2021-03-18, 20:25
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det finns inga oäkta barn, bara oäkta gudsfruktiga.

Jag håller med principiellt. Man ska inte se ner på barnen för vad föräldrarna gjorde. Men det var just det judarna gjorde här, tvärtemot vad du påstår. Eller rättare sagt, dom såg ner på Jesus pga hur dom trodde att Han blev till.
Citera
2021-03-18, 20:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag håller med principiellt. Man ska inte se ner på barnen för vad föräldrarna gjorde. Men det var just det judarna gjorde här, tvärtemot vad du påstår.
Jag vet inte vad du syftar på att jag skrivit.
Citera
2021-03-18, 20:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jag vet inte vad du syftar på att jag skrivit.

Du har ju gjort en poäng av att ingen kollade snett på Jesus trots att Han inte kom till inom Marias äktenskap med Josef, och just det visade jag att du har fel i.
Citera
2021-03-18, 20:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du har ju gjort en poäng av att ingen kollade snett på Jesus trots att Han inte kom till inom Marias äktenskap med Josef, och just det visade jag att du har fel i.
Jag menade ingen i Nasaret. Religiösa hycklare tittar ofta snett.
Citera
2021-03-18, 21:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
David lät döda en man för att kunna "äkta" hans fru.

Man måste förstå vad som är denna världens regler och vad som är Guds bud. De äldstes regler syftar på samhällets funktion, medan Guds bud syftar på det eviga livet.
David såg till att mannen dödades därför att mannen inte kunde luras att tro att barnet hans hustru bar var hans eget (det var Davids)- kort sagt. Detta straffade HERREN David hårt för. David äktade dock kvinnan, så mitt i synden tog ändå David ansvar för henne.

Hur skulle de äldstes stadgar öht ha med historien om David att göra? För det första står uttryckligen att synden låg i att David stal en annans hustru och lät döda hennes man (vilket inte är detsamma som att "ligga runt"), för det andra hade inte Talmud ens påbörjats vid Davids tid.
Citera
2021-03-18, 21:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag håller med dig, men det är denna världens regler och inte Guds mening med lust och sexualitet.
Du håller med mig men kallar det "denna världens regler"?

Guds lag skyddar kvinnor och barn. Denna världens regler kastar dem åt vargarna (bokstavligen). "Kvinnans rätt" kallas det. Ja; rätt att bli utnyttjad och rätt ta livet av barn!
Citera
2021-03-18, 21:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du håller med mig men kallar det "denna världens regler"?

Guds lag skyddar kvinnor och barn. Denna världens regler kastar dem åt vargarna (bokstavligen). "Kvinnans rätt" kallas det. Ja; rätt att bli utnyttjad och rätt ta livet av barn!
Att inte ta väl hand om ett barn är synd, men inte den lust som orsakade barnet.
Citera
2021-03-18, 21:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Att inte ta väl hand om ett barn är synd, men inte den lust som orsakade barnet.
Lusten är inte synd eftersom han ska äkta kvinnan. Han ska alltså inte endast ta hand om det eventuella barnet själv utan han har förpliktelser mot kvinnan.
Citera
2021-03-18, 21:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
David såg till att mannen dödades därför att mannen inte kunde luras att tro att barnet hans hustru bar var hans eget (det var Davids)- kort sagt. Detta straffade HERREN David hårt för. David äktade dock kvinnan, så mitt i synden tog ändå David ansvar för henne.

Hur skulle de äldstes stadgar öht ha med historien om David att göra? För det första står uttryckligen att synden låg i att David stal en annans hustru och lät döda hennes man (vilket inte är detsamma som att "ligga runt"), för det andra hade inte Talmud ens påbörjats vid Davids tid.
David följde varken Gud bud eller de äldstes lagar.
Citera
2021-03-18, 21:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
David följde varken Gud bud eller de äldstes lagar.
Nej, i fallet med Bat-Sebas man syndade David svårt, som sagt, men inte på så vis att han inte tog ansvar för Bat-Seba.
Citera
2021-03-18, 21:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Lusten är inte synd eftersom han ska äkta kvinnan. Han ska alltså inte endast ta hand om det eventuella barnet själv utan han har förpliktelser mot kvinnan.
Kvinnan har också lust och ska ta hand om barnen precis som mannen. Även utan att de ska känna sig förpliktigade. Att överge ett barn är att avlägsna sig från Gud.
Citera
2021-03-18, 21:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
För att återkomma till Long. Hans sexmissbruk är ett dåligt omen, men hans fåfänga religiösa tvångstankar förde honom till djävulen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in