2021-03-19, 04:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
WHO hade ju varit och tagit prover på en massa konstiga djur på våtmarknaden i Wuhan och hittat covid-viruset i flera djur - det stod i tidningarna för några dagar sedan. Så i så fall måste Kina ha försökt dölja skandalen, genom att medvetet smitta ner djur där, så att WHO:s representanter skulle hitta viruset där. Kanske inte omöjligt eftersom Kina är en diktatur, men mycket mindre sannolikt än att det har uppstått naturligt.

Är wetmarket öppet nu med diverse olika levande arter? och flera djur har visat sig smittade av Covid?
Nu kanske jag missuppfattar din text men om detta stämmer så borde ju Wuhan drabbas igen
Citera
2021-03-19, 04:40
Medlem
Soterns avatar
"Tolv personer på vård- och omsorgsboenden i Skåne har testat positivt för covid-19 – efter att de fått båda sina vaccindoser."

https://www.hd.se/2021-03-18/tolv-personer-pa-boenden-i-skane-har-testat-positivt-efter

Hur förklarar man det? Funkar inte vaccinet?
Citera
2021-03-19, 04:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
[/spoiler]

Är wetmarket öppet nu med diverse olika levande arter? och flera djur har visat sig smittade av Covid?
Nu kanske jag missuppfattar din text men om detta stämmer så borde ju Wuhan drabbas igen

Se Fabbes2:s inlägg ovan. Jag hade läst slarvigt - det var på ytor de hittat det, och inte i djur. Ber om ursäkt för det. Vilket i och för sig inte hindrar, att de KAN hålla på och odla nya virus i och med sina otrevliga matvanor. Wet markets är öppna igen så vitt jag vet. Det rör sig ju om djurplågeri också - vilda djur sitter instängda och hopklämda i små, små burar...

Covid-19 får de nog inte igen i Wuhan: först brände det ju igenom en stor del av befolkningen just där, och sedan kom kineserna igång tidigt med att vaccinera. Men som sagt - det kan uppstå något annat. Det är inte bra att fösa ihop olika vilda och tama djurarter samt människor så där, på en liten yta, eller att äta köttet rått. Som kineserna också ofta gör.
Citera
2021-03-19, 04:55
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Se Fabbes2:s inlägg ovan. Jag hade läst slarvigt - det var på ytor de hittat det, och inte i djur. Ber om ursäkt för det. Vilket i och för sig inte hindrar, att de KAN hålla på och odla nya virus i och med sina otrevliga matvanor. Wet markets är öppna igen så vitt jag vet. Det rör sig ju om djurplågeri också - vilda djur sitter instängda och hopklämda i små, små burar...

Covid-19 får de nog inte igen i Wuhan: först brände det ju igenom en stor del av befolkningen just där, och sedan kom kineserna igång tidigt med att vaccinera. Men som sagt - det kan uppstå något annat. Det är inte bra att fösa ihop olika vilda och tama djurarter samt människor så där, på en liten yta, eller att äta köttet rått. Som kineserna också ofta gör.

Tack, läste det precis nu.
Vill minnas att Kina i början av pandemin sa att marknader med levande djur skulle förbjudas men tvivlar på att det kommer att ske.

Dessa stackars djur av helt olika arter blandas i trånga burar, det är inte bara djurplågeri utan även fruktansvärt hälsofarligt. De kommer i kontakt med varandras avföring och massa människor som sprider diverse smittor genom kontakt med flera djur. Avskyvärt
Citera
2021-03-19, 04:57
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
"Tolv personer på vård- och omsorgsboenden i Skåne har testat positivt för covid-19 – efter att de fått båda sina vaccindoser."

https://www.hd.se/2021-03-18/tolv-personer-pa-boenden-i-skane-har-testat-positivt-efter

Man blir inte immun mot covid med vaccinering men man blir däremot med ~90% sannolikhet inte svårt sjuk. Har du däremot haft smittan på naturlig väg och har antikroppar så är du helt immun, oklart hur länge dock men minst 9 månader är vad expertisen säger hittills. Hoppas de följer upp dessa skåningar nu och kollar om de ens får symptom och huruvida de utvecklar riktiga antikroppar och i så fall hur länge.
Citera
2021-03-19, 04:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hade tagit det, inte har. Han får inte det nu, det är ff stoppat.

