Citat:
WHO hade ju varit och tagit prover på en massa konstiga djur på våtmarknaden i Wuhan och hittat covid-viruset i flera djur - det stod i tidningarna för några dagar sedan. Så i så fall måste Kina ha försökt dölja skandalen, genom att medvetet smitta ner djur där, så att WHO:s representanter skulle hitta viruset där. Kanske inte omöjligt eftersom Kina är en diktatur, men mycket mindre sannolikt än att det har uppstått naturligt.
Och angående zoonoser - du vet ju inte att de finns förrän de går på människan, och då sprids de fort. Hur lång tid de tar att utvecklas påverkar ju ingenting, i och med att människan inte känner till att processen pågår.
Jag tror att det är det myckna resandet som måste stoppas, om vi ska få slut på spridningen av alla möjliga konstiga sjukdomar. Vi bör ju ändå sluta flyga av klimatskäl, så då kan man slå två flugor i en smäll. Jag tycker gott att vi skulle kunna ha karantänkrav för människor som kommer flygande från andra världsdelar - även efter att den här pandemin är slut. Precis som vi har för djur. Det är egentligen jättekonstigt att vi har det för djur - trots att djurens sjukdomar mycket sällan går på människan - medan människor får gå rakt ut på gatan och kanske hosta på folk, spotta och stryka sitt snor överallt, eller våldta/ragga upp någon. Och sprida Gud vet vilka sjukdomar...
Två veckor på karantänhotell för egna pengar, skulle minska ner antalet resande rejält. Samtidigt som det inte hindrar dem, som har ett tvingande skäl att resa.
Jag tror att det är det myckna resandet som måste stoppas, om vi ska få slut på spridningen av alla möjliga konstiga sjukdomar. Vi bör ju ändå sluta flyga av klimatskäl, så då kan man slå två flugor i en smäll. Jag tycker gott att vi skulle kunna ha karantänkrav för människor som kommer flygande från andra världsdelar - även efter att den här pandemin är slut. Precis som vi har för djur. Det är egentligen jättekonstigt att vi har det för djur - trots att djurens sjukdomar mycket sällan går på människan - medan människor får gå rakt ut på gatan och kanske hosta på folk, spotta och stryka sitt snor överallt, eller våldta/ragga upp någon. Och sprida Gud vet vilka sjukdomar...
Två veckor på karantänhotell för egna pengar, skulle minska ner antalet resande rejält. Samtidigt som det inte hindrar dem, som har ett tvingande skäl att resa.
Är wetmarket öppet nu med diverse olika levande arter? och flera djur har visat sig smittade av Covid?
Nu kanske jag missuppfattar din text men om detta stämmer så borde ju Wuhan drabbas igen