2021-03-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det var precis det jag skrev. Men du får gärna förklara vad du menar med infektion och immunrespons. Får man 40 graders feber, blir illamående, får svårt att andas, kanske drabbas av blodproppar osv. Är man då sjuk, eller har man bara drabbats av en immunrespons?
Blanda inte ihop korten nu. Att man får en immunrespons är en sak och blodproppar en annan.

Naturligtvis får man en immunrespons av vaccinets antigenkomponent.
Citera
2021-03-19, 11:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja OK? En av tre fick feber och frossa som gick över på ett par dagar, av vaccinet? Vad hade du förväntat dig?

Inte ett par dagar. Utan en vecka. Nej, jag hade inte förväntat mig att 1/3 blir sängliggande med 40 graders feber en vecka efter det att de har givits vaccin. Finns inga rapporter att de som blir vaccinerade med mRNA-vaccinen reagerar lika starkt.
Citera
2021-03-19, 11:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nej det är ingen risk om man iakttar alla hygienregler.

(Jag blev iofs smittad av en kollega på en vårdavdelning men det var under ganska speciella omständigheter.)

På knä i linneförrådet?

Du som har varit smittad, har du fått vaccin också?
Citera
2021-03-19, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
På knä i linneförrådet?

Du som har varit smittad, har du fått vaccin också?
Haha, nej. I samband med tvångsåtgärder mot en agiterad och aggressiv patient.

(Jag jobbar i psykiatrin, btw.)

EDIT: Ja, jag har fått AZ på jobbet.
Citera
2021-03-19, 11:52
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

Om alternativet är ett låta alla bli smittade till slut istället för att vaccinera är det inte intressant att diskutera hur det såg ut våren 2020 i Sverige.

Alla åldersgrupper har flera dödsfall i covid per miljon än AstraZenecas vaccin har allvarliga biverkningar per miljon.

Har man varit på FB länge räknas man som durkdriven van vid troll, desinformatörer och idioter.
Jag ska med glädje ta det vaccin jag får om det nu kommer någon gång.

Region Stockholm låter meddelar att de satsar stort på Astravaccinet hur det nu kan komma sig alla får väl lika stora andelar, bekvämare naturligtvis att hantera.
Citera
2021-03-19, 11:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Menar du att det är för att straffa britterna pga brexit?

AZ:s aktie har inte påverkats mycket av de senaste dagarnas negativa nyheter om deras vaccin:

https://uk.finance.yahoo.com/quote/AZN.L/
Länderna som stoppade vaccinet ligger under starkt inflytande av USA och Israel. Jag misstänker att Pifzer har ett finger med i spelet när det kommer till kritiken emot Astra.

Pfizer kommer nog att bli det huvudsakliga vaccinet i Europa. Ur ett medicinskt perspektiv är det inte nödvändigtvis dåligt att det går så eftersom immuniteten visat sig vara bättre med Pfizer vaccin än med Astras. Även om det ligger en del fulspel bakom.
Citera
2021-03-19, 11:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Man utsätts för det. Frågan är om detta vaccin ens kan tas mer än 1 gång.

Ryssarnas approach med 2 olika vektorer känns mer vettigt faktiskt. Men tittar man på datat så verkar ju AZ fungera. Jag vet inte hur det har gått med AZ-Sputnik samarbetet, men det känns som en möjlig väg framåt, att mixa dem.
Citera
2021-03-19, 11:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Haha, nej. I samband med tvångsåtgärder mot en agiterad och aggressiv patient.

(Jag jobbar i psykiatrin, btw.)

EDIT: Ja, jag har fått AZ på jobbet.

Hur var din reaktion på vaccinet?
Citera
2021-03-19, 11:54
Medlem
Citat:
Inte ett par dagar. Utan en vecka. Nej, jag hade inte förväntat mig att 1/3 blir sängliggande med 40 graders feber en vecka efter det att de har givits vaccin. Finns inga rapporter att de som blir vaccinerade med mRNA-vaccinen reagerar lika starkt.
Så du menar att mRNA-vaccin inte är lika verksamma som vektorvaccin?
Citera
2021-03-19, 11:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Om ett visst vaccin som används i Sverige mot en viss specifik sjukdom har en biverkansfrekens med en övervikt på 5:1 vore det direkt oärligt att INTE rapportera det.

Jag undrar seriöst varför du förnekar det faktum att alla tillgängliga fakta talar för att Astras vaccin ger betydligt fler och allvarligare biverkningar jämfört med främst mRNA-vaccinen. Astras vaccin ger dessutom lägre totalskydd och absolut sämst skydd mot mutationer. Varför vill du att folket ska vaccinera sig med ett ineffektivt vaccin som dessutom är potentiellt farligt? Äger du aktier i Astra? I sådana fall kan jag upplysa dig om att detta inte är någon affär för Astra. Astra tjänar nästan inga pengar på det här vaccinet. Skadestånd osv har de förhandlat bort.
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

Så länge du berättar för mig vad (tycker) du har hört eller läst är det svårt att bilda sig en egen uppfattning om det du påstår utan att lägga ner väldigt mycket möda på det.
Om du istället redovisar din kunskap så att alla kan ta del av den så underlättar det för alla.

Det är klart att det är viktigt att fakta rapporteras, det är ju hela syftet med biverkningsregistret.
Problemet är att det är ett jäkla jobb för var och en att söka upp allt som du redan känner till, så fram med det på bordet istället för att argumentera kring vad som är rätt och fel.

Jag vill verkligen få reda på allt som du redan vet, men du låter mig inte ta del av det.

Edit
Jag är väl medveten om att AZ:s mål är att få igång samhället för att tjäna pengar på sin kärnverksamhet och därför säljer man vaccinet till självkostnadspris.
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-19 kl. 11:59.
Citera
2021-03-19, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hur var din reaktion på vaccinet?
Feber och frossa (mycket lindrigare än vid infektionen) i två dygn. Sedan: Up and kicking.
Citera
2021-03-19, 11:58
Moderator
Siegfrids avatar
Dags att sluta med AZ vaccin nu?
Fungerar inte mot den fruktade sydafrikanska varianten, enligt den prestigefyllda New England Journal of Medicine.
Bara 22% skydd mot B.1.351-varianten som just nu sprider sig bland t ex studenterna.

Citat:
CONCLUSIONS
A two-dose regimen of the ChAdOx1 nCoV-19 vaccine did not show protection against mild-to-moderate Covid-19 due to the B.1.351 variant.

https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMoa2102214
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in