkan som behövs kanske?

Det finns utmärkta maskiner och verktyg som gör att nästan vem som helst oavsett styrka kan jobba i byggbranschen.

Tror du det gör någon skillnad om där sitter en kvinna eller man i en grävmaskin som lyfter 5 ton?

Du har förmodligen aldrig varit på ett bygge.
Citera
2021-03-20, 11:28
Medlem
Citat:
Det finns utmärkta maskiner och verktyg som gör att nästan vem som helst oavsett styrka kan jobba i byggbranschen.

Tror du det gör någon skillnad om där sitter en kvinna eller man i en grävmaskin som lyfter 5 ton?

Det är tungt i alla fall, även med maskiner och verktyg. Konsekvensen kan bli att tjejerna alltid får ta de lätta och roliga jobben medan männen alltid får ta de tunga, slitsamma jobben.

Jag har själv jobbat på ett svartbygge med polacker, tjockisar och äldre män.

Och står det ett fetto på 100 kilo, en 60-årig gubbe och en ung 25-årig man, vem tror du ständigt får göra det tunga och slitsamma? Att måla kan vara roligt och lätt men är du på ett bygge med kvinnor då får de göra roliga målarjobb medan män får lyfta tungt och så vidare.

Det blir lätt orättvist. Men det är inte så lätt att vara ung kille heller på ett bygge.

Självklart ska tjejen jobba på bygge men hon behöver någon specialkompetens som inte Pelle 24 år så lätt kan ersätta. Kanske elektriker, dra rör, ventilation, skadeinspektör eller något.

Den som inte är stark i kroppen får vara stark i psyket, kunskapsmässigt.
Citera
2021-03-20, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Usamkurakussomkara
Det är tungt i alla fall, även med maskiner och verktyg. Konsekvensen kan bli att tjejerna alltid får ta de lätta och roliga jobben medan männen alltid får ta de tunga, slitsamma jobben.

Jag har själv jobbat på ett svartbygge med polacker, tjockisar och äldre män.

Och står det ett fetto på 100 kilo, en 60-årig gubbe och en ung 25-årig man, vem tror du ständigt får göra det tunga och slitsamma? Att måla kan vara roligt och lätt men är du på ett bygge med kvinnor då får de göra roliga målarjobb medan män får lyfta tungt och så vidare.

Det blir lätt orättvist. Men det är inte så lätt att vara ung kille heller på ett bygge.

Självklart ska tjejen jobba på bygge men hon behöver någon specialkompetens som inte Pelle 24 år så lätt kan ersätta. Kanske elektriker, dra rör, ventilation, skadeinspektör eller något.

Den som inte är stark i kroppen får vara stark i psyket, kunskapsmässigt.

Du har alltså "jobbat" på ett "svartbygge med polacker" och anser dig ha tillräckligt med erfarenhet för att vara någon auktoritet?

Jag har två decennier i bygg/installations branschen i allt från miljardprojekt till små enmansjobb. Jag har sett mängder med exempel på kvinnor som passar utmärkt i branschen.

För övrigt så behöver ett lätt jobb inte vara roligt och ett tungt sådant behöver absolut inte vara tråkigt.
Citera
2021-03-20, 12:14
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:

Lol, skriver du som tror att en grävmaskinist sitter i hytten och målar naglarna.
Till skillnad från dig har jag arbetat på byggen och sett grävmaskinisterna konstant hoppa in och ut ur sin hytter för att tex flytta på saker mm. Jag har bl.a. jobbat ihop med dessa vid ett antal grundarbeten.
det här är sannerligen inga jobb för tjejer.

En del av oss lever i den riktiga världen och inte i fantasier där lammen och lejonen lever i harmoni.

Det finns maskiner som gör att de flesta kan arbeta med vissa saker. Men man gör inte bara en sak på ett bygge. Det blir väldigt oflexibelt om man skall ropa på en man varje gång tyngre moment dyker upp.
Det är betydligt effektivare att anställa män som kan göra alla moment. Kvinnor inom bygg, polis mm. är ett slöseri med våra resurser.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2021-03-20 kl. 12:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in