Vad skall han annars säga?

Jag gjorde det korkade FB felet att bara läsa rubriken, inte hela artikeln
Citera
2021-03-19, 05:28
Moderator
Siegfrids avatar
AstraZenecas vaccin stoppar inte den sydafrikanska varianten. Endast 22 procents skydd.
Citat:
Astra Zenacas vaccin mot covid-19 skyddade inte mot lindrig eller måttlig sjukdom vid smitta med den sydafrikanska virusvarianten. Det visar en studie som nu publicerats i tidskriften New England Journal of Medicine.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/03/ny-studie-astras-vaccin-skyddade-inte-mot-sydafrikansk-variant/
Citera
2021-03-19, 05:46
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
AstraZenecas vaccin stoppar inte den sydafrikanska varianten. Endast 22 procents skydd.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/03/ny-studie-astras-vaccin-skyddade-inte-mot-sydafrikansk-variant/

Det är den varianten man sen kommer använda som motivering för att stänga ner världen ytterligare ett år, när alla har tagit vaccinet i tron att de därmed skulle få sin frihet tillbaka.
Citera
2021-03-19, 05:47
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Ingen aning om vaccinet fungerar eller ej, men testet fungerar inte så att man testar positivt med detta test säger absolut ingenting.
Citera
2021-03-19, 07:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Om eller snarare när Astra Zenicas vaccin återupptas i Sverige så kommer med stor sannolikhet många som erbjuds detta att säga tack men nej tack.

Hurvida de då kommer att erbjudas något annat på stört, få vänta men ändå få ett annat vaccin Inom den fas de tillhör eller snällt ställa sig längst bak i kön och vänta på att alla andra fått frågan om de vill vaccinera sig eller inte verkar myndigheterna inte ha svar på eller så vill de inte gå ut med det.

Vad tror ni? Kommer en person i ex fas 2 kunna säga nej och få något annat, kommer personen få det inom ramarna av fas 2, kommer personen åter erbjudas vaccin när merparten av fas 4 fått erbjudande?

Samma gäller självklart om en person i fas 3 eller 4 tackar nej till just detta vaccin.

Jag har en känsla av att man kommer att "dalta" så att säga och försöka ge den som tackar nej till Astra ett annat vaccin så snart det är möjligt. Jag tycker väl att man ska ta det som finns och erbjuds eller vänta och låta nästa på tur få vaccinet.

Som det ser ut i dagsläget kommer jag att ta Astra om det är vad som finns när det blir min tur. Jag kommer även tacka ja till de andra vaccinen.
Jag tror inte man erbjuder dem som tackar nej något annat. Däremot kan det väl inte vara något hinder att avboka och boka nytt tills man lyckats boka en tid med önskat vaccin. Men det kan ju ta tid att pricka rätt, särskilt om det är högt tryck på bokningsbara tider och man inte vet när det önskade vaccinet finns tillgängligt. Om man kanske vill väntade Pfizer och just de leveranserna uteblir?
Citera
2021-03-19, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tack, läste det precis nu.
Vill minnas att Kina i början av pandemin sa att marknader med levande djur skulle förbjudas men tvivlar på att det kommer att ske.

Dessa stackars djur av helt olika arter blandas i trånga burar, det är inte bara djurplågeri utan även fruktansvärt hälsofarligt. De kommer i kontakt med varandras avföring och massa människor som sprider diverse smittor genom kontakt med flera djur. Avskyvärt
Ja verkligen.
Det är helt otroligt att de öppnar dessa virushärdar och fortsätter äta och plåga vilda djur som ej är avsedda för mänsklig konsumtion överhuvudtaget! Detta efter att dessa osunda vanor och traditioner har startat en pandemi som smittat över 122 miljoner människor och dödat över 2.7 miljoner.
Senast redigerad av sentinovember 2021-03-19 kl. 07:43.
Citera
2021-03-19, 07:35
Medlem
Citat:

Du verkar lite naiv när det kommer till Kina. Det går inte att lita på någonting som kommer från officiellt håll där.

Detta är folk som anser att köttet från hundarna smakar bättre om de torteras ihjäl, flås levande o.sv.

Tror fortfarande på labb-hypotesen.

Vidrig kommunist-diktatur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in