2021-03-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Förklara dig gärna närmare i denna tekniska fråga.

Om det kommer någon med extremt mycket underhudsfett på överarmarna vill man vara säker på att passera in i muskeln?
Citera
2021-03-18, 22:42
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Utan T-celler mot SARS-CoV-2 hade jag inte varit i livet idag.

Kan inte bli enklare.

Jag antar att du tillhör en riskgrupp rörande detta?
Citera
2021-03-18, 22:42
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Utan T-celler mot SARS-CoV-2 hade jag inte varit i livet idag.

Kan inte bli enklare.

Jag antar att du tillhör en riskgrupp rörande nämda?
Citera
2021-03-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Är det rimligt med tanke på den löpande-band-princip som gäller på UKs vaccinationscentraler att alla sprutor som ligger färdiga har en lång nål av den enkla anledningen att man inte VET hur patienten ser ut och därför kört med längsta nålen på allt och sedan låter sjuksköterskan anpassa djupet? Skulle förklara varför nålen såg lång ut?
Givet att de flesta har ganska litet underhudsfett på överarmen kan det vara rimligt.
Citera
2021-03-18, 22:44
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Om det kommer någon med extremt mycket underhudsfett på överarmarna vill man vara säker på att passera in i muskeln?

Tack för svaret, jag tänker mig mer att doseringen är viktigare med tanke på eventuella biverkningar och rörande effekt.
Citera
2021-03-18, 22:45
Medlem
Om eller snarare när Astra Zenicas vaccin återupptas i Sverige så kommer med stor sannolikhet många som erbjuds detta att säga tack men nej tack.

Hurvida de då kommer att erbjudas något annat på stört, få vänta men ändå få ett annat vaccin Inom den fas de tillhör eller snällt ställa sig längst bak i kön och vänta på att alla andra fått frågan om de vill vaccinera sig eller inte verkar myndigheterna inte ha svar på eller så vill de inte gå ut med det.

Vad tror ni? Kommer en person i ex fas 2 kunna säga nej och få något annat, kommer personen få det inom ramarna av fas 2, kommer personen åter erbjudas vaccin när merparten av fas 4 fått erbjudande?

Samma gäller självklart om en person i fas 3 eller 4 tackar nej till just detta vaccin.

Jag har en känsla av att man kommer att "dalta" så att säga och försöka ge den som tackar nej till Astra ett annat vaccin så snart det är möjligt. Jag tycker väl att man ska ta det som finns och erbjuds eller vänta och låta nästa på tur få vaccinet.

Som det ser ut i dagsläget kommer jag att ta Astra om det är vad som finns när det blir min tur. Jag kommer även tacka ja till de andra vaccinen.
Citera
2021-03-18, 22:46
Medlem
Citat:
Jag antar att du tillhör en riskgrupp rörande nämda?
Nej men jag har haft infektionen och överlevt vilket är bevis på att mina T-celler fungerat.
Citera
2021-03-18, 22:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Vi gör gigantiska uppoffringar (bl.a. Ekonomi, liv och hälsa) och suboptimala åtgärder för att ev förskjuta öppnadet av pärleporten, med covid i kroppen, några år framåt för ett okänt antal personer på ålderdomshemmet.

Samtidigt har vi inte gjort några uppoffringar alls för att hindra ex. Lunginflammation. Nu propagerar jag iofs inte för några extra åtgärder/restriktioner mot lunginflammation, men det blir verkligen tydligt hur förblindade vissa människor blivit under denna pandemi.

Lunginflammation smittar inte (om det inte beror på en virusinfektion), kanske det som är skillnaden?
Citera
2021-03-18, 22:48
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Givet att de flesta har ganska litet underhudsfett på överarmen kan det vara rimligt.

Det vetenskapliga namnet är "gäddhäng"
Citera
2021-03-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tror användaren hänvisar till den här artikeln:
https://www.berlingske.dk/nyheder/dansk-professor-forkert-vaccineteknik-kan-udloese-blodpropper
Ja, ok. Det där är ju aldeles plausibelt, som skrivs i artikeln.

Min poäng är bara att injektionen ska läggas i muskeln och får man bloddsvar när man aspirerar måste man avbryta injektionen.
Citera
2021-03-18, 22:49
Medlem
Citat:
Tack för svaret, jag tänker mig mer att doseringen är viktigare med tanke på eventuella biverkningar och rörande effekt.

Det råder ju brist så man vill uppnå maximal effekt med minimal vaccindos.
Citera
2021-03-18, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Det vetenskapliga namnet är "gäddhäng"
Javisst men av lätt insedda skäl uppträder detta nte vid injektionsstället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in