2021-03-19, 16:46
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shooooo64
men det har inte rökts mycket?

Så länge den inte är inrökt går det att ordna. Den som säger något annat har fel.
Citera
2021-03-19, 16:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Varför skulle det inte vara det? Att röka är inte en rättighet, i synnerhet inte om det påverkar andra. Jag är INTE anti-rökare, men däremot realist.

Det är ju inte direkt annorlunda än att vissa inte tillåter husdjur mm.
För att vissa avtal går inte att utformas precis som man vill. Hyresavtal är ett sådant. Hyreslagen ställer ganska höga krav.
Citera
2021-03-19, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1claes
kan föranleda uppsägning står det så jag antar att det är juridiskt hållbart.
Att det står så betyder inte att det är juridiskt hållbart. Men det kan vara det. Har för mig att det är så i allergilägenheter.

Citat:
Är det tillåtet att riva upp parkettgolvet o ha potatisodling då?
Står ju inget om det
Exakt vad som tillåts är inte specificerat i lagtext, utan där får man titta på prejudikat. I lagen pratas det mer generellt om "naturligt slitage" och liknande saker. Exempelvis kan hyresvärden inte hindra dig från att sätta upp tavlor på väggarna.

https://lawline.se/answers/far-hyresvarden-forbjuda-rokning-i-lagenheten-och-pa-balkongen

Citat:
Reglerna om hyra hittar vi i 12 kap. jordabalken. Du är som hyresgäst skyldig att vid användning av din lägenhet se till att dina grannar inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö på ett sätt som inte skäligen bör tålas (12 kap. 25 § JB). Det har dock fastslagits i praxis att rökning är något som grannarna skäligen måste tåla. Hyresvärden kan därför inte förbjuda rökning i din lägenhet, på din balkong eller utanför hyreshuset. Inte heller kan din hyresvärd ange rökning som skäl för uppsägning av kontraktet, åtminstone inte så länge det inte står i ditt hyreskontrakt. Däremot kan hen förbjuda rökning i gemensamhetsområden som tvättstuga och torkrum.
Citera
2021-03-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Att det står så betyder inte att det är juridiskt hållbart. Men det kan vara det. Har för mig att det är så i allergilägenheter.

Exakt vad som tillåts är inte specificerat i lagtext, utan där får man titta på prejudikat. I lagen pratas det mer generellt om "naturligt slitage" och liknande saker. Exempelvis kan hyresvärden inte hindra dig från att sätta upp tavlor på väggarna.

https://lawline.se/answers/far-hyresvarden-forbjuda-rokning-i-lagenheten-och-pa-balkongen
Det står inskrivet i kontraktet
Citera
2021-03-19, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1claes
Det står inskrivet i kontraktet
Jaha?

Som jag nyss har förklarat så kan det även stå i kontraktet att du inte får sätta upp tavlor på väggarna, men lik förbannat betyder inte det att hyresvärden kan göra ett skvatt om du beslutar dig för att göra det ändå.
Citera
2021-03-19, 17:10
Medlem
nr1. du får röka i din lägenhet.

nr2, du behöver ej betala.

nr3, han kan i synnerhet ej kräva betalning för att måla om en lägenhet du fortfarande bor i. det är när du flyttar han kan förgäves försöka få dig till att betala för ommålning.

jag kan riva upp parketten i min lägenhet, det är mitt problem, men när jag lämnar ska lgh vara återställd och parketten tbx. för att dra ett exempel
Citera
2021-03-19, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shooooo64
det har inte vart någon i lägenheten nu i 11dar om de ska komma igen och kolla kan det ha försvunnit röklukt?

Kan det inte vara så att röken kommer via ventilationen från annan lägenhet?
Citera
2021-03-19, 18:06
Medlem
Du hyr en lägenhet och den bedöms nu vara nikotinskadad. Självklart får du åtgärda det. Och tyvärr för dig bor du i en ny lägenhet.
Hyresvärden kommer kräva spärrnålning. Det räcker inte med tvätt, vädring osv om det luktar nikotin. Och om du är rökare kan du inte bedöma det själv.
Om hyresvärden skall fixa kan de göra visst åldersavdrag på vanlig målning men spärrmålning får du stå för till 100%. Åldersavdraget blir heller inte så stort med tanke på hur ny lägenheten är.
Har du tur så har inte snickerier blivit förstört.
Lös detta som en vuxen nu, försök inte ljuga och smita undan. Du bor i en lägenhet som är tre år gammal, hyresvärden kommer vara stenhård, med all rätt.
Citera
2021-03-19, 18:19
Medlem
StigHails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
han klarar inte av att göra det. Är själv yrkesman så jag vet vad jag snackar om.

man kan bara lära sig läxan att ska man röka inomhus så ska man själv äga lägenheten eller ge fan i det helt. ingen röker inn0omhus år 2020.. Jösses.
Jösses hen skall inte bygga en rymdraket, har man inte tummen mitt i handen så är det inga problem och lösa det själv.

Om det inte finns några särskilda bestämmelser så får man röka hur mycket man vill i sin lägenhet.
Citera
2021-03-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Jösses hen skall inte bygga en rymdraket, har man inte tummen mitt i handen så är det inga problem och lösa det själv.

Om det inte finns några särskilda bestämmelser så får man röka hur mycket man vill i sin lägenhet.

Ja man får röka, men vara beredd på att ”återställa” efter sig. Man får sätta upp hyllor, tavlor och speglar men vara beredd på att återställa. Jo nyare lägenhet, ju högre krav på återställning.
Citera
2021-03-19, 18:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.y.t.h.p.i.m.p
Ozonbehandling. Luktar nada efter det.

Funkar för tillfällig röklukt, inte för inpyrda ytor. Då måste allt spärrmålas.
Citera
2021-03-19, 19:09
Medlem
fragboys avatar
I Familjebostäders (kommunal hyresvärd i Stockholm) lägenheter får man röka. Hade dem som hyresvärd 2018-2019 och blev själv chockad över att dem sa ”du får röka i lägenheten om du vill, men inte i allmänna utrymmen” på skriva kontrakt-mötet. Står även i kontraktet att det endast är förbjudet röka i allmänna utrymmen.

Tror ni glömmer att väldigt många som bor i hyresrätter (iaf i Stockholm) är 60+ och har rökt inne i 50år och att hyresvärdar har detta problem dagligen trots att det är 2021.

TS har ju en modern hyresvärd där varenda tappad krona betyder mindre utdelning till ägare och då är ju indrivning av pengar till akuta renoveringar bra. Skulle inte förvåna mig om dom vill ha 50k för att tapetsera om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in