2021-03-19, 11:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Frågan är vad det är en immunreaktion på. Är det själva vektorn, vilket jag misstänker är det garanterat mest dåligt. Immuniteten verkar ju vara påtagligt sämre på vektor-vaccinen jämfört med mRNA-vaccinen och då präglas dessutom de senare av betydligt mindre biverkningar.

Är man immun mot vektorn är det ju illa, då får man ju ingen immunitet då immunförsvaret gör processen kort med vektorn. Frågan är väl hur man kan vara immun mot ett chimpansvirus?
Citera
2021-03-19, 11:39
Medlem
Citat:
Det beror på hur denna respons sker och kommer den av vektorn eller av själva delarna till coronaviruset? Det är väldigt intressant att veta. mRNA-vaccinen ger inte alls samma bieffekter. Vare sig i fråga om antal eller styrka. Jag har tagit del av flera initierade redogörelser. Faktiskt så illa som att en del trott att de kommer att dö .Det har då varit personer som lidit av underliggande sjukdomar och då blir det inte jättebra med 5 dagar av 40 graders feber, med dubbla hjärtfrekvensen osv. Det är INTE vad man förväntar sig av ett normalt vaccin.
Anekdotisk bevisföring väger inte speciellt tungt i den här delen (vetenskap) av forumet.

Bättre kan du? Kanske?
Citera
2021-03-19, 11:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

Om du inte kan sammanfatta källan bör du länka till något som alla kan läsa.

PS
Jag menar inte att det nödvändigtvis är du som kommunicerar oärligt, det kan lika gärna vara DN som är förda bakom ljuset och rapporterar oärligt utan att veta om det.
SÄPO varnar för desinformation.

Om ett visst vaccin som används i Sverige mot en viss specifik sjukdom har en biverkansfrekens med en övervikt på 5:1 vore det direkt oärligt att INTE rapportera det.

Jag undrar seriöst varför du förnekar det faktum att alla tillgängliga fakta talar för att Astras vaccin ger betydligt fler och allvarligare biverkningar jämfört med främst mRNA-vaccinen. Astras vaccin ger dessutom lägre totalskydd och absolut sämst skydd mot mutationer. Varför vill du att folket ska vaccinera sig med ett ineffektivt vaccin som dessutom är potentiellt farligt? Äger du aktier i Astra? I sådana fall kan jag upplysa dig om att detta inte är någon affär för Astra. Astra tjänar nästan inga pengar på det här vaccinet. Skadestånd osv har de förhandlat bort.
Citera
2021-03-19, 11:43
Medlem
Citat:
Därför den är ett virus i sig. Ett virus som alla människor ska vara obekanta inför. mRNA-vaccinen som saknar vektorn tycks heller inte ge samma kraftiga biverkningar. Därför misstänker jag vektorn. Den är heller inget som gör oss friskare mot covid19.
OK. Vektorn är ju då ett antigen som INTE ger upphov till infektion hos människor eftersom de är försvagade men kan ge viss immunrespons.
Citera
2021-03-19, 11:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Är man immun mot vektorn är det ju illa, då får man ju ingen immunitet då immunförsvaret gör processen kort med vektorn. Frågan är väl hur man kan vara immun mot ett chimpansvirus?

Man utsätts för det. Frågan är om detta vaccin ens kan tas mer än 1 gång.
Citera
2021-03-19, 11:45
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

Fundera lite på varför inget negativt rapporteras om något annat vaccin än Astra Zenecas!
  1. Det finns inget negativt att rapportera om något annat vaccin än AZ:s.
  2. Någon/några/något driver en kampanj mot Astra Zeneca.
  3. Någon helt annan orsak.
Menar du att det är för att straffa britterna pga brexit?

AZ:s aktie har inte påverkats mycket av de senaste dagarnas negativa nyheter om deras vaccin:

https://uk.finance.yahoo.com/quote/AZN.L/
Citera
2021-03-19, 11:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Anekdotisk bevisföring väger inte speciellt tungt i den här delen (vetenskap) av forumet.

Bättre kan du? Kanske?

Jag tycker inte att det här är särskilt anekdotiskt.
https://www.dn.se/sverige/en-av-tre-sjukskrivna-nar-omsorgspersonal-fick-astra-zenecas-vaccin/

Tycker ALLT talar för att astras vaccin är det sämsta på marknaden. Tyvärr. Det hade behövts, men jag tycker det känns som vansinne att fortsätta med det.
Citera
2021-03-19, 11:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Nu kan man få diabetes av covid också....

“In my own mind, there’s no doubt. Covid-19 is certainly a cause of new diabetes,” said Paul Zimmet, professor of diabetes

https://www.theguardian.com/world/2021/mar/19/doctors-suggest-link-between-covid-19-and-diabetes
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Vektorn är ju då ett antigen som INTE ger upphov till infektion hos människor eftersom de är försvagade men kan ge viss immunrespons.

Det var precis det jag skrev. Men du får gärna förklara vad du menar med infektion och immunrespons. Får man 40 graders feber, blir illamående, får svårt att andas, kanske drabbas av blodproppar osv. Är man då sjuk, eller har man bara drabbats av en immunrespons?
Citera
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att det här är särskilt anekdotiskt.
https://www.dn.se/sverige/en-av-tre-sjukskrivna-nar-omsorgspersonal-fick-astra-zenecas-vaccin/

Tycker ALLT talar för att astras vaccin är det sämsta på marknaden. Tyvärr. Det hade behövts, men jag tycker det känns som vansinne att fortsätta med det.
Ja OK? En av tre fick feber och frossa som gick över på ett par dagar, av vaccinet? Vad hade du förväntat dig?
Citera
2021-03-19, 11:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Hur skall man tolka detta då? De som redan var sjuka och skraltiga när de blev smittade utav Covid-19 och sedan dog inom 30 dagar - de klassificeras då såsom döda av Corona, trots att de kanske redan hade en annan, dödlig sjukdom och/eller åkomma, eller har jag fel?
Du verkar i likhet med andra ha stirrat dig blind på den felaktiga uppfattningen att folk som testar positiva för SARS-CoV-2 kommer med i statistiken över döda i COVID-19 om de dör inom 30 dagar från testtillfället - alldeles oavsett om de blir överkörd av en buss eller avlider i cancer. Så är det inte. Det är en skröna.

De som avlider i sviterna av COVID-19 avlider i sviterna av COVID-19. Statistiken från SocialStyrelsen är solklar i det avseendet.

Föreställningen av att någon kanske skulle avlidit av något annat inom en framtid är av underordnad betydelse. Enligt dödsorsaksintyget avled de bevisligen inte av det ?
Citera
2021-03-19, 11:50
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Stockholm är i särklass sämst på att skjuta vaccin. De är sämst på andel av invånarna som fått ett skott samt samt sämst på andel av invånarna som är färdig-vaccinerade.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

Hur sjutton är det möjligt att Stockholm är så usla!??
De kanske ska förklara sig idag:

Pressträff fredag den 19 mars klockan 15.15 om pandemiläget i länet

Publicerad: 2021-03-19
Region Stockholm uppdaterar om läget i hälso- och sjukvården, den ökade smittspridningen samt om pågående arbete med vaccination mot covid-19.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2021/03/presstraff-fredag-den-19-mars-klockan-15.15-om-pandemilaget-i-lanet/

Jag hoppas någon vaken journalist ställer frågor om varför Stockholm är sämst!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in