2021-03-18, 11:22
Medlem
Ärtsoppa och pannkakor är en tradition som bör endast hålla sig till armén och skolorna.
Citera
2021-03-18, 11:22
Avstängd
XX-Ambars avatar
Jag håller med TS att det är inte en lämplig rätt för personer som arbetar inomhus. Gaser ger det så att man skulle kunna praktisera på Auschwitz.
För personer som arbetar ute i det fria så funkar det ju då man utan bekymmer kan släppa av 25 brakare i timmen utan att någon drabbas av det.
Citera
2021-03-18, 11:31
Avslutad
Vi gör. Varje torsdag under vinterhalvåret. Känner bara av eventuella gasproblem första gången efter sommaruppehållet sen vänjer sig kroppen.
Citera
2021-03-18, 11:38
Medlem
Merwinnas avatar
Man brukar kunna byta ärtsoppan mot en eller ett par extra pannkakor. Det är det många som gör. Har du frågat på "dina" restauranger?

...sedan ska det egentligen vara punsch till också... men i så fall får man vackert äta ärtsoppan också, först!
Citera
2021-03-18, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jaha då var det torsdag igen och som vanligt den sämsta dagen i veckan för oss som käkar lunch ute. Där jag jobbar finns det två lunchkrogar inom gångavstånd och båda dessa ställen serverar ärtsoppa och pannkakor VARJE torsdag. Det är också som att de VARJE torsdag slår på stora trumman när det gäller denna rätt. Den står längst upp på menyn och de andra rätterna är alltid helt utan inspiration till förmån för ärtsoppan.

Men vem fan käkar denna ärtsoppa med pannkakor? Ärtsoppa som framförallt är soppa vilket inte är riktig mat och som man dessutom sitter på kontoret och mökar av resten av eftermiddagen och pannkakor som är en efterrätt/barnmat.

Rätten är också extremt daterad. När andra klassiska lunchrätter som Wallenbergare, stekt strömming eller skomakarlåda stått sig starkt genom åren är ärterna med pannkakan hopplöst ute. När kommer denna skiträtt förpassas till soptippen?

Rättning, riktig ärtsoppa med fläsk och pannkakor skall det vara. Gjort från grunden av en svensk som vet hur det skall göras. Det du har ätit låter som halvfabrikat ala blatterestaurang. Och gillar man inte den fantastiska rätt när den är som den ska skall man inte bo inom dessa gränser.

Oavsett bakgrund.
Citera
2021-03-18, 11:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man brukar kunna byta ärtsoppan mot en eller ett par extra pannkakor. Det är det många som gör. Har du frågat på "dina" restauranger?

...sedan ska det egentligen vara punsch till också... men i så fall får man vackert äta ärtsoppan också, först!

Pannkakor är barnmat och inget jag uppskattar till lunch.
Citera
2021-03-18, 11:49
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Kombinationen av salt, sött och surt är magisk. Gillar dock inte aladåb och grisfötter. Tur de är sällanmat.
Sist jag åt bruna bönor var nog 30 år sen, men smaken kanske har ändrats nu hehe, Ärtsoppa soldatens åt man nog för någon månad sen däremot.
Citera
2021-03-18, 11:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Rättning, riktig ärtsoppa med fläsk och pannkakor skall det vara. Gjort från grunden av en svensk som vet hur det skall göras. Det du har ätit låter som halvfabrikat ala blatterestaurang. Och gillar man inte den fantastiska rätt när den är som den ska skall man inte bo inom dessa gränser.

Oavsett bakgrund.

Mina lokala lunchkrogar kokar INTE ärtsoppan från grunden tyvärr. Det är nog få ställen som gör.
Citera
2021-03-18, 11:50
Medlem
hippilis avatar
Pannkakor är gott och kan ätas fler dagar i veckan men ärtsoppa, nej tack.
Citera
2021-03-18, 11:50
Medlem
f30malmos avatar
Jag gillar både hemmagjord ärtsoppa och pannkakor, men inte samma dag.
Citera
2021-03-18, 11:52
Medlem
Citat:
Jaha då var det torsdag igen och som vanligt den sämsta dagen i veckan för oss som käkar lunch ute. Där jag jobbar finns det två lunchkrogar inom gångavstånd och båda dessa ställen serverar ärtsoppa och pannkakor VARJE torsdag. Det är också som att de VARJE torsdag slår på stora trumman när det gäller denna rätt. Den står längst upp på menyn och de andra rätterna är alltid helt utan inspiration till förmån för ärtsoppan.

Men vem fan käkar denna ärtsoppa med pannkakor? Ärtsoppa som framförallt är soppa vilket inte är riktig mat och som man dessutom sitter på kontoret och mökar av resten av eftermiddagen och pannkakor som är en efterrätt/barnmat.

Rätten är också extremt daterad. När andra klassiska lunchrätter som Wallenbergare, stekt strömming eller skomakarlåda stått sig starkt genom åren är ärterna med pannkakan hopplöst ute. När kommer denna skiträtt förpassas till soptippen?
Fira du med en Sibylla- eller Donken-lunch på torsdagarna!
Citera
2021-03-18, 11:53
Medlem
Citat:

Till sjöss får vi alltid ärtsoppa och varm punsch torsdag lunch och pannkakor. Alltid stekt ägg o bacon med stekt potatis söndag frukost, fisk på tisdagar. Kallas svensk mattradition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in