Citat:
Ursprungligen postat av
loal
Jag tycker faktiskt inte 23:35 på Sturegatan låter så konstigt ändå eftersom GM måste ha varit helt dödskörd av sin rusch.
Är det något vi alla kan enas om är att GM faktiskt tagit sig ut på Birger jarlsgatan. Det vore rent tjänstefel om man fortsätter att harva uppe på åsen genom att ta regeringsgatan söderut (Dalsgaard måste i så fall ha sett GM) eller regeringsgatan norrut (förutom om man viker av till snickarbacken) med tanke på närheten till mordplatsen och att man skulle lätt bli igenkänd av efterföljande poliser eftersom det var så folktomt och ödsligt den tiden.
GM bör alltså vara vid snickarbacken/birger jarlsgatan 23:26 helt dödskörd. Han går lite diskret över vägen till engelbrektsgatan och samlar krafter i humlegården. Han befinner sig på Sturegatan och är så pass trött/ur balans att han kan känna någorlunda panik över att han har ryggen helt fri mot birger jarlsgatan vilket ger känslan av att han är förföljd vilket också vittnet på Sturegatan säger. Då är vi en bit in i 23:30. Är mötet lite längre upp på sturegatan så är det inte otänkbart att tiden är åt 23:35-snåret.
Jag tror inte heller på östra station-spåret. Helt ologiskt att man tar en större omväg när man har raka sträckan framför sig. Någon lägenhet/plats i nordöstra östermalm låter troligare. Men jag är skeptiskt till det också nu när du säger att det står i handlingarna att MGM viker av östermalmsgatan västerut. Då kanske östra-station spåret ändå kan vara tänkbart och att GM helt enkelt ville samla krafter inne i humlegården och pga nerver ändå valde att gå sturegatan.
Håller med dig om att kondition är en faktor man ofta inte tänker på. Man mäter avstånd och räknar genomsnittshastighet för springande, raskt gående osv. Men efter en sträcka från Tunnelgatan till Humlegården utan uppehåll bör nog farten sjunka. Som sagt kan en liten avvaktan i Humlegården ha varit av nöden. Såvida nu inte GM var maratonlöpare. Vilket han med hög sannolikhet inte var.
Ska vi utgå ifrån att Nieminen, Robrandt/Samson och Dahlström såg GM så ser vi att farten sjönk. "Sprang inte så fort, verkade ha svårt att springa" blir "raskt gående" och även vittnet på Birger Jarlsgatan talade om hastigt gående om jag minns rätt i hastigheten.
Tider är också väldigt svåra. Var klockan exakt 23.25 eller var den 23.24 eller 23.26? Tittade vittnet på klockan? Tittade vittnet på någon väggklocka som gick fel? Försökte vittnet flera veckor senare minnas den ungefärliga tiden? Etc.
Jag tycker man ska gå på ungefärliga tider, realistiska positioner och på signalement (och där har vi god överensstämmelse förutom Sturegatans "lång, smal, beige mössa"). Kroppsbyggnad är en viktig faktor (bredaxlad, grov, satt). Ungefärlig längd 175-180 och ålder 35-40. Mörk klädsel. Flera av vittnena längs denna tänkta flyktväg har beskrivit jackan som mörk/mörkblå och längden till en bit ner på låret. Och i tunt tyg. Kanske med sydda rutor. Mörk mössa/keps.
Var mannen sedan tog vägen är just nu öppet för spekulationer. Men en säker lokal i det området är väl en rimlig tanke. Jag är med tanke på signalementet lite tveksam till Sturegatan. En löptur längs Engelbrektsgatan, möjligen med en liten paus i Humlegården, mer trolig tycker jag.
Jag upprepar min fråga till tråden. Har vi några av våra vänner kopplade till det här området? Jag vet för lite för att kunna säga det. Kollade igenom en massa namn i går men saknar adresser